Jump to content

Rå/kokt linolje tresnekke


Saabsnekke

Recommended Posts

Hei

 

Har pusset ned tresnekken vår i år. (skrapet av all lakk og pusset ned) Deretter har vi mettet den med rå linolje til den ikke trakk inn mer, både innvendig og utvendig. Tilslutt har vi brukt Kokt linolje for å forsegle. (kun utvendig) Dette etter råd fra en "ekspert". Men har planer om å lakke over dette for å få glans og ett beskyttende lag. Er det en dårlig plan? Eventuelt hvilken lakk og hvor mye burde vi bruke?

Er nybegynnere på dette feltet, så trenger noen tips.

 

på forhånd takk for svar:)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei. Det er like mange meninger om hva som er best, som det er medlemmer her inne... :giggle:

 

Etter min mening: Owatrol I og II og Clipper I og II er omtrent likeverdig. Owatrol er kanskje noe mykere og Clipper har kanskje mere glans... Når du alt har mettet treet med linolje er det ikke nødvendig med nrI, du kan gå dirrekte på II'ern. De første strøka kan du tynne ut en del, så er det viktig at du legger på nok strøk; minst 4-5, helst 7-8...Noen hevder at det må 12 strøk til før det blir "bra" :sweat:

 

Hvis du legger på bare ett eller to strøk, gjør du det bare verre. Vann vil trenge gjennom lakken, stenges inne under.. og skape råte (eller blåbann)

 

Og forresten: BILDER !!!!!!!! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket med Jotun da jeg skulle gjøre det samme som deg med snekken jeg hadde. Der fikk jeg beskjed om at Linolje var bakteriemat, så den måtte konserveres. Den kunne ikke brukes rein.

Etter anbefaling blandet jeg den med terpentin, og for å få gløden i treet brukte jeg trekjære. Så brukte jeg mange lag Benarolje som toppstrøk.

Link to post
Share on other sites

Rå Linolje har mindre molekyler enn kokt Linolje og trenger bedre inn i treverket.

 

Kokt Linolje er som regel tilsatt midler mot sopp og råte.

 

Er vanlig å tynne ut de første lag med Linolje uansett type, gjerne med Terpentin, man kan også bruke Antiparasitt elle annen råte og sopphemmende middel i oljen.

 

Owatrol har jeg ikke god erfaring med da kun ved bruk av Owatrol I og II, mye bedre erfaringer med Benarolje.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...