Haraune Startet 27.Mai.2011 Del på Facebook Startet 27.Mai.2011 Har tenkt å lage meg et slags sommerprosjekt for å få den nyinnkjøpte 3meters ribben av merket West til å gå i 30 knop med en litt eldre yamaha 9,9 hesters motor. regner med at farten ligger på en ca 23 kn med standard oppsett med det er ikke målt enda. Det første som må gjøres er propellen. den har altfor lite stigning orginalt. Har kjøpt inn en yamaha performance alupropell med 9 3/4 X 12" diameter og stigning.denne vil nok hjelpe endel med preparering av bladene. Så må "plomba" taes i motoren slik at denne yter opp mot 15 hk. Kansje krever motoren ytterligere modifisering av topplokk, reedventiler og forgasser for å yte litt mer Finjustering av høyden på motoren i forhold til skroget. Skal jeg sette den så høyt som mulig uten at den kaviterer? Må vel også trimmes helt ut fra skroget. Må kansje også montere brakett som får motoren lengre bak båten. Så var det skroget. ikke så mye å gjøre med selve skrogformen, men det går jo ann å montere foiler for å løfte det ut av vannet... dette skrittet ønsker jeg ikke å ta før det blir helt nødvendig for å oppnå tiltenkt fart. Ønsker gjerne komentarer tips og innspill i forbindelse med dette prosjektet. Målet er somsagt 30kn målt med gps. uten å montere større motor. da blir det for enkelt. kommer til å legge ut bilder etterhvert som ting prøves ut. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Skal bli artig å følge. Jeg har selv en 3 m rib. Har prøvd denne med 9,9 Yamaha som "plomba" er tatt på. Det gikk noe voldsomt, men om du klarer 30 knop er du god Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Hadde selv en Duramar 310, med en Evinrude 15hk hengenes bak. Justerte motor i høyde og tilt til det optimale men byttet aldri propell på denne. Med mine drøye 95kg daukjøtt som balast kom jeg opp i 22 gps knuter på denne balja. Motoren var i utgangspunktet en gt10, men denne ble honet, slipt og pusset, byttet stempler, fjærer reedventil, råder pluss lager og alle pakninger etter motor-ras, forgasser ble renset og nye dyser ble satt inn. Båten ble ikke så fryktelig mye kjappere fra 10hk til nyovehalt 15hk, fartsøkning på ca 3-4knop på en god dag. Men det som var artig, var aksen og styrken, der merket jeg stor forskjell, for plutselig fikk jeg en gummijolle som raskt og fint kunne plane med 2voksne og 2barn. Klarte også å dra unger på vannski med denne båten :-) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Terje Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Ikke umulig, har selv en Aquaquik, en av de tyngste ribene i denne klassen 70 kg, med Johnsen GT 15 HK, måler 28 GPS knop med minsten oppi, på ca. 50 kg. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Princess 36 Riviera Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Hvor gammel er motoren din? Er det den gamle typen som ble laget frem til ca 1994/95? Sitér dette innlegget Link to post
Haraune Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Ja det er den gode gamle firkantede typen som varer evig.. Sitér dette innlegget Link to post
Princess 36 Riviera Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Det er ingen "plombe" på denne dessverre. Byttes rid ventil, til en med 6 fjører, får du ca 13,5hk. Skal du ha mer hk, så må forgasseren byttes. Det er større åpning for luft inntak i 15hk gasseren. Veldig gode motorer, men ikke av de sprekeste. Kanskje ikke aktuelt, men tror det vil være lettere å nå målet med f.eks en 9,9/15/18hk Tohatsu. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Eller en nyere yamaha 9,9 vil jeg tro er sprekere og lettere? Sitér dette innlegget Link to post
BowFreak84 Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 En Mercury Viking er vel sprekere enn noen av yamahane? men nå er vel målet her å klare det med den motoren han allerede har vel? :) Sitér dette innlegget Link to post
Haraune Svart 8.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Da var ekvipasjen målt på gps til 26 knop med den nye orginale yamaha propellen med 12" stigning. Gikk en strekning begge veier for å kompensere for vind og strøm. Den siste knopen tar lang tid å oppnå. Dette er med motoren i nest øverste trimmhakk. lengre opp gav dårligere fart. lengre ned gav mindre fart men bedre aks. Men nå ovverruser ikke motoren lengre slik den gjorde med solaspropellen. høres mer normalt ut på turtallet på full fart. Så hvor finner jeg de siste fire knop? Skal prøve å løfte motoren litt på akterspeilet.kansje 1-2 cm? Finjustering av reedventiler? Kjøpe 15hk gasser? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 For å komme opp i 30 knop med den propellen må du øke motorturtallet ditt med 16%! forutsetter omtrent samme slipp. Helium i pontongene?? Gjøre båten så lett som mulig, 3liters tank, toalettbesøk før prøvetur, kjøre med lukket munn. osv! Mulig etpar steglister ekstra vil kunne gi deg ekstra løft som gjør at turtallet kommer! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
JGH Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Slankekur? Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 2.Juli.2011 Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 3liters tank, toalettbesøk før prøvetur, kjøre med lukket munn. osv! Mulig etpar steglister ekstra vil kunne gi deg ekstra løft som gjør at turtallet kommer! Demontere rorkult og sitte bare med en liten wire som du trekker i for å gi gass? Sitte i polert kondomdrakt også. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Juli.2011 Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 Får legge deg strak ut over båten så vekten fordeles hehe Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Juli.2011 Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 bare å løfte motoren opp til den mister grepet, og så litt ned igjen. En nøyaktig digital turteller som funker er også nyttig i prosessen. Motoren yter jo best i et bestemt område hvis det da finnes alternative propeller å prøve. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hakkannen Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Det er ingen "plombe" på denne dessverre. Byttes rid ventil, til en med 6 fjører, får du ca 13,5hk. Skal du ha mer hk, så må forgasseren byttes. Det er større åpning for luft inntak i 15hk gasseren. Såvidt jeg kjenner til ble det solgt flere modeller av 9,9-hestere av den "gamle" typen, den ene av dem heter "Yamaha 9,9/15 D". Denne er egentlig en 15-hesters motor der turtallet er begrenset og det står 9,9 på lokket. Kjøpte en slik en hos Damman i Mandal i 1993 og brukte den som 9,9 fram til jeg ble 16. Gassen på de gamle Yamahaene fungerer slik at når man gasser blir en plastrulle ført langs en del i metall og stigningen på denne avgjør turtallet. Delen for å få 15 hester fulgte med da jeg kjøpte motoren. Så det var bare å skifte den ut, var bare tre skruer. Rulla fikk nå større stigning i slutten, noe som førte til økt turtall og mer morro. Ifølge forhandleren var påhengsen justert som 15 hester som ny (bortsett fra 9,9-delen), så noen ny justering av forgasser var ikke nødvendig. Da jeg så hvor lett det hadde vært å modifisert 9,9-delen angret på at jeg ikke bare hadde lagt inn ei treflis eller noe tidligere, tror ikke foreldrene mine hadde merket noe Så ville sjekket nærmere opp hvilken modell du har Haraune, er du skikkelig heldig skal det ikke så mye til for å få 15hk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.