Jump to content

Valg av dysespisser til Volvo Penta TAMD41A ?


nimba

Recommended Posts

Scenario at hylsen løsner må jo være skrekken... en bekjendt tipset meg at visst de ikke kom lett opp slik du har erfart var rotasjon løsningen , og det var tilfelle for mine , det er koks fra forbrenningen som låser dem fast i hylsen . Den ene dysen kom opp uten kobberskive/pakning , antar at denne ligger igjen nedi hullet , er denne skiven "eneste" tetting mot kompresjon ? kansje ok og da skifte dem ?

Trenger noen tips om hvordan hylsene bør regjøres , her er det vel ikke rom for noe "rusk" når dysene skal på plass igjen.

 

:smiley: :smiley:

Link to post

Den ene dysen kom opp uten kobberskive/pakning , antar at denne ligger igjen nedi hullet , er denne skiven "eneste" tetting mot kompresjon ? kansje ok og da skifte dem ?

Trenger noen tips om hvordan hylsene bør regjøres , her er det vel ikke rom for noe "rusk" når dysene skal på plass igjen.

 

Sett på hetter eller tape på innløpet til dysene for å ikke få skitt inn der.

 

Jeg pleier å la de stå en stund i en boks med diesel/waitesprit en stund, rengjør de med en "fiberduk" før trykking.

Siden du har tatt ut dysene er det vel meningen at de skal trykkprøves, for å sjekk at trykk og forstøvvning er ok.

 

Husk og gløde kobberskivene og brå kjøle de i vann, så blir de som nye.

Skifter de bare hvis det er gravd seg spor på tvers av ringen.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Jeg har en propanflaske , bruker jeg den vil de vel "gløde".... så putte dem i kaldt vann = god som ny

Tok jeg tipset ?

 

Ellers har jeg forsket litt idag med å plukke fra hverandre en dyse , må jo det siden spissen skal skiftes , ser ut som en enkel sak , antar at fjæren ikke må skiftes så lenge den er hel og pen , og åpner den på rett trykk skulle vel det bare være å skifte spissen og bruke skimsen som er .

 

dscn4598.jpg

 

 

dscn4600.jpg

 

 

dscn4596.jpg

 

 

dscn4597.jpg

 

 

Pumpen ble fylt med diesel og funksjonstestet , så måtte jeg jo teste en dyse... , tettet så returløpet og trykkte så opp til 220 bar med "armen" på pumpen , resterende tok jeg med finjusteringen og "puff" sa det på 250 bar med en fin forstøvet dieseldusj i alle fire "løpene" :smiley:

akkurat ihht. instruksjonsboken

 

dscn4602.jpg

 

 

dysetrykk.jpg

Link to post

Jeg har en propanflaske , bruker jeg den vil de vel "gløde".... så putte dem i kaldt vann = god som ny

Tok jeg tipset ?

 

Ja, tre kobberskiven inn på en ståltråd og rokk kobberskiven rundt mens du varmer den opp og rett i vann.

 

 

Hvis du bøyer røret til dysen 90 grader og lager et hul i lokket på et "gass jo viere jo bedre" og trer mesteparten av dysen ned i hullet

så slipper du å få den dieseltåka i rommet.

 

Har dysene dine gått maange timer siden du skifter uten å teste de?

 

dscn4596.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

................

 

Pumpen ble fylt med diesel og funksjonstestet , så måtte jeg jo teste en dyse... , tettet så returløpet og trykkte så opp til 220 bar med "armen" på pumpen , resterende tok jeg med finjusteringen og "puff" sa det på 250 bar med en fin forstøvet dieseldusj i alle fire "løpene" :smiley:

akkurat ihht. instruksjonsboken

 

dscn4602.jpg

 

En lten kommentar:

 

IKKE TETT RETURLØPET !!

 

Returløpet er der for å evakuere lekkolje/smøreolje mellom dysenål og dysekropp. Hvis returløp blokkeres så kan du risikere en oppbygning av trykk på baksiden av dysenåla som ettervhvert vil påvirke åpningstrykket.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Ja, tre kobberskiven inn på en ståltråd og rokk kobberskiven rundt mens du varmer den opp og rett i vann.

 

 

 

 

Hvis du bøyer røret til dysen 90 grader og lager et hul i lokket på et "gass jo viere jo bedre" og trer mesteparten av dysen ned i hullet

så slipper du å få den dieseltåka i rommet.

 

Har dysene dine gått maange timer siden du skifter uten å teste de?

 

dscn4596.jpg

 

Flott , da skal skivene bli som nye :smiley:

Jeg bøyde røret men satt ikke dysen oppi noe , tenkte jeg skulle ta det utedørs , ellers brukte jeg både maske og briller da jeg leste noe om at den tåka ikke var så bra for lungene ?? ...men det med glasset var jo smart :thumbsup:

Motorene har gått ca 2600 timer , en viss slitasje kan vel påregnes ? selv om dysen åpner ved rett trykk , siden spissene ikke kostet allverden (250,-stk) skifter jeg dem for å eliminere alt som kan forutsake røyk og diesel på sjøen

 

 

En lten kommentar:

 

IKKE TETT RETURLØPET !!

 

Returløpet er der for å evakuere lekkolje/smøreolje mellom dysenål og dysekropp. Hvis returløp blokkeres så kan du risikere en oppbygning av trykk på baksiden av dysenåla som ettervhvert vil påvirke åpningstrykket.

 

:sailing:

Bjørn

 

:sweat: :sweat: :sweat: Av en eller annen grunn fikk jeg det for meg at returen måtte tettes for og bygge opp trykk.....TAKK FOR TIPSET ,mateco

 

:smiley: :smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post

 

Motorene har gått ca 2600 timer , en viss slitasje kan vel påregnes ? selv om dysen åpner ved rett trykk , siden spissene ikke kostet allverden (250,-stk) skifter jeg dem for å eliminere alt som kan forutsake røyk og diesel på sjøen

 

 

2600 time ikke stort det. Hvis det ikke er noe galt med de gamle bra for støvring,( er det forskjell på lyden når du trykker de så, hører du hvilken som er rett når du tar noen raske pump) ikke noe drypp fra de, dyse hulla ser fine ut (under lupen) så hadde ikke jeg byttet. Nytt er ikke alltid det samme som beder.

Og så må en sjekke ventil-klaringen noe som også har innvirkning på slutt resultatet. Justeres ved kald eller varm motor, se i manualen hva den sier.

 

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Tok meg en tur innom Volvo idag etter noen nye banjobolter til returdieselrøret , etterspurte også kobberskiven som sto på dysespissen nederst i hylsen , og fikk tilbakemelding om at her IKKE skulle være noe "pakning" i form av en kobberskive .

Han hadde heller ikke noe teori om hvorfor disse var montert .

Som man ser under finnes ikke denne skiven i partlisten.

Noen som har noe terori her , kan jeg bare fjerne dem ?

 

dyse.jpg

Link to post

Tegningen du viser er kun montering av selve brennstoffventilen og en evt. tetningsring mot monteringsbunn er derfor ikke inntegnet!

 

Om pakning ikke skal være der, så er antagelig så er brennstoffventilene dine montert i kobberhylser hvor den nedre delen utgjør tetning mot gods i toppen når ventilen terses ned med monterngsklammeret. Hylsens nedre del gjør da samme tettejobben som en evt. kobberpakning mot stål!

Mener at TAMD41A har tilsvarende løsning (men er ikke helt skråsikker)!

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

og fikk tilbakemelding om at her IKKE skulle være noe "pakning" i form av en kobberskive .

Som man ser under finnes ikke denne skiven i partlisten.

Noen som har noe terori her , kan jeg bare fjerne dem ?

Det er riktig at det ikke skal være kobberpakninger der.

Jeg husker at det ikke var det på den 41A motoren jeg hadde i forrige båten. Hadde dysene ute til sjekk der, og stusset litt selv. Men det gikk greit å få det tett igjen uten pakningene. Mener å huske at jeg måtte etterdra en eller to av dysefestene etter oppstart. Og jeg så nok antydning til lekkasje på noen ved første oppstart, men det gav seg fort, og forble tett etter det.

Det var forøvrig en god del "kjinning" på starteren før motoren startet etter at dysene hadde vært ute. Det banket og raklet, men den kom til slutt. :eek:

Link to post

hei!

jeg har akkurat fått skiftet spisser på mine 41a motorer

hos maritim diesel i bergen, meget dyktige folk forøvrig

mine er gått 2800timer, hadde en del soting ved 2500omdr

De sier at dysene er utslitt ved 1000 timer, fikk se spissene i microskop

totalt oppspist, det ser du ikke med det blåtte øye,

det er ingen pakning i bunnen,

den tetter mot en forhøyning i kobber hylsen.

Link to post

Takk for kjapp tilbakemelding , da er vel det avklart...det stemmer at dysen står i en kobberhylse , VP forklarte også at tettingen var slik mateco hevder , klaven presser dysespissen ned mot hylsen , regner med her skal være et visst moment...? jeg anntar da at det også er uhyre viktig at annleggsflaten i hylsen er "rein" slik den tetter skikkelig mot dysen .

Jeg regner med det var luft i systemet ditt som skyltes mye skinning , GeirFrode ?? ellers takk for tips..

 

:thumbsup: :thumbsup:

Link to post

Dersom det blir lekasje mellom dyse og kobberhylse,kan dette tettes ved å bruke kobberring som sitter på returrøret på banjo.Disse kobberringene passer rett på dysespissen.Må glødes før bruk.Dette er nødløsning ,for å slippe å skifte kobberhylse.Dersom det har vert lekasje kan det vere vansklig å få tett,uten å skifte hylse eller å bruke kobberring

Link to post

hei!

jeg har akkurat fått skiftet spisser på mine 41a motorer

hos maritim diesel i bergen, meget dyktige folk forøvrig

mine er gått 2800timer, hadde en del soting ved 2500omdr

De sier at dysene er utslitt ved 1000 timer, fikk se spissene i microskop

totalt oppspist, det ser du ikke med det blåtte øye,

det er ingen pakning i bunnen,

den tetter mot en forhøyning i kobber hylsen.

 

 

Kan absolutt anbefale de gutta der ja... skal inn til dem i morgen og hente noen skims til dysene slik at de åpner ved riktig trykk , samtlige fikk høyere åpningstrykk etter at dysespissene ble skiftet , jeg kan også se fysisk endring på både forstøvning og nå null etterdrypp .

 

Her er den tidligere omtalte kobberskiven som er brukt som tetting i hylsen

 

 

dscn4605.jpg

 

 

Gammel VS ny

 

 

dscn4609.jpg

 

 

Å jobben med dyser krever "renslighet" , Ren renere renest , en tannbørste og masse kutips fikk utstyret etterhvert rent

 

 

dscn4611.jpg

 

 

Monteringen av skims , fjær , trykkhode og skive samt dysespiss var enklest denne veien , med spissen opp

 

 

dscn4612.jpg

 

 

dscn4613.jpg

 

 

Så var alle montert og trykktestet , og som en ser er ingen av dem rett lenger , så her må det skimses om .

For å få en pekepinn på hvilke skims jeg må ha har jeg demontert samtlige og sett på dimensjonen på skimsene

Jeg prøvde også å bytte om for å se endringen , ved å gå ned 0,05mm endret trykket seg fra 265 til 255 bar , dvs 0,05 mm = 10 bar

 

De fleste hadde 2 skims , som hverken er lett og se eller få ut , jeg brukte et skyvelære for å måle dybden i dysen for å være sikker på at jeg hadde fått alle ut.

 

Så i morgen bærer det av sted til Maritim Diesel for å låne skims :thumbsup: :thumbsup:

Link to post

Et greit triks når man skal sjekke forstøvningen er å montere ventilene loddrett i testbenken og la forstøvningen skje over et papir. Da ser man at alle dysehullene er åpne og gir lik mengde.

Er alt ok blir det et en symetrisk figur på papiret.

 

Prøver du gammel og ny dysespiss opp i mot hverandre ser man ofte stor forskjell i "mønsteret" på papiret.

Link to post

Tips når du monterer dysene tilbake på motoren.

smør litt kopperpasta på sylinderen før du presser den ned.

Jeg gjorde ikke det og fikk lekkasje ved den ene dysa. Fikk da spørsmål om jeg hadde brukt pasta av en VP mekanikker.

Ut med dysa igjen, på med litt pasta, tilbake i hullet, da var det tett.

 

Hvis det lekker, ta jobben med en gang. Ikke vent å se om det "går seg til". Stål trutner ikke.

Resultatet med bruk, blir forkoksing og ett H.... å få ut dysa igjen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
  • 3 uker senere...

Da er jeg klar for en ørliten oppdatering av dyseskiftet for de som måtte ønske... dieselpumpen som tidligere nevnt var inne for en sjekk pga. ulyd har jeg nå fått tilbake reparert, testet, justert og fått på plass etter alle kunsten regler . Verktøy fikk jeg nok en gang lånt hos Maritim Diesel som alltid er like behjelpelig :thumbsup:

 

Først noen bilder fra testingen , som jeg tok ute i fri luft , vet ikke om det kommer fram på bilde men diesel som kommer ut av dysen ser mest ut som "røyk" , samtlige er nå justert litt høyere en spesifikasjoner etter tips ifra MD , ca 5-10 bar ville gå seg til når dysenålen fikk "satt seg".

 

dscn4614.jpg

 

 

dscn4616.jpg

 

 

Dette er verktøyet man trenger for å justere dieselpumpen , i verkstedshåndboken skal plungerhøyden justeres til 1.92 mm !

 

 

dscn4674.jpg

 

 

Etter grunndig rengjøring i dysehullet smurte jeg dysene med kobberpasta slik Mariell forklarte i håp om å unngå lekkasje mellom dyse og kobberhylse , jeg fjernet selvsagt kobberingene som som tidligere satt på .

 

 

dscn4628.jpg

 

 

dscn4629.jpg

 

 

Etter godt med lufting startet motoren , og etter 10-15 sekunder gikk den helt fint , UTEN lekkasjer så jeg var storfornøyd , selvsagt ! :smiley::smiley:

 

Selvsagt var jeg spent på om røyken hadde avtatt etter "oppgraderingen" , så jeg tok å filmet litt med mobilen , video kommer....

 

:flag_bp::flag_bp:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...