Julie III Startet 27.Mai.2011 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2011 Jeg har 2xKAD44 med 2 DP290 drev. På dash er det et instrument som viser rorutslag. Når dette instrumentet står i 0 står rattet riktig, men drevene svinger. Dette gjør at jeg har betydelig dårligere svingradius mot styrbord, enn babord. Jeg har sjekket olje samt for lekkasje. Alt er ok... Noen som kunne forklart meg hvordan dette kan justeres? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 Dårligere svingradius mot styrbord, er dette sett i forhold til instrumentet eller er det faktisk rorutslag på drevene? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
lippert Svart 27.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 Det hadde vært spennende å høre om du finner en løsning. Etter en vinter hvor drevet var av og satt på igjen fikk jeg forskjell på utslaget på drevet. Drevet har vært av og på flere ganger siden det uten at det har gjort noe... Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Julie III Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 Dårligere svingradius mot styrbord, er dette sett i forhold til instrumentet eller er det faktisk rorutslag på drevene? Brigg Det er faktisk utslag... Når nålen står i null og rattet det samme, styrer båten mot babord. Når jeg motjusterer dette, er vandringen kortere mot styrbord enn babord. Det hadde vært spennende å høre om du finner en løsning. Etter en vinter hvor drevet var av og satt på igjen fikk jeg forskjell på utslaget på drevet. Drevet har vært av og på flere ganger siden det uten at det har gjort noe... Har funnet et hefte blandt det som fulgte med båten. Den viser at det er en splint som kan settes i 2 forskjellige hull ved svingarmen. Et for singel installasjon, og et for dobbel. Ut fra hva jeg skjønner av tegningen kan det stemme at splinten står i feil hull. Skal sjekkes imorgen...:) Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 30.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Har sjekket festet på drev, men alt var riktig der... Finnes det ikke noen justeringer altså? Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Jeg ville satt en knapp på rorindikatoren. For noen år tilbake monterte jeg en del av disse Volvo Penta indikatorene. Da brukte jeg å ha en liten kule skrudd i rorkulten. Inne på skjoldet. Da en gjengestang over til en giver. Der er masse å justere der. Sett dervene rett, og gå inn i maskinrom. Løsne giveren. Hvit plastgreie med tre festeskruer til skrog. Deretter vri denne til rorindikatoren viser rett.Pass på at utslagsarmen på giveren sitter godt fast, og at den greier den nye justeringen. Da mener jeg lengden på den flate stanga. Får du den feil vil rorutslaget ødelegge giveren din den ene veien. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 30.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Regner med at giveren ikke gjør at rorutslaget blir noe bedre av det. Som nevnt fra start gjelder ikke saken at giveren viser feil, snarere tvert imot. Justerer jeg slik at måleren står i null, er vandringen lik til begge sider men båten svinger mot babord. Kompenserer jeg dette ved å styre mot styrbord til båten går rett, viser måleren feil og vandringen på rattet blir kortere mot styrbord. Får jeg da i tillegg sidevind, er det ikke så veldig mye vandring å gå på og vil gjerne rette på dette. Vet ikke hvordan jeg skal få forklart det bedre/klarere.:) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Har problemet vært til stede hele tiden, eller har det oppstått nylig? Et skudd i blinde: Trekker båten likt på begge motorene? Kan det f.eks være forskjellige propellere eller forskjellig utveksling på drevene? Eller kan det være noe annet som gjør at båten trekker mot en side? Det jeg tenker på er om det er en bakenforliggende årsak, og at det du oppfatter som problemer med styringen skyldes at du må korrigere p.g.a. noe helt annet. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Kalle74 Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Du kan vel justere styrearmen som går fra servostyringen og inn på transom/skjold, men da må båten på land. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Eureka Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 (redigert) litt OT Julie, men får vi se bilder og omvisning i skuta snart? Nyolja teak og blankpollert skuteside?:) Forøvrig angående styringa, du skal ikke ta på deg dykkermaske, snorkel, våtdrakt og litt blylodd så du får tatt deg en titt under vann og se til at alt er i orden der nede? Redigert 30.Mai.2011 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 30.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Har problemet vært til stede hele tiden, eller har det oppstått nylig? Et skudd i blinde: Trekker båten likt på begge motorene? Kan det f.eks være forskjellige propellere eller forskjellig utveksling på drevene? Eller kan det være noe annet som gjør at båten trekker mot en side? Det jeg tenker på er om det er en bakenforliggende årsak, og at det du oppfatter som problemer med styringen skyldes at du må korrigere p.g.a. noe helt annet. Brigg Det har vært slik. Jeg regnet med det var føleren som var gåen og sjekket desverre dette for dårlig da jeg kjøpte båten. Har tenkt de tankene, men når måler står i null og det er lik vandring begge veier, ser man at drevene står feil. Derfor tror jeg det må være noe med selve overføringene i styresystemet og ikke ytre påvirkninger. I dag målte jeg også utslaget begge veier på servoen. Det at rattet og måleren er synkronisert, er også en ting som gjør at jeg tror noe har blitt skiftet og ikke satt riktig på igjen bak der? Selv om dette ikke trenger å bety noe heller... Du kan vel justere styrearmen som går fra servostyringen og inn på transom/skjold, men da må båten på land. Se der ja, så det går men må gjøres utenfra? Mye jobb, eller noe en som liker litt skruing kan klare? litt OT Julie, men får vi se bilder og omvisning i skuta snart? Nyolja teak og blankpollert skuteside?:) Forøvrig angående styringa, du skal ikke ta på deg dykkermaske, snorkel, våtdrakt og litt blylodd så du får tatt deg en titt under vann og se til at alt er i orden der nede? Hei Eureka! Ja jeg har hatt litt dårlig samvittighet for det der, men har vært så mye småting som har tatt tid og guttungen har vært syk oppi det hele. Men det kommer! :) Jeg er dykker, så har til og med fullt utstyr! ;) Mener allikevel det ikke er noe mekanisk feil. Høres mer ut som om det Kalle74 nevner kan være løsningen. Mulig jeg er fryktelig sta her hehe Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Jeg må bare spørre.. Kan du greie å se inn ved rorkultene, om en sidestopper har brukket. Forøvrig mener jeg du skal bruke det innerste hullet til teleflexsen på en twin installasjon.Fikk også lyst til å spørre om en styresylinder er blitt bøyd. Det har jeg nemlig sett engang. En bolt hadde falt ut og da powertrimsylinderen er meget sterk hadde det mosa styresylinderen som kom i klem. Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 30.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 For ikke sett inn. Hvilken funksjon har en sidestopper?:) Nei det er det ytterste hullet som skal benyttes ved dobbel installasjon. Det står som jeg skriver tidligere i et orginalt hefte jeg har. Sylinderen er ikke bøyd og alt ser helt fint ut. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 31.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2011 Sidestopper, er for å stoppe max utslag på ror.F.eks. med en kjetting, eller at rorkulten ligger felt ned i en avgrenset område. Det er mest vanlig på båter med aksling. Og den har funksjon når båten slår akterover å beskytte roret fra å slå helt ut og kanskje også bli ødelagt. OK. siste ting jeg kan be deg sjekke er stillingen på hylsa som styrekabelen går igjenom. Mener at ved montering skulle man holde denne i en loddrett stilling mens man strammer den store mutteren 27mm. Dette skal det stå noe om på monteringsplansjen. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 31.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2011 (redigert) Se der ja, så det går men må gjøres utenfra? Mye jobb, eller noe en som liker litt skruing kan klare? Gjorde dette på et drev for endel år siden, men husker ikke om det var 270, 280 eller 290. Der var det hvertfall splines på den bolten styrestaget stod på. Måtte ta båten på land, skru av drevet og så justere det derfra. En mann oppe i båten og en på utsiden. Hvor lang tid det tar er jo litt avhengig av hvor trangt det er bak motoren din for tilkomst til styrestaget. Er det greit og komme til burde det ikke ta så mange timene. Husk og lese i manualen angående vinkelen på drevene i forhold til hverandre. Skal vel være rundt 5* toe in på dobbelinnstallasjon (sjekk i manualen) Redigert 31.Mai.2011 av Kalle74 (see edit history) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Julie III Svart 31.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2011 Det virker heller som om det er en sideFORLENGER som er knekt i såfall hehe. Blir som sagt dårligere sving mot styrbord. Den mutteren sjekket jeg, men finner ikke noe om at man må holde den loddrett. Den skal jo bare skrus til det butter. Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 31.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2011 Gjorde dette på et drev for endel år siden, men husker ikke om det var 270, 280 eller 290. Der var det hvertfall splines på den bolten styrestaget stod på. Måtte ta båten på land, skru av drevet og så justere det derfra. En mann oppe i båten og en på utsiden. Hvor lang tid det tar er jo litt avhengig av hvor trangt det er bak motoren din for tilkomst til styrestaget. Er det greit og komme til burde det ikke ta så mange timene. Husk og lese i manualen angående vinkelen på drevene i forhold til hverandre. Skal vel være rundt 5* toe in på dobbelinnstallasjon (sjekk i manualen) Takk for svar. Da tar jeg dette ved service tenker jeg. Men finnes det merker eller mål som gjør at man vet armen står rett? Regner ikke med at dette bare blir tatt på feelingen... Kanskje best å sette dette bort så man vet det blir rett... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 31.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2011 du vet sikkert noe om når denne båten var på land for service sist? Hva med å ringe verkstedet der og høre med de om de hadde noe å bemerke. Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 31.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2011 Snakket med mekaniker ved kjøp, og han sa motorene var meget godt holdt og bare positivt. Ikke at det er noen garanti akkurat...:) Eier har sagt jeg bare kan ringe han, så tar en telefon regner jeg med. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 1.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2011 Man kan ikke sette armen annet enn rett. Den henger på to svære bolter, og beverer seg litt når du svinger. Men jeg vil nok mene at noen båter svinger bedre den ene veien. Husk at de fleste skrog er håndlagd. Og ikke helt "hundre" Dessuter har du propellrotasjonen. Selv om du har duoprop, er den ikke helt nøytral..Tror jeg da.. Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 1.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2011 Sikker på at du ikke blander gaffelen med armen nå? Ifølge de tegninger jeg har sett, går det et stag fra gaffelen opp gjennom transomen som man trer styrearmen på og skrur en bolt inn i staget. Og da kan det jo stemme som Kalle74 sier at det er spines på utsiden av dette staget. Du har helt rett i at alt ikke er helt i 100, men her er avviket såpass stort og visuelt merkbart. Får jeg sidevind fra styrbord har jeg lite å gå på, kommer den fra babord har jeg masse å gå på. Setter pris på hjelp, men leser du innleggene mine, ser du at man kan se drevene står feil, jeg har målt utslag på servostempelet og talt omdreininger på rattet. Alt stemmer i forhold til måleren, men da ser man drevene står feil. Det MÅ jo være noe som er montert feil?. Holder fortsatt en knapp på det Kalle74 sier altså. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 1.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2011 På noen eldre AQ drev er det splines på gaffelen og bolt i toppen som holder styrearmen, men på AQ290 mener jeg å huske at det er et slags firkantfeste på gaffelen som styrearmen sitter på, og en Z skrue inn fra siden som holder armen på plass, hvis jeg husker riktig er det liten mulighet for å sette dette feil. Justering av styringen foregår normalt på to måter, enten på trimfinnen eller på styresylinder, på dobbelinstallasjon vil det være mulig å justere staget mellom drevene dersom dette er en original VP del, og ikke noe som er laget lokalt av båtprodusenten eller andre som har installert drev / motor. Justering av finnene gjør man når drevene står riktig for at båten ikke skal dra til siden eller styre skjevt osv. Dersom det er slik som det beskrives at drevene er synlig feiljustert, og ta litt høyde for at de ikke alltid skal stå helt rett, men at det skal være litt "toe-out" som beskrevet ovenfor, så kan drevene normalt justeres med staget som binder dem sammen. Dette gjøres som beskrevet nedenfor, med forbehold om at staget ikke er egenprodusert med andre justeringsmuligheter, og ja, det er alltid justeringsmuligheter ettersom ingen båtprodusent monterer stag som ikke lar seg justere slik at drevene kan justeres i forhold til hverandre. Det er mulig at det første drevet må justeres i forhold til styresylinder også dersom det er "helt på trynet" ??? Nedenfor vises forøvrig "stopp'en" til armen, som er støpt inn i transomfestet, og styrearmen skal stanse før den går i stopp'en ! Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 1.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2011 Takk for supert svar! For meg virker det som om drevene står riktig i forhold til hverandre og da skal jeg la staget være i fred ikkesant? Når det gjelder justeringen av første drevet i forhold til sylinder, mener jeg det er her feilen ligger. Men ut fra tegningen, kjenner jeg ikke igjen "Nut A". Mulig jeg må kravle inn en gang til å sjekke litt. Trodde jeg var nøye med å se etter, men skal prøve å få tatt noen bilder også så er det lettere for dere å se hvordan fester jeg har og hvordan det ser ut baki der:) Sitér dette innlegget Link to post
Schiøtz Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Hei, jeg har akkurat samme problem, kad42 290DP drev, fant du løsning på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.