windy26 Startet 28.Mai.2011 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2011 Som dem fleste volvo motorene av typen 31 så ryker dem veldig ved oppstart min også , men er det noen som har montert motorvarmer ?? hjelper dette? jeg tenkte å montere en sirkulasjonspumpe på kretsen til varmtvannsberedern min da vil jo kjølevannet sirkulere å varme opp motoren! er det noen som har forsøkt dette? og er dette noen suksees? andre ideer er aktuelt må si jeg begynner å bli dritt lei denne motoren ja! hvordan er dere andres volvo motorer ved oppstart? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 28.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2011 (redigert) Jeg gjorde meg en skikkelig "oppdagelse" når jeg byttet olje på min motor i dag. Gikk bort fra 15W-40 og fylte 20W-50 som er en tykkere olje Etter et par minutter med tomgangskjøring etter oljeskiftet var all røyk borte. Jeg har forsøkt mye rart for å få Forden min til å ryke mindre, men så enkelt var det. Det er også mange som sier "kjør ren 30W olje så slipper du røyk og oljeforbruk", jeg mener bestemt at de har rett. Disse 15W-40 eller 10W-30 oljene er rett og slett for tynne for en gammeldags motor som de fleste av oss har i båtene. Redigert 28.Mai.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
windy26 Svart 28.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2011 Kan helt klart være en årsak jeg bruker 15-40w diesel olje fra biltema ,prøve å skifte til uka ,kansje det hjelper , kan hende at olje renner ned i ventil styringer ved stopp av motor , det er vanskelig å se om hvor mye olje eller diesel som kommer ut ved start det kan jo være mye olje også , men det er også uforbrent diesel ;-) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 28.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2011 Jeg tviler på at oljen kan hjelpe stort på den hvite Volvorøyken men det er jo enkelt å prøve da. Jeg har et par VP-røyktips på hjemmesiden min: Tung start og hvit startrøyk. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
DieselDahl Svart 28.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2011 Ellers så har valvoline en olje som heter max-life, jeg har ikke prøvd den, men den skal være laget spesiellt for slitte motorer. Verdt å sjekke? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 28.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2011 Jeg tviler på at oljen kan hjelpe stort på den hvite Volvorøyken men det er jo enkelt å prøve da. Den røyken jeg hadde ved kaldstart er ikke hvit, men grå. Jeg har i årevis blitt fortalt at dette er uforbrent diesel, noe som høres fornuftig ut. Det finnes til og med ombygging-sett til dieselpumpa slik at den ikke gir diesel på alle dysene ved tomgang. Siden motoren i løpet av en sesong bruker ca 5 liter olje på ca 2000 liter diesel så er det klart at det forbrennes en del olje. I følge ford er det helt ok med oljeforbruk opp til 1% på denne motoren. Det blir ikke røyk når motoren er varm(dvs at jeg må ha mer enn 1500rpm hvor maks er 2450rpm for å holde driftstemperatur), men så fort jeg går på kosefart i 6-8 knop så faller temperaturen til 50-60 grader og den grå sure røyken kommer. For meg virker det faktisk som at oljetykkelse er altoverveiende, i hvert fall i mitt tilfelle, men om det er annerledes på VP skal jeg ikke være skråsikker på. En ting jeg lurer på SveinHa, er om du er enig i dette med oljetykkelsen, for motorer som bare benyttes på sommeren kan være avgjørende, og at nymotens tynne oljer kan føre til sur lukt/røyk og oljeforbruk på disse gamle industrimotorene som er konstruert med store toleranser for alle deler ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
nimba Svart 28.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2011 Jeg tviler på at oljen kan hjelpe stort på den hvite Volvorøyken men det er jo enkelt å prøve da. Jeg har et par VP-røyktips på hjemmesiden min: Tung start og hvit startrøyk. Informativ side du hadde der SveinHa , skal nok prøve de tipsene etterhvert...men vedr.oljeviskositeten dere diskuterer... kan en sånn bare uten videre gå over til "tykkere" olje ? Det må jo være en grunn for at det produseres forskjellige viskositeter etter motorprodusentene krav . Å bli kvitt røyken så enkelt , høres rett og slett for lett ut...jeg bare undres Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 28.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2011 Jada...jeg vet dere har sett den før , kunne bare ikke dy meg , den passer jo så perfekt her Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
VannTro Svart 28.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2011 Det må jo være en grunn for at det produseres forskjellige viskositeter etter motorprodusentene krav . Å bli kvitt røyken så enkelt , høres rett og slett for lett ut...jeg bare undres Sjekk instruksjonsboka/brukermanualen din. I min står det faktisk ikke nevnt multgrad-oljer i det hele tatt, men single-grade avhengig av årstid. 10, 20 eller 30 olje. Dette med multigradoljer er noe som har blitt vanlig fordi vi har laaange skiftintervaller(på bil) og de skal dekke flere temperaturer på samme tid uten at man trenger å skifte olje. Slik er det ikke med båt. De benyttes skjelden i minusgrader og man trenger ikke egentlig disse multigrad oljene. Jeg har en i båtforeninga som har lang fartstid som mekaniker og han sier heller ikke hurra for den olja jeg fylte nå, han går for ren 30 olje på en eldre båtmotor som bare går om sommeren. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
SveinHa Svart 28.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2011 En ting jeg lurer på SveinHa, er om du er enig i dette med oljetykkelsen...Ford har (stort sett) et helt annet røykbilde enn VP og på Ford kan jeg godt tenke meg at oljetype og viskositet har en virkning. Den karakteristiske hvite startrøyken til VP31/41 er noe helt annet. Har dog sett "Volvorøyk" på en Ford også men det er ikke vanlig. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
nimba Svart 28.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2011 Som dem fleste volvo motorene av typen 31 så ryker dem veldig ved oppstart min også , men er det noen som har montert motorvarmer ?? hjelper dette? jeg tenkte å montere en sirkulasjonspumpe på kretsen til varmtvannsberedern min da vil jo kjølevannet sirkulere å varme opp motoren! er det noen som har forsøkt dette? og er dette noen suksees? andre ideer er aktuelt må si jeg begynner å bli dritt lei denne motoren ja! hvordan er dere andres volvo motorer ved oppstart? Ja , oppvarming av motorene ved å varme opp kjølevannet begrenser røyken betydelig , det finnes et uttall av tråder og erfaringer visst du søker litt , best og kjappest effekt ser ut til å være bruk av diselvarmeren , den typen som varmer kjølevannet , å bruke v.v.tanken i lag med en sirkulasjonspumpe funker òg fint det går bare lenger tid - v.v bereder = 800W - diselvarmer = 4-5000W Ulempen med strøm er at den kansje ikke alltid er tilgjengelig , derfor er dieselbrenneren å foretrekke . Selv lagde jeg en vannkolbe med et 2kw`s element inni , det funket.. men etterhvert så jeg problemet med tilgjengelig strøm på 2 motorer = 4KW Det hadde nok gått fint visst vi snakket om et kvarter der omkring , men det gikk vel bortimot en time før det virkelig ble varmt , du kan lese litt om det HER Dieselvarmeren min tok kveld så nå har jeg kjøpt en liten 6L gassbrenner på 12kW som jeg vil prøve , etterhvert.... Sjekk instruksjonsboka/brukermanualen din. I min står det faktisk ikke nevnt multgrad-oljer i det hele tatt, men single-grade avhengig av årstid. 10, 20 eller 30 olje. Dette med multigradoljer er noe som har blitt vanlig fordi vi har laaange skiftintervaller(på bil) og de skal dekke flere temperaturer på samme tid uten at man trenger å skifte olje. Slik er det ikke med båt. De benyttes skjelden i minusgrader og man trenger ikke egentlig disse multigrad oljene. Jeg har en i båtforeninga som har lang fartstid som mekaniker og han sier heller ikke hurra for den olja jeg fylte nå, han går for ren 30 olje på en eldre båtmotor som bare går om sommeren. Det er nesten sånn at jeg blir fristet til å prøve på den ene motoren . skal til med oljeskift snart . Nå vet ikke jeg hva de forskjellige viskositetene utgjør i praksis , men jeg tenker at det må ha en sammenheng med hvor "fint" delene i motren blir smurt , ta feks. i sylideren som sikkert er av de mest følsomme stedene i motoren ? oljen skal jo komme imellom sylinderveggen og stempelet , er det sånn at jo høyere viskositet jo vanskeligere er det for oljen og komme til å smøre slike steder ????? Nå er jo disse motorene mine behandlet med et slikt vidundermiddel QMI , det kan da hende at toleransen for viskositeten er større ! Et annet poeng med tykkere olje er oljetrykket , vil det øke ? og er motoren designet med tanke på oljerør og kanaler , jeg bare undres ?? Frister gjør det uansett Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
VannTro Svart 29.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2011 Da har jeg fått vært ute å testet nye olja litt mer i dag. Helt borte er ikke røyken, men det som er igjen nå er rett og slett ikke plagsomt. Neste år blir det ren 30 olje, da regner jeg med å være 100% røykfri. SveinHa: Jeg viste ikke at Volvo røyken var av en slik karakter man ser på YouTube linken som ble lagt ut her i tråden. Helt riktig som du sier at Ford-røyken er av en annen type. Mer grå og ikke så massiv i det hele tatt. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
windy26 Svart 10.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 ja ja jeg prøvde noen av tipsene til "SveinHa" den ryker fremdeles , men tipset om å trekke til mutteren bak Diesel pumpa det hjalp meget ved start da min var veldig vanskelig å starte med mye hosting å røyk før den begynte å gå normalt på alle sylindere , jeg tok en stor meisel å laget først et hakk i skruen som skulle dreies deretter merket jeg av hvor den sto o forhold til pumpa , da tok jeg en stor hammer å smelte til mutteren flyttet seg ca 2-3 mm , etterpå starter den momentant :-) uten fusking , men det ryker jo en del ,jeg har nå også montert 6mm skrue i pumpe deksel skal se om det hjelper en dag til uka!! Takk SveinHa !! Je tror dysene bør kontroleres før jeg gjør noe mere så lenge den forsetter med sur dieselrøk når den begynner å bli varm. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Erik Pederse Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Dette er et GAMMELT innlegg, men jeg ønsker å vite litt mer :) Min 31a er litt tungstartet, så hadde vært hærlig med en nøyaktig forklaring på hvordan du løste dette..vet ikke hvilken mutter det er snakk om på dieselpumpa, ei heller hvorfor du måtte slå med hammer og meisel :P Kan du uttype dette litt for meg? :) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 På mine gamle TAMD 60a motorer kjørte jeg med 30 olje, av traktor type kjøpt på biltema. En annen ting, som kan hjelpe er en ventiljustering. Det er sikkert ikke gjort ofte på en gammel motor. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Tom Erik Pederse Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Min ryker ikke annet enn ved oppstart...15-20 sekunder :) Men den kan være litt tungstartet ved lavere temperaturer, så lurte på hvilken mutter på dieselpumpa som kunne justeres...Ser Windy26 har brukt både hammer og meisel på denne mutteren, noe jeg undres på om er nødvendig :P Mulig den på strammes såpass at en må dundre litt løs på den..Dette skulle iallefall gjøre motoren mer lettstartet :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.