Jump to content

Prosjekt: Compis 28 1976

AndreasE

Recommended Posts

Hei!

Kjøpte en Compis 28 (svensk halvfabrikat) i våres, som jeg holder på å bytte ut deler av innredninga på osv. I den forbindelse er det jo en stor ekspertise her inne som jeg gjerne benytter meg av når det dukker opp spørsmål underveis! =) (da jeg har veldig lite erfaring med båt...)

just nu så står båten på land i grybba si, og motorbeddinga blir støpt inn i skråget så snart eksamene er overstått. Den forrige motoren satt nemlig i piggen og den "nye" (volvo MD2010 (?) ) skal stå på "vanlig" plass.

Angående interiøret så er det peantry som skal bygges bakerst på styrbord (sto på babord før), bad skal flyttes fra skilleveggen ved piggen til babord bakerst samt ny motorkasse. Planen hittil er å gjøre dette i 12mm Meranti kryssfiner samt heltre eik som "rammeverk"/lister som platene skal senkes inn i i hjørnene. Platene som den lokale trevaren har liggende på lager, sier de har vannfaste spesifikasjoner. Men det betyr vel ikke at de er såkallt waterboylingproof? eller er det godt nok om de bare behandles skikkelig med oljelakk? Angående listene så har det stått mellom eik og kirsebær, avhengig av hva for uttrykk merantien får av olje/lakk. Etter noen lakkprøver viser det seg at begge treslalgene kan matche merantien avhengig av hva lakk som brukes. Hadde vært fint å fått noen konstruktive meninger og tilbakemeldinger rundt dette!

Mvh Andreas Ente

Løfter denne for deg ettersom det er mange her som kan mye om dette, og det er pussig at ingen av de har svart på denne tråden??

Innvendig i båten ville ikke jeg vært bekymret for å bruke vanlig finer beregnet for utebruk i stedet for dyr spesialfiner for båtbruk, ettersom denne normalt også er limt med vannfast kokebestandig lim, dog ofte litt mer sporadisk limt i forhold til de dyrere typene som er mer "hel limt". Finnes også mange tråder om dette på Båtplassen, søkeknappen er øverst til høyre !!

Jeg får svare litt jeg da siden ingen andre gjør det.

Meranti ville jeg ikke brukt til skott. Skottene skal bære/avstive under alle forhold og bør ikke kunne påvirkes av fukt og vann som tidvis kan komme på avveie i en seilbåt. Mye jobb å bytte dem ut hvis de blir vannskadet, og det er ikke mange platene du trenger med skikkelig finer.

Til resten av innredningen som ikke bidrar i skrogets stivhet og konstruksjon kan du godt bruke meranti.

Lykke til videre med gamlebåten!

....når du begynnerå skjære de dyre finerplatene så lag en skikkelig mal av papp e.l.

:thumbsup:

takk for gode svar!

Nå har jeg i mellomtiden før jeg så deres svar endt opp med 4 stk merantiplater i garasjen og kappinga har begynt.... Men det er vel ikke så kritisk, da de ikke vil ha en oppstivende fungsjon på skroget. Planen er å feste de med skruer til klosser som er limt til skroget med glassfiber og polyester. Blir å behandle de godt med lakk før montering, for å få de litt bestandig mot fukt. Håper ikke jeg har gjort veldig uklokt!?

Har i mellomtiden også festa motorbeddinga med 4 lag 450g glassfiber. For ti hester så å holder det vel? i tillegg er den også limt til skroget med epoxy-sparkel.

Har også borra to nye hull til gjennomføring av septik-avløp og vask-avløp. Blir messing-gjennomføringer. Har ikke helt troa på de av plast, som forøvrig heller ikke har muligheter for montering av kran pga slangestussen...

Erlend: Jeg har kun funnet en gjennomføring av plast på båten: cockpitt-drenering på babor side. er den byttet i ditt eie?

Burde egentlig fått lagt ut noen bilder, som seg hør og bør i en prosjekttråd!

-Andreas

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...