Jump to content

Edit History

Orahavn

Orahavn

Viksund 360 St.Cruz med 2X D4 210 (2005 mod.) er etter undertegnedes syn en helt perfekt kombinasjon. Får ikke fullrost denne båten vår. Ligger tungt i vannet? Sjekk bildene, ligger helt perfekt. Dette pga. to midtstilte motorer  under salong (aksling). Gir perfekt balanse og stabilitet under gange. Det er mange tester som viser 2 motorers fortreffelighet på dette området. Er en fryd i grov sjø. Trenger knapt tenke på trimming. Tenker egentlig ikke på det i hele tatt...Båten "flyr" i plan og legger seg perfekt i sjøen umiddelbart i alle fartsområder uten å måtte trykke på en tiltknapp. Må noen ganger trimme litt kun for at ikke systemet skal ruste fast... hehe. Uansett fartsområde 5-10-15 knop så ligger den riktig i sjøen. Ingen racer, men toppfart ca. 25 knop, men går flott og uanstrengt i marsj rundt 20 knop. Har vært ombord med prøvekjøring i både 340 og 360 med en motor (D6 aksel), og hvor en måtte trimme og justere til de grader. Skjønner hvorfor noen investerer i Zipwake. Det kan du glemme ombord her. Forbruket er ca. 3,2 -3,5 ltr. pr. naut.mil i fartsområdet 15-20 knop med 2 motorer. Vi har rundt 80 driftstimer fra april til oktober, og dette utgjør noen sånt som 5-6000,- mer i drivstoff pr. sesong kontra en motors løsning. Som bonus til marginalt høyere driftskostnader får du foruten nevnte stabilitet og balanse,- også det sikkerhets messige . Var uheldig i sommer og skadet styrbord propell. Kjørte fint hjem til brygga på en motor. Motorstopp i tung sjø med en motor.? En kan få frysninger av tanken. Slike tanker er så deilig å slippe når man er ute i kulingen. Viksund er tross alt båter bygget for kuling og juling! Litt mer driftskostnader blir det siden det kreves doble filter etc. Men siden bonusene er ovennevnte fordeler betaler jeg gladelig dette. Skal jeg estimere her og nå tipper jeg at 2 motorer koster meg ca. 8000,- mer i året inkludert drivstoff og service-deler kontra en motors løsning. Med disse to D4 motorene kommer man "lett" til servicepunktene. Trenger ikke være slangemenneske. Jeg er 1,83 høy og veier 90 kg. Går så fint så. Motorene er ca. 76 cm. brede og har godt med luft mellom og på sidene. Skifte av filter, olje, impeller, etc. går mye lettere enn jeg forestilte meg da jeg kjøpte båten. Jeg var en to-motor skeptiker før. Nå vil jeg ikke ha annet. Har hatt båten i 3 sesonger, motorene har gått som klokker og har kun skiftet filter, impeller og olje etc.  

1 mai helgen 29.4 Skjærhalden.jpg

Stafsengkilen 15.juni.jpg

Orahavn

Orahavn

Viksund 360 St.Cruz med 2X D4 210 (2005 mod.) er etter undertegnedes syn en helt perfekt kombinasjon. Får ikke fullrost denne båten vår. Ligger tungt i vannet? Sjekk bildene, ligger helt perfekt. Dette pga. to midtstilte motorer  under salong (aksling). Gir perfekt balanse og stabilitet under gange. Det er mange tester som viser 2 motorers fortreffelighet på dette området. Er en fryd i grov sjø. Trenger knapt tenke på trimming. Tenker egentlig ikke på det i hele tatt...Båten "flyr" i plan og legger seg perfekt i sjøen umiddelbart i alle fartsområder uten å måtte trykke på en tiltknapp. Må noen ganger trimme litt kun for at ikke systemet skal ruste fast... hehe. Uansett fartsområde 5-10-15 knop så ligger den riktig i sjøen. Ingen racer, men toppfart ca. 25 knop, men går flott og uanstrengt i marsj rundt 20 knop. Har vært ombord med prøvekjøring i både 340 og 360 med en motor (D6 aksel), og hvor en måtte trimme og justere til de grader. Skjønner hvorfor noen investerer i Zipwake. Det kan du glemme ombord her. Forbruket er ca. 3,2 -3,5 ltr. pr. naut.mil i fartsområdet 15-20 knop med 2 motorer. Vi har rundt 80 driftstimer fra april til oktober, og dette utgjør noen sånt som 5-6000,- mer i drivstoff pr. sesong kontra en motors løsning. Som bonus til marginalt høyere driftskostnader får du foruten nevnte stabilitet og balanse,- også det sikkerhets messige . Var uheldig i sommer og skadet styrbord propell. Kjørte fint hjem til brygga på en motor. Motorstopp i tung sjø med en motor.? En kan få frysninger av tanken. Slike tanker er så deilig å slippe når man er ute i kulingen. Viksund er tross alt båter bygget for kuling og juling! Litt mer driftskostnader blir det siden det kreves doble filter etc. Men siden bonusene er ovennevnte fordeler betaler jeg gladelig dette. Skal jeg estimere her og nå tipper jeg at 2 motorer koster meg ca. 8000,- mer i året inkludert drivstoff og service-deler kontra en motors løsning. Med disse to D4 motorene kommer man "lett" til servicepunktene. Trenger ikke være slangemenneske. Jeg er 1,83 høy og veier 90 kg. Går så fint så ...Motorene er ca. 76 cm. brede og har godt med luft mellom og på sidene. Skifte av filter, olje, impeller, etc. går mye lettere enn jeg forestilte meg da jeg kjøpte båten. Jeg var en to-motor skeptiker før. Nå vil jeg ikke ha annet. Har hatt båten i 3 sesonger, motorene har gått som klokker og har kun skiftet filter, impeller og olje etc.  

1 mai helgen 29.4 Skjærhalden.jpg

Stafsengkilen 15.juni.jpg

• Create New...