Carwell
Vurderer sterkt Viksund 340/360 aksel som neste båt. Har lest gjennom denne tråden nå for andre og tredje gang, og har plukket opp mye lærdom fra et forum fylt av ufattelig mye god kunnskap og erfaring, noe som BP er et enestående eksempel på. Ut fra det jeg ser, er 340 og 360 like høye, derfor er det likegyldig hvilke eiere som svarer på mine spm.
Jeg har innelagring med begrenset høyde på portene til 4,5 m. Vogn må jeg bygge ny og kan da legge kjølen såpass lavt at roret (som vel er laveste punkt) ikke berører bakken ved buksering av båt på henger.
Båten blir for høy for porten med targabøyle, og eneste mulighet er da å løsne targa og hengsle denne på en måte som gjør at den kan legges ned akterover, med understøttelse. Jeg har observert en 360 med denne løsningen, men det er nok ikke originalt. Ser at Kjetil1 har forlenget sin targa i 2016, og har følgende spm:
- 1) Hvordan er original targa festet i skroget, og er det noe problem å demontere den?
- 2) Er det noen utfordringer, spesielle hensyn som må tas, ved å lage hengslet targa? (Regner med at man må støpe inn plate og muttere/skruhold både for feste av hengsle og mothold/sikring av targa i oppslått stilling)
- 3) Med targa neslått blir vindskjermen høyeste pkt. Hva er høyde kjøl - topp av vindskjerm?
- 4) Er det noen av dere Viksundeiere som har laget hengselløsning for targa?
Det er altså høyden som er mitt problem. Jeg vet det kommer en 2009 mod 360 med Yanmar 6LY 429 til salgs på nyåret, og er veldig fristet. Men tør ikke handle før jeg er sikker på at jeg kan få båten (på henger) inn porten. Vil ikke si fra meg plassen for innelagring, kan komme å gå å jobbe som man vil, verksted tilgengelig og aldri kuldegrader.
Er takknemlig for alle svar som kan hjelpe meg med konkrete mål, løsninger, og for å ta avgjørelsen på om det ved modifikasjon av targa i det hele tatt er mulig for meg å få båten inn ved 4,5 m fri høyde i porten.
Carwell