Jump to content

Edit History

PanzerHans

PanzerHans

finnmarken skrev for 3 timer siden:

Jeg har jo samme type batteri. Dvs 115 amp blybatteri, men det er ikke samme merke. Alternativ Energi, som jeg kjøpte batteriet hos, sa at teoretisk sett skulle batteriet vært av samme merke. Han hadde imidlertid aldri opplevd noen problemer i forhold til dette.

 

Ja, gassing er jo også et eventuelt problem. Jeg har imidlertid alltid tatt sjansen. Er det risikabelt?

Ja, gassing kan nok være aktuelt i kabinen der, spesielt da det er helt tett i rommet under senga. Når du lader på vanlige blybatterier så utvikles knallgass (hydrogen og oksygen), og sammen med startmotoren som gjerne har børster og gnistrer godt, så kan det fort gå av. Båten synker nok ikke, men at senga og luker og dører kan fly av, er ikke utenkelig.
Jeg hadde nok koblet opp noe aktiv lufting, når laderen gikk (en vifte som sørget for utlufting til kabinen) og så hatt åpne luftespjeld i kabinen og ut.

 

 

 

PanzerHans

PanzerHans

finnmarken skrev for 3 timer siden:

Jeg har jo samme type batteri. Dvs 115 amp blybatteri, men det er ikke samme merke. Alternativ Energi, som jeg kjøpte batteriet hos, sa at teoretisk sett skulle batteriet vært av samme merke. Han hadde imidlertid aldri opplevd noen problemer i forhold til dette.

 

Ja, gassing er jo også et eventuelt problem. Jeg har imidlertid alltid tatt sjansen. Er det risikabelt?

Ja, gassing kan nok være aktuelt i kabinen der, spesielt da det er helt tett i rommet under senga. Når du lader på vanlige blybatterier så utvikles knallgass (hydrogen og oksygen), og sammen med startmotoren som gjerne har børster og gnistrer godt, så kan det fort gå av. Båten synker nok ikke, men at senga og luker og dører kan fly av, er ikke utenkelig.

 

 

PanzerHans

PanzerHans

finnmarken skrev for 3 timer siden:

Jeg har jo samme type batteri. Dvs 115 amp blybatteri, men det er ikke samme merke. Alternativ Energi, som jeg kjøpte batteriet hos, sa at teoretisk sett skulle batteriet vært av samme merke. Han hadde imidlertid aldri opplevd noen problemer i forhold til dette.

 

Ja, gassing er jo også et eventuelt problem. Jeg har imidlertid alltid tatt sjansen. Er det risikabelt?

Ja, gassing kan nok være aktuelt i kabinen der, spesielt da det er helt tett i rommet under senga. Når du lader på vanlige blybatterier så utvikles knallgass (hydrogen og okxygen), og sammen med startmotoren som gjerne har børster og gnistrer godt, så kan det fort gå av. Båten synker nok ikke, men at senga og luker og dører kan fly av, er ikke utenkelig.

 



×
×
  • Create New...