VegJoh
Følger opp med en post om hekkthruster installasjonen som ble gjort i fjor våres på 310´en
Brukte tiden etter kjøp av båten til å sondere terrenget litt i forhold til hva som folk hadde installert som hekkthruster på en Viksund 310. Det var litt forskjellige installasjoner og mange hadde gått for en utenpåliggende versjon av typen f.eks Sleipner SX serien. Og forståelig er det, da det er ganske så begrenset med plass innvendig for å få plassert thrusteren fornuftig. I tillegg til at disse er ganske mye dyrere, hadde jeg også et ønske om å ha mekanikken og elektronikken på innsiden av båten. Siden jeg har en SP55 fra Sleipner foran, ønsket jeg Sleipner bak også. Både SE60 og SE40 ble tatt i betraktning. Jeg ønsket selvsagt mest mulig kraft, men kom frem til at jeg ville få problemer med plassen på en SE60, slik resten av oppsettet på båten bak var lagt opp. Endte derfor med en SE40.
Før båten gikk på land, brukte jeg eksisterende skruehull fra trimflaps og stempel til å beregne hvordan det ville være mulig å gjøre installasjonen på innsiden uten å komme i konflikt med stringeren som synes til venstre i bildet. Et poeng var jo å få den så langt ned i vannet som mulig også.
Optimalt sett så ville jeg ha den der sirkelen tegnet til høyre er. Men der kommer den i konflikt med nevnte stringer på innsiden. Måtte derfor flytte den til babord for å komme klar av denne.
Her var det greit å være to og fikk hjelpe av @Komodo til hulltagning og montering.
Så ingen grunn til å fjerne mer gods enn nødvendig, så hullet ble laget så lite som mulig. Måtte også fjerne litt av festet til trimflapsen for å å få plass til flensen på tunellen.
Tunnel montert og oppfyller ca. på centimeteren kravet til tunnelens plassering under vannlinjen. Som er 135mm fra senter av propell til vannlinjen.
Motor ble støttet opp i en krybbe på innsiden for å ta av lasten, slik at den ikke blir "hengende" i skruene" Over en viss tilt så er dette beskrevet som nødvendig i manualen.
Ferdig montert.
Så en liten linje om erfaringer ved bruk. Trusteren fungerer godt når den kjøres slik at hekken flyttes mot styrbord.
Når hekken thrustes mot babord så er effekten litt dårligere, dette fordi det som følge av trimflaps ikke er "nok vann og ta av" nedover slik at den innimellom suger til seg litt luft. Jeg har allikevel det "lille ekstra" som jeg trenger for å finmanøvrere båten ved behov, men jeg legger ikke opp til en lengre etappe med forflytning ved bruk av thrustere verken når kommer til eller går fra land.