Jump to content

Propellvalg Yamaha F60 -02


-frank-

Recommended Posts

høres ut som at den passer temmelig bra da. Min erfaring med de alu propellene der er at det bra propeller, godt grep osv. Hadde en F40 med 11 3/8x13 på en Bella440, hevet 3 hull, og kunne tilte og svinge så mye jeg omtrent ville uten at den slapp.

 

Evt prøv en stålpropell. Et problem her er at stål propene i denne størrelsen oftest er mindre diameter, gjerne 10.5"

 

Sjekk med progress og winrace for å høre hva de anbefaler av stål propeller

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takker takker....Skal ta kontakt med de for å høre.

Har en lokal butikk hvor jeg skal sjekke om de har noen propeller jeg kan teste ut.

 

Noen sa at jeg burde ligge på ca. 5800 rpm ved full gass. Og siden har kommer så raskt opp i 6100 vil jeg tro jeg kan få bedre masjfart ved "normalt" turtall :)

Hansvik 455 - Yamaha 90
 

Link to post
  • 2 år senere...

Motoren yter vel mest effekt ved ca 5500 rpm så det er jo optimalt for forbruk å marsjfart å ha en propell som ikke gir for mye turtall, så fremt du ikke ofte har mye/tung last med.

 

Mercurys Spitfire 4-blads alupropell er vel blant de som gir mest for pengene for bra ytelse og marsjfart http://www.mercurymarine.com/media/mercury/brochures/8M0060853_SpitfireSS_0512_LR.pdf

 

Passer jo Yamaha også:

The Flo-Torq Reflex is designed for40-60 hp standard gearcase Mercury Outboards. It also fits Yamaha 40-60 hp.

http://www.mercuryma...orq-reflex-hubs

Eksempel fra ebay http://www.ebay.com/itm/Mercury-New-OEM-Spitfire-4-Blade-Prop-10-3x13-Propeller-48-8M8026630-40-50-60hp-/200889518657

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Motoren yter vel mest effekt ved ca 5500 rpm så det er jo optimalt for forbruk å marsjfart å ha en propell som ikke gir for mye turtall, så fremt du ikke ofte har mye/tung last med.

 

 

Jeg ville kjørt denne på mer en 5500 på fullt.

Ser også i Yamahas kjørefakta at de ligger opp mot 6000 på fullt på F60

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja med lett båt, 1 mann og halv tank.

Men hvis man vanligvis har noen med, og full tank + + så er vel 5500 greit toppturtall.

 

Ser ut som min Honda 90 trives bedre på 5700-5800 rpm max enn over 6000 (turtallsområde 5300-6300).

Det er iallefall relativt umulig å få noe bedre fart på høyere turtall (med passende propell da).

Effektkurven er da også på topp på 5800.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...