2fast! Startet 29.Mai.2011 Del på Facebook Startet 29.Mai.2011 Hei! Vurderer å importere bayliner 2855 2000mod eller nyere fra usa.. Noen som har erfaringer vedrørende import? Seriøse importfirma?? Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 29.Mai.2011 Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 Du må få noen her i landet til og CE godkjenne den for deg (hvis den ikke er det orginalt). Forgasser motorer sliter du med og få inn pga. EU krav til utslipp. Husk hk avgift + mva kommer i tillegg. Du får ikke båten ut fra toll lager før CE merking er ok. Dette er hverfall noen ting du må tenke på. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
2fast! Svart 30.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 takker for info,lurer også på om noen har erfaring med importfirma eller "agenter" nevn navn hvis dere vet om seriøse aktører Sitér dette innlegget Link to post
quasipadro Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 Spent på å høre om det vart noen import? Og om det vart en Bayliner? Sitér dette innlegget Link to post
2fast! Svart 15.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2011 Har ikke kommet lenger med importplanene,da jeg ikke har funnet noen som driver med import enda.. Vurdere og importere uten motor da omtrent alle båtene der borte har store bensinmotorer som er dyre og tolle inn (HK avgift). Tanken var da og kjøpe dieselmotor her i landet,men finner ingen båt uten motor på de amerikanske sidene. Noen her som har link til sider i europa/usa hvor det er båter tilsalg med mangler (uten motor osv.) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 15.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2011 Bensinmotorene må være 2003 eller nyere. Da kom det nye miljøregler i USA/california som også møte kravene til CE-merking. Alle andre eldre bensinmotorer får du ikke inn i landet i båten, den blir sittende fast på tollageret. Men hvordan er det å importere båt uten motorer etter de nye reglene fra 2006. Uten motorer vil man ikke få CE-merking ok, får man da båten ut av tollager? dette er jeg usikker på Bidere kravene til dieselmotorer og utslipp for å få de Ce-merket, noen som kjenner til de? 2fast, vanskelig å finne importfirma som man kan stole på er min erfaring. Jeg søker selv i disse dager, lurer snart på om det er bedre og lettere å importere fra Italia eller England, da er hvertfall båten CE-merket. Kommer kun MVA, hk abgift + frakt. Sitér dette innlegget Link to post
quasipadro Svart 15.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2011 Det går fint å importere båt uten motor til Norge, kalles da Vedlegg 3 båt. Om du finner drømmebåten med bensinmotor i Usa, kan du få motor fjernet og innmontert ny dieselmotor og båt ferdig Ce merket i Usa - klar til bruk i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 15.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2011 quasipadro, hvordan gjør man det da med CE-merking? Motorene skal jo testes på utslipp før båten blir CE-merket. Kan man da ha den hjemme og sørge for CE-konsulent selv når man har fått montert i motorer og gjort de andre ombyggingene? Hvem tar se gav CE-merking i USa og bygger om til diesel, evt. at man kjøper en ferdig dieselbåt der og får den CE-merket i USA. Har du kontakter der? Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 15.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2011 Sendt deg en IM. Jeg kan godt bistå deg. Sitér dette innlegget Link to post
quasipadro Svart 15.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2011 Om du velger å få utført Ce inspeksjon/godkjenning i usa, så blir den gjort etter at ny motor er innmontert (om du velger å feks.kjøpe og bygge om til ny diesel i usa) Ja du kan fint ha den hjemme, og når du er klar med ny motor og det andre ombyggingene, kan du "bestille" ce konsulenten og han vil da komme hjem til deg og foreta inspeksjon. Det enkleste (og rimeligste) er faktisk å ta hele biten i usa, så er alt klart til bruk når båt ankommer Norge. Om du ønsker noe mer info, råd, tips eller hjelp, må du gjerne sende meg en melding. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 18.Februar.2012 Del på Facebook Svart 18.Februar.2012 Hei Låner denne tråden til et par spørsmål siden jeg ser ekspertisen er tilstede.... Visst en båt er CE-merket fra fabrikk med merkeplate og har identifikasjon (HIN-code) skravert i skrog tilsv.CIN-koden samt har Samsvarserklæring og oversatt instruksjonsmanual , skulle det da ikke være greit å importere båten problemfritt ? Leste lenger oppe i tråden noe vedr.miljøregler og CE-merking for motorer nyerer en 2003 , men visst båten er CE-merket tilsv. over og motor er inkludert i 2001 , skulle det ikke da være greit ? det er her snakk om en Mercruiser 5.0 EFI V8 Ja..jeg drømmer jeg også Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Jori Svart 18.Februar.2012 Del på Facebook Svart 18.Februar.2012 Jeg tror du sliter med en 2001 modell bensinmotor hvis det er fra USA du tenker på. Men ellers er nok det en grei båt og importere som du viser til. Fra Europa er alt annerledes, siden CE-merkingen hører hjemme her. Det er nemlig krav til måling av eksos, og er ikke det gjort i usa, eller fabrikk kan dokumentere at motoren tilfredsstiller kravene, må det gjøres her hjemme. Hjelper ikke om båten er CE-merket i USA i 2001, all import etter 2006 må bestå disse miljøkravene til motorer og som nevnt i tidligere vedlegg omtrent fra 2003 begynte fabrikkene å møte disse kravene på bensin. Det du kan gjøre er å kaste ut motoren, installere en ny en i Norge også kontakte de som driver med CE-merking for å få oppmåling av utslipp. Alternativt setter du inn en motor som fabrikken dokumenterer holder kravene, så er nok det godt nok for etter registrering. Det er hvertfall dette jeg fant ut når jeg vurderte import og pratet med godkjenningsorganer etc. Kast ut motoren er mitt forslag, ta den in som Vedlegg 3 båt, finn motor her hjemme, gjerne diesel, monter den å få det opplegget godkjent. Dette her er en prosess som du kan gå deg bort i, og båten blir beslagtlagt/sperret på tollager inntil alt er i orden, så her er det best og ikke ta noen sjanser er mitt råd. Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 18.Februar.2012 Del på Facebook Svart 18.Februar.2012 Jeg vurderte å ta inn en Bay 285 selv i et par år, men med dagens priser har jeg funnet ut at dette ikke lønner seg. I Norge er båtprisene nå så lave. Det er en del 285 til salgs med diesel ferdig CE merket. Jeg kjøpte en slik med diesel i fjor høst, til under usa pris med nesten ny diesel motor. Tips søk rundt og prøv deg med lave bud. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Det du kan gjøre er å kaste ut motoren, installere en ny en i Norge også kontakte de som driver med CE-merking Kan være lurt å ha kontakt med godkjennings organ før import Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Jori Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Kan være lurt å ha kontakt med godkjennings organ før import Hjertens enig Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 (redigert) Vel...det skal ikke være enkelt , det er nå helt sikkert Jeg var klar over at import av båt som ikke er sertifisert byr på store utfordringer , noe jeg aldri vil begi meg utpå , men jeg hadde jo et ørlite håp når produsenten oppgir "CE option" som tilsier at den er bygget etter de standarder som kreves for dette . Men har kravet endret seg underveis skjønner jeg at det blir vanskeligere.. Vel...har jeg forstått det rett, må da båten inkl. motor være CE sertifisert etter normene fra 2006 ? Men, visst båten importeres uten motor , vil man få den "hjem" for ettermontering av en"godkjendt" motor? Det ville i mitt tilfelle kun være aktuellet med en V8 bensiner , her er det motoren som teller og ikke forbruket Da regner jeg også med at å importere en båtmotor byr på tilsvarende problemer ? altså en motor som ikke tilfredstiller utslippskravet ifra 2006 ? Ellers skal man ikke alltid føle seg trygg på såkalte "godkjennnings organ" , på denne side HER er listet opp en masse ulovlige CE merkings firma som ikke helt følger boken. Redigert 19.Februar.2012 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Jori Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Vel...det skal ikke være enkelt , det er nå helt sikkert Jeg var klar over at import av båt som ikke er sertifisert byr på store utfordringer , noe jeg aldri vil begi meg utpå , men jeg hadde jo et ørlite håp når produsenten oppgir "CE option" som tilsier at den er bygget etter de standarder som kreves for dette .Men har kravet endret seg underveis skjønner jeg at det blir vanskeligere..Vel...har jeg forstått det rett, må da båten inkl. motor være CE sertifisert etter normene fra 2006 ? Men, visst båten importeres uten motor , vil man få den "hjem" for ettermontering av en"godkjendt" motor? Det ville i mitt tilfelle kun være aktuellet med en V8 bensiner , her er det motoren som teller og ikke forbruket :smiley:Da regner jeg også med at å importere en båtmotor byr på tilsvarende problemer ? altså en motor som ikke tilfredstiller utslippskravet ifra 2006 ? Ellers skal man ikke alltid føle seg trygg på såkalte "godkjennnings organ" , på denne side HER er listet opp en masse ulovlige CE merkings firma som ikke helt følger boken. Båter tatt inn til Norge etter 2006 må tilfredsstille de nye kravene, selv om det er båter produsert før 2006. Mao. i desemver 2005 kunne du ta in f. eks en 2000 modell båt og motor. I januar 2006 vil ikke dette være mulig, samme båten. Da må du dokumentere at motor holder de nye utslippskravene, noe den ikke vil gjøre. Ja du kan importere båten uten motor, da tar du den inn som vedlegg 3 båt. Båten settes da på land i Norge og du har ikke lov å bruke den før den er CE-godkjent, både båt og motor. Skal du ha bensin må du så få tak i en nyere motor som tilfredsstiller kravene. Det nytter ikke med short- eller longblock versjoner. Mange blir overrasket hvor dyre disse motorene fortsatt er brukt. De er også stort sett 2006 modeller eller nyere. En norsk CE-godkjent person eller selskap vil så gå igjennom å sertifisere båten for deg. De skal samtidig måle forurensingen på motoren.Du kan bygge om for CE-godkjenning selv, sjekklister blir tilsendt deg av det organet du velger for jobben. Det byr ikke på problemer å importere en ikke "godkjent motor", men det er tull, bedre å importere short eller long-block da. Uansett gir det problemer å få båten CE-godkjent med en motor som ikke har dokumentasjonen i orden. Det pussige er at til eldre båter i Norge (importert til Norge før 2006), kan man fortsatt importere motorer som ikke holder utslippskravene, da disse enten er CE-godkjent allerede (til gamle krav),produsert i europa (CE gjelder for hele europa), aldri har vært CE-godkjent (eldre norske båter var DNV-godkjente) og uansett skal ikke gjennom noen ny CE-godkjenning. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Et tips når en skal importere en båt er å se på reglene til NOR også. (Står kanskje fortsatt mest på NIS/NOR) Når båten endelig er importert og CE i orden så er det kjekt å kunne få den i skipsregisteret for å kunne sette sikkerhet i båten. Den kan straks bli litt mer attraktiv når en vil selge igjen. Eller om en har behov for refinansiere senere. Og da er det viktig å ha godkjent historien på tidligere eiere. Samt at en har papirer på at den er riktig strøket fra registrene i landet den kommer fra. Med tanke på å kjøpe båt uten motor så gir nok forsikringsutsalg og "boat broker" sider flere treff på slikt. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
NilsPils Svart 20.Februar.2012 Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 Hei Låner denne tråden til et par spørsmål siden jeg ser ekspertisen er tilstede.... Visst en båt er CE-merket fra fabrikk med merkeplate og har identifikasjon (HIN-code) skravert i skrog tilsv.CIN-koden samt har Samsvarserklæring og oversatt instruksjonsmanual , skulle det da ikke være greit å importere båten problemfritt ? Leste lenger oppe i tråden noe vedr.miljøregler og CE-merking for motorer nyerer en 2003 , men visst båten er CE-merket tilsv. over og motor er inkludert i 2001 , skulle det ikke da være greit ? det er her snakk om en Mercruiser 5.0 EFI V8 Ja..jeg drømmer jeg også Det skal også alltid legges ved egen samsvarserklæring for motoren. Denne må vise at den tilfredsstiller de nyeste kravene. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
nimba Svart 20.Februar.2012 Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 Takker så mye for god info her...men hvordan er det egentlig med anskaffelse av dokumentasjon les samsvarserklæring feks. for en motor evnt. en båt ? jeg har tidligere vært borti et tillfelle med en motorsykkel , selv om til slutt ordnet seg , her var det norske importøren som var vanskelig.. Da forstår jeg det slik at man importerer båten uten motor , fra 2001 så sant den er CE merket (for og slippe den biten) , få den hjem i garasjen og montere motoren som man feks.kjøper i Norge med nødvendig dokumentasjon eller man importerer en som ifølge samsvarserklæringen tilfredstiller utslippskravet fra 2006 ? -og så får dette godkjendt kun med dokumentasjon ? Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Jan E. Svart 20.Februar.2012 Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 (redigert) Trodde en trengte ny CE godkjenning når en bytter ut motoren med annen type? Da vil det jo ikke funke å hente inn en CE godkjent båt hvor motorene er utmontert i utgangspunktet? Da må en jo gjennom CE merkingen på nytt, og godkjenner vil kanskje ikke bare gå god for at den gamle CE merkingen på resten av båten er bra nok til å kun gjennomføre godkjenning på motoren. Men de krever da kanskje full gjennomgang før de er villige til å sette signaturen på papirene? Vet ikke, men det bør undersøkes med de som driver med det. Jeg endte opp med å kjøpe nye motorer til min, for viste seg vanskelig å finne 2 motorer nyere en 2006 som var i orden til en fornuftig pris. Men fant ut at CE godkjenner måler ikke avgass etc. Det holder med papiret fra produsenten med oppført avgasser der serienr på motoren/motorserien kommer frem. Slike papirer følger i dag med alle nye motorer en kjøper. Så de som har kjøpt båt eller løs motor burde fått med seg disse papirene som da fulgte motoren i sin tid. Det var flere motorer som klarte 2006 kravet før 2006, og som derfor kan bli godkjent i en nyimportert båt. I ettertid hørte jeg også rykter om at 2006 utslippkravet var firet på. Men vet ikke helt hva det gikk ut på. Kanskje bare for visse type båter ala egenproduserte? Anyone? Redigert 20.Februar.2012 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Jori Svart 21.Februar.2012 Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 I ettertid hørte jeg også rykter om at 2006 utslippkravet var firet på. Men vet ikke helt hva det gikk ut på. Kanskje bare for visse type båter ala egenproduserte? Anyone? Nå skal jeg synse fælt. Det var en rettsak med en advokat som vant, men jeg tror vedkommende vant på at man ikke kunne ha tilbakevirkende kraft for regelen eller noe i den retningen. Jeg husker ikke detaljene, men kom over saken da jeg surfet på nettet for info ang. dette med importbåter for ett års tid siden. Så tror ikke kravet er firet på, men dokumentasjon fra fabrikant holder, foreligger ikke det vil CE-organ foreta måling. De kan også velge å måle selv om du har dokumentasjon. Det er ved siden av på selve båt en rekke punkter som skal være CE-godkjent. Er de ikke i orden selv om båten har CE-godkjenning ved innførsel, vil kontrollorgan i Norge gi deg en anmerking om at dette må utbedres før de godkjenner båten. Hvis man spør kontrollorgan får man tilsendt deres sjekkliste og kan således forberede og utføre evt. nødvendige ombygginger seg før de kommer. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 22.Februar.2012 Del på Facebook Svart 22.Februar.2012 Jeg fant antagelig saken du referer til Jori > Slutt på importnekt for båtmotorer Importforbud faller bort Fra 2006 har Sjøfartsdirektoratet praktisert kravet til CE-merking av bruktimporterte båter slik at det i praksis har vært delvis importforbud. Det har nemlig ikke blitt tillatt importert motorer som ikke var CE-merket da motoren var ny/ble produsert. Men etter et vedtak av Miljøverndepartementet i en klagesak vi har ført, er dette importforbudet nå i realiteten opphevet. Det er en stor seier for både fornuft og forstand, og veien er nå igjen åpen for import av driftsklar båt. Dette er en solid seier for både båteieren og oss, og ikke minst er det en høyst betimelig seier for fornuften. Det regime Sjøfartsdirektoratet innførte i 2006 var uten dekning i forskriftens bestemmelser og har fremstått som et usaklig krav. Slik det fungerte var det et rent handelshinder, pr. hvilket det eksisterte et reelt forbud mot import av båter med motorer som ikke var CE-merket ved produksjonen. Uansett om de overholdt utslippskravene eller ikke. Etter dette vedtaket er det nå åpent for import av ikke-CE-merkete motorer, vel å merke såfremt et teknisk kontrollorgan ved undersøkelser finner at motoren tilfredsstiller EU-kravene til utslipp. Vedtaket innebærer at det fortsatt stilles krav, men de krav som nå gjelder er overkommelige i stedet for umulige. Etter vedtaket fra departementet må Sjøfartsdirektoratets rettsoppfatning korrigeres 180º. Vi fikk nemlig medhold i at når et teknisk kontrollorgan etter sine undersøkelser vurderer det slik at motoren er i samsvar med EU-kravene, og båten på det grunnlag er CE-merket, kan direktoratet ikke overprøve merkingen og båtens status som dokumentert "OK" i forhold til CE-kravene. Etter mine begrep utifra overstående tekst ser jeg ikke problem med å importere en båt som følgelig er CE merket , da tilfredstiller jo både båt og motor EU sine bestemmelser både for konstruksjon og utslipp , eller....er det noen som tolker det annerledes...? Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Jori Svart 22.Februar.2012 Del på Facebook Svart 22.Februar.2012 Jeg tolker det som står over følgende: Du vil fortsatt ikke møte kravet til utslipp, importerer du en eldre motor. Sagt mao. du kan importere eldre motorer uten at de er CE-merket, men de må møte miljøkravene fra 2006, noe som enkelte motorer gjør. I 2003 kom California med de samme kravene som vi fikk i 2006, men de motorene var jo på lokalt hjemmemarked i USA og fikk ikke derfor CE-merking. Disse motorene vil antakelig gå igjennom kravet vi har til utslipp fra 2006. Motorer før denne tid, feiler stort sett å møte våre krav, så dessverre er nok ikke dette den "åpningen" du håper på. Denne saken gir bare åpning for at kan du dokumentere at utslippene møter våre krav fra 2006, kan du ta inn hvilken som helst motor som ikke er CE-merket. (Men den dokumentasjonen skal du slite med å få til og de målingene bør du gjøre i USA, slik at du slipper å betale toll og hk avgifter på en motor som så ikke kan brukes, hvis målet er å ha CE-merket båt.) Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 22.Februar.2012 Del på Facebook Svart 22.Februar.2012 Okey , da forstår jeg , motoren kan importeres selv om den ikke er CE- merket ,men da må man dokumentere at den tilfredstiller EU kravet for utslipp , som også kom i 2006 ! Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.