nimba Svart 22.Februar.2012 Del på Facebook Svart 22.Februar.2012 (redigert) For de som synes dette er intressant... studerte jeg saken over litt nærmere . Sjøfartsdirektoratet mente båten ikke var CE godkjendt selv om et eksternt kontrollorgan hadde CE-Merket og godkjendt den , fordi det ikke var dokumentert at motoren(e)s utslipp ikke var målt etter den harmoniske standarden NS-EN ISO 8178-1: 1996 som er et krav i fritisbåtforskriften for CE merking som innebærer at kontrollorganet må teste motoren i henhold til standarden og deretter utarbeide en samsvarsrapport (report of conformity). På grunnlag av denne rapporten skal importøren utarbeide og signere en egen samsvarserklæring (declaration of conformity) for motoren. Motorene som var av typen Volvo Penta V8 bensin hadde samsvarserklæring fra California Air Resources Board Certificate , dette var ikke nok , men her måtte altså sjøfartsdirektoratet gi seg , så da er det jo narturlig og spørre om denne standarden 8178-1:1996 er dette utslippskravet fra EU , eller bare en framgangsmåte å for måle det på ? Jeg bare undres.. Redigert 22.Februar.2012 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
sap_2000 Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 (redigert) Løfter denne tråden igjen. Sitter og vurderer import av nyere båt fra EU. Den ene båten jeg vurderer selges inkl mva (fratrekkbar). Det jeg lurer på er hvordan dette gjøres i praksis. Noen med erfaringer? Jeg har selv endel erfaring fra import av biler fra Tyskland tidligere. Kjøpte alltid biler inkl mva (eid av firma). Det er et par måter og gjøre det på. Skal alt gjøres etter boka, skal man betale bilen brutto, skaffe eksportpapirer og tollskilter. Eksportdokumentet stemples på tollstasjon ut av eu som somregel var Hirtshals, eller Kiel om man tok ferge, eller Svinesund om man kjørte den veien. Dette dokumentet må ned til forhandler igjen så han ikke må svare for mva i sitt regnskap. Så refunderes mva'en. Dette tar dog ofte endel tid. Aberet med denne metoden er at norske tollmyndigheter skal ha 25% norsk mva av fakturabeløpet. Dvs bruttobeløpet. Ergo betaler man norsk mva av utenlandsk mva. Så må man sende ned dette eksportpapiret, vente noen uker på å få refundert utenlandsk mva, for så og søke norske tollmyndigheter om refusjon av mva beløpet man har betalt for mye. Det kan ta opptil måneder. Når tollvesenet skal ha penger av deg, skal det selvfølgelig betales umiddelbart. Alternativ 2, er og sette bilen på frakt med transportfirma. Transportfirmaet garanterer at bilen forlater EU, og hos de store forhandlerne er det da ok og betale netto. Det er et 3. alternativ som vi brukte endel da vi ofte brukte et fast firma for og besiktige biler og ordne eksportpapirer. Vi handlet mye med disse og hadde selvfølgelig god tillit oss imellom. Bilen ble betalt netto, eksportpapirer og tollskilter ordnet og så bare kjøre hjem på vanlig måte og stemple papiret ut av EU og så sende dette i retur. Dette fordrer tillit da det utenlandske firmaet hadde fått store problemer om bilen ikke gikk ut av EU og/ eller eksportpapiret ikke dukket opp. Fordelen for oss som kjøpere, var og slippe og betale utenlandsk mva, samt betale ekstra norsk mva + jobben med og få refundert dette, samt at bilen kunne hentes på dagen om det hastet å få den hjem. Hvordan fungerer dette med båter? Hva er vanlig? Hvordan er prosessen med eksportpapirer og ved grensepassering i Norge? Når det er snakk om ganske store beløp, så hadde det betydd mye kunne betalt båten netto. Puhhh. Lang innlegg dette her... Noen med erfaringer? Redigert 1.Februar.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
oivindg Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 (redigert) Jeg er spent på hva svaret blir her. Fikk selv beskjed av et par meglere i EU at momsen ikke kunne trekkes fra, selv om jeg tok båten ut av EU. Men det kan godt hende at det bare var noe de sa for å slippe papirarbeid. På min egen båt var det, slik jeg forsto det, aldri betalt moms (Kroatia), så der hadde vi ikke den problemstillingen. Redigert 1.Februar.2013 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
sap_2000 Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 (redigert) Dette er slik jeg har skjønt det: De aller fleste båter har "vat paid" i annonsen. Det betyr at EU momsen er betalt, men ikke refunderbar da det som regel er privatpersoner som har eiet båtene. Dette med "vat paid" har jeg skjønt er veldig viktig for EU borgere for og kunne vise at mva er betalt i et EU land om man tar båten til et annet EU land. På Jersey etc, står det som regel "vat not paid" da de ikke at betalt mva i det hele tatt, så da er det heller ikke noe bruttobeløp og betale for en norsk kjøper ved import til Norge. Ganske sjelden jeg ser båter "incl vat" da dette fordrer ny båt, eller båt eiet av firmaer siden ny. Dette over med alle forbehold, da det er slik jeg har oppfattet det. Redigert 1.Februar.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
hrc3035 Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 Det er ikke mulig å trekke av eu mva hvis den er betalt, og for de få båtene som ikke er betalt mva på er ente n firma eiet dvs som oftest relativt nyere båter, eller i land utfor eu ,b.la kroatia etc men oftest er disse båtene allerede annonser ex mva. Skal du kjøpe en båt ex mva i utland husk for all del export papirer og t dokumenter. I tillegg så må firma i utlandet garantere for at båten faktisk skal ut av et eu land, og det firmaet må garantere for at du faktis importerer båten og betaler avgift. Disse papirene kan ta tid,... Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 (redigert) Tviler vel på at dette er mulig. Når eg importerte forrige båt kjøpte eg nye seil og en masse utstyr for ca.150 båtpenger. Benyttet meg da av tax back på det nye utstyret. Fyllte ut skjema hos selger/butikk og fikk da bevis både for utførsel og innførsel. (utenlansk moms må betales også) Etter hjemkomst stempla eg papirene hos norsk tollvesen, og sende papirene til tax back (selger?) for refusjon av utenlansk moms. Dette tar som nevnt litt tid, men alt blir helt etter boken, og totalt sparte eg en del peng på dette. http://www.taxback.com Redigert 1.Februar.2013 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 Det er viktig at utenlandsk mva er spesifisert i fakturaen. Da slipper du Norsk mva på den slik at du slipper å søke den omtalte refusjon. Dette gjelder både ved import bt og bil. Da jeg importerte fra Sverige stolte selgeren såpass på meg at jeg slapp og betale Svensk mva. Avtalen var at jeg umiddelbart etter hjemkomst betalte norske avgifter og returnerte riktige tollppirer til selger. Med dette slapp jeg å legge ut for Svensk mva og slapp å bekymre meg for om selger igjen betalte tilbake utlegget når han fikk papirene. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 2.Februar.2013 Del på Facebook Svart 2.Februar.2013 Det er viktig at utenlandsk mva er spesifisert i fakturaen. Da slipper du Norsk mva på den slik at du slipper å søke den omtalte refusjon. Dette gjelder både ved import bt og bil. Ikke min erfaring. Holdt delvis på med bilimport i en 10 års periode tidligere og det ble noen hundre biler etterhvert. Selv om fakturaen inneholder spesifisert mva, ergo netto + mva = brutto, skal tollvesenet ha mva for det du faktisk har betalt. Hjelper ikke og si at mva refunderes. Da sier de bare at man må søke om å få ettergitt norsk mva i etterkant etter at utenlandsk mva er tilbakebetalt. Løsningen er en faktura som kun har netto eksport prisen. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.