JRK Startet 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2011 Hei, Er det noen som er gode på Raymarine kommunikasjon? Har en C120 og en C80 og har nå skaffet meg en autopilot(Raymarine ST70) og en AIS mottaker. AIS en er koplet til C80's NMEA inngang og dataene fra denne kommer opp på skjermen. Hva må til for å få AIS dataene opp på C120 skjermen også? (Her er NMEA inngangen allerede i bruk til andre ting) Autopiloten får opp GPS data fra seatalk bussen til C120/80. Så sytemene "prater" sammen. Men hva skal til for at C120/80 får kompassdata fra autopiloten Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Koplet akkuratt SPX 10/ med ST 70 opp mot C120. Ser jo att alt går på Seal Talk NG. C 80/ 120 er jo i dag gammle skjermer (OM du har den gammle typen).. Du må sjekke om din C serie har sjerm data for A. I. S. Om ikke må du levere den inn for å få den programert. Har erfart at skjerm jobber senerer etter oppgradering, pga prosessor ikke taklet dette. Tror det er bedre å kjøpe ny type da. Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Skal du ha kompass data fra auto pilot, må du inn i menyen på kartplotter... Se instruksjon bok. (Den lille veiledningen.) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 30.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Koplet akkuratt SPX 10/ med ST 70 opp mot C120. Ser jo att alt går på Seal Talk NG. Har C120 mulighet for å kommunisere over seatalk ng? C 80/ 120 er jo i dag gammle skjermer (OM du har den gammle typen).. Du må sjekke om din C serie har sjerm data for A. I. S. Om ikke må du levere den inn for å få den programert. Har erfart at skjerm jobber senerer etter oppgradering, pga prosessor ikke taklet dette. Tror det er bedre å kjøpe ny type da. C120 og C80 er bare 4 år gamle. Begge er AIS kompatible Skal du ha kompass data fra auto pilot, må du inn i menyen på kartplotter... Se instruksjon bok. (Den lille veiledningen.) Har satt opp dette i menyen, men det virker som C120/80 ikke "ser" headingen. Må man be autopiloten sende ut dette telegrammet? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Du trenger ikke å levere inn plotteren for software oppdatering. Du sjekker hvilken programvareversjon du har. Se på oppstartsbilde på plotteren. Deretter går du inn på Raymarine's sider og sjekker hva som er siste versjon. Har du ikke siste versjon, last den ned å legg den på en SD-minnebrikke og oppdater plotteren, etter den bruksanvisning du finner på Raymarines sider. Du kan også bruke en kartbrikke, da det er plass til en oppgraderingsfil på den, men jeg liker ikke å bruke kartbrikke til dette, så jeg kjøpte meg en egen minnebrikke for slikt bruk. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Junke Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Forstår det slik at du får AIS data på C80, men ønsker også dette på den andre skjermen? Jeg er ikke sikker på om AIS data fra NMEA blir "konvertert" til seatalk, og på denne måten sendes til C120 plotteren. Dette vet nok Belamarine Dersom ikke, må du nok koble AIS til NMEA på C120 også. Om disse NMEA inngangene er i bruke allerede, er nok løsningen en NMEA multiplexer på inngangen på C120. Husk at NMEA må settes til høyeste hastighet på plotteren (inngang)for å vise AIS Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 31.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2011 Hei, Takker så mye for svar. Har sendt de videre til Seatronic. Kommer tilbake når jeg får svar Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 31.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2011 Hei, Takker så mye for svar. Har sendt de videre til Seatronic. Kommer tilbake når jeg får svar Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 22.November.2016 Link til dette innlegget Svart 22.November.2016 Hei Lurer på om du fikk noe svar fra Seatronic eller om du har fått løst problemet ditt. Skal ha same oppsett selv, så er derfor interisert I løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 23.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2016 (redigert) Hei, Noen år siden dette, men slik jeg husker dette, så overføres ikke AIS data over Seatalk 1 og da er det det Junke's svar som gjelder. Heading fra autopilot og posisjon fra GPS leses på alle plottere fra Seatalk 1 Bus'en. C80 (Styrehus) plotteren bruker jeg til kartoverlay/radar og AIS. C120/1 (Styrehus) plotteren broker jeg som ren kartmaskin. Den er koblet orginalt fra Viksund. Her er NMEA porten benyttet til VHF radioen C120/2 (Fly) Her er NMEA inngangen koblet til en ekstern GPS antenne for backup I tilfelle feil på raymarine GPS antennen. Er ikke sikker men tror jeg får overført dette telegrammet til de andre plotterene også vi Setalk 1 Bus'en. Dette kan jeg eventuelt sjekke til sommeren.... Ellers er jeg mer opptatt av segresjon. Om alt er sammenkoblet kan man jo miste alle plotterne ved en single feil. F.eks I GPS antennen, Autopiloten eller selve Seatalk Bus'en. Selv hadde jeg vannintregning I raymarine GPS antennen og mistet alle plotterne. Redigert 23.November.2016 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.