Johannes Startet 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2011 Det er fryktelig når slikt skjer. Spesielt ille for de involverte når, hvis aftenpostens fremstilling er korrekt, redningsvesten ble revet av i forsøket på å få mannen ombord igjen. Vi må naturligvis håpe at letingen gir resultat. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Jeg stusser litt på at livbøyen fremdeles henger på båten... Eller er det sånn at disse surres så godt fast at de ikke lar seg bruke når det virkelig gjelder? Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
index Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Jeg regner det som selvsagt at de tre gjenværende ombord har gjort alt som står i deres makt for å berge han som falt overbord. Når da livbøyen fortsatt henger på rekka betyr det ikke annet enn at de ikke har kunnet nyttiggjøre seg denne under redningsforsøket. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SuperGnisten Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Har nok mer med at de der er ubrukelige når det blåser stiv kuling.! Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
SveinHa Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Jeg stusset først litt på at redningsvesten ble dradd av under forsøket på å få mannen ombord men ved nærmere ettertanke og ved å se på båten forklarer det saken litt: Der er rundt 9 grader i sjøen for tiden og en 60-åring som gjerne har ligget 10 minutt (?) i sjøen kan nok være noe redusert rent fysisk. Mye mulig at han må ha noe hjelp for å komme seg ombord i den båten og det ser ikke mye enkelt ut å kunne gi den hjelpen... Beklageligvis tror jeg nok det er "game over" for 60-åringen og det kan nok båten ha en vesentlig del av skylden for... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Johannes Svart 30.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Vil også tro at de ikke fant det hensiktsmessig å bruke bøya. Hvordan kan man på best mulig vis få en mann ombord igjen i en seilbåt av denne typen? Tenker da spesielt hvis vedkommende i liten grad kan bidra selv. Det er jo relativt høyt opp fra vannet og over rekka og på denne båten er det jo like høyt akterut som resten av båten. Ser at Stv. aftenblad navngir den som er savnet, Ole Aga (61). Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Trist situasjon så la oss ikke glemme at det kan være folk og pårørende fra BP som kan være involvert her. En kan jo vente noen dager med å diskutere dette til en med sikkerhet vet hva som har skjedd. Overlat spekulasjonene inntil videre til media som liker å gå av skaftet og la oss ha litt respekt for personen som etter all sannsynlighet er omkommet. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
bukt Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 vanskelig å si hva som har skjedd , uansett om det er vest som har sklidd av under reddning eller ikke her er det lurt å ha skrittstropp på vesten så slipper man det senarioet ved et uhell.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Han ble skylt overbord til tross for at han hadde sikkerhetsline, i følge ny artikkel: Etter det Aftenbladet får opplyst, hadde alle fire redningsvester på seg og liner festet til disse. De tre som var igjen på båten, skal ha jobbet febrilsk i rundt 20 minutter med å få Aga om bord igjen, men til slutt ble redningsvesten slitt av ham og dermed var heller ikke linen lenger festet til ham. Aga forsvant i sjøen. At vesten ble slitt av ham i det de forsøkte å få ham ombord igjen, betyr kanskje at vesten ikke hadde skrittstropp? Eller er det andre forklaringer? jawik: enig i at vi skal vise respekt for de pårørende og holde en lavmælt og forsiktig tone her. På den annen side bør vi kunne diskutere hendelsen, og prøve å trekke lærdom av det som skjedde. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Med vind Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Det vil vise seg hva som skjedde i dette tilfelle, så la oss ikke trekke konklusjoner ennå. Men jeg trodde det var standard rutine å hive bøye eller tauløkke ut som trees over hodet og under armene før man prøvde å dra folk ombord. Båten slår godt i bølgene, og håndholdt tak i den som skal reddes er ikke godt nok. Kreftene som utveksles er for store. Med line i personen så kan man bruke vinsjen til trekk, og til sikring. De som f eks. har prøvd å holde seg fast med hendene ombord når bråttsjø treffer vet at det er sikkerhetslinen som holder deg ombord, hendene blir revet løs fra det du holder deg i. Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 tror ikke vi skal spekulere i hvorfor bøyen henger der. Det kan ha mangen grunner. De har kanskje hatt 2?, De kan ha hatt kasteline etc.... De som var innvolvert har helt sikkert gjort det som var mulig! Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Hvis man skal løfte om bord en person med tauløkke e.l. er det viktig at tauet føres BAK personen. Da sklir ikke tauet av. Hvis draget kommer foran er det lett for at skuldrene presses sammen, armene går opp og personen faller ut av løkken. Samme med redningsvest uten skrittstropp, spesielt hvis brystreimen i tillegg er litt slakk. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Johannes Svart 30.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Hendelsen bør vi absolutt bruke til sette fokus på sikring og redning i slike situasjoner. Det er virkelige hendelser som kan lære oss mest. Når det er sagt skal vi ha respekt for de involverte i denne hendelsen. Hvilken sikring er det mest vanlig å benytte ved havseilas? Kroker man sikkerhetslinen i redningsvesten eller er det mest vanlig med egen sele for sikkerhetslinen. Enkelte erfarne havseilere har etter en vurdering utelatt redningsvest ved havseilas. Er det en vanlig vurdering? Vil en redningsvest tåle belastningen ved å heise en person om bord ved hjelp av et fall? Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Han ble skylt overbord til tross for at han hadde sikkerhetsline, i følge ny artikkel: At vesten ble slitt av ham i det de forsøkte å få ham ombord igjen, betyr kanskje at vesten ikke hadde skrittstropp? Eller er det andre forklaringer? Mulig jeg er på jordet og misforstått bruken av line. jeg har "lært" at den skal ligge stramt langs båten fra sitteplass bak til baug , vesten din festes til denne med en line som ikke skal være lengere enn at hvis du ramler så detter du på dekk og ikke i vannet ? har jeg oppfattet rett ? Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Enkelte erfarne havseilere har etter en vurdering utelatt redningsvest ved havseilas. Er det en vanlig vurdering? På havseilas så oppfatter mange at redningsvesten er farlig. Man er redd for å bli fanget under vann inne i en snudd båt eller under seil,riggrester ol. Kniv er uansett et must å ha på seg. Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Den linen som går på dekk, bør vel egentlig bare være til bruk når man beveger seg på dekk. Under seiling bør man være sikret i skikkelig krok inne i cockpit. sikkerhetsselen bør vel også være så kort at en ikke havner i vannet hvis denne trengs, men vi er alle dødelige så feil kan gjøres. ! Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Blanco Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Linen må være festet til en integrert del av vesten eller egen sele. Linen igjen må være festet helst inne i cocpit. Jeg har selv to ganger blitt stoppet/reddet av linen i brottsjø i Nordsjøen. Ene gangen hang jeg på utsiden av rekken. Du skjønner lite hva som skjer før du henger der. Enorme krefter. Spørsmålet er når skal sele og line benyttes? Kun på åpne havet eller også i fjordseilas? Er du usikker er det bare å ta den på. Den bør i alle fall være ombord. En til hvert mannskap. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Jawik Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 På den annen side bør vi kunne diskutere hendelsen, og prøve å trekke lærdom av det som skjedde. Uten å gå inn på denne konkrete saken ved å spekulere er det klart en kan trekke lærdom av MOB situasjoner. Første bud er å holde seg ombord innenfor rekka på hele båten uansett hvor en befinner seg i det øyeblikket naturkreftene tar tak i deg. Jeg har pleid å spøke med at dersom noen går overbord er det farvel. Muligheten for å berge noen fra bølgehavet minker med bølgehøyden. Og med en mann til rors for å holde båten i ro så minker også muligheten for antall hender en har til overs for å berge MOB som eventuelt henger langs skuta. Og som også kan være slått i svime. Kaldt vann gjør at situasjonen blir ekstrem vist båten også er i siget. Velger en å starte motoren, og ikke legge bi, bør en først sørge for at MOB blir ført framover langs skutesida og sikret ekstra til båten til en har situasjonen under kontroll. Glem muligheten en har på hekken - der kan en virkelig avlive MOB ved at hekken kan treffe MOB i hode. Dette er ikke en enkel avgjørelse å ta i bølgehavet, så panikken bør ikke få lov til å sette seg i de øvrige ombord (lettere sagt enn gjort). Å heise 80 - 100 kg etter redningsvest er håpløst. Har enda tilgode å finne vester som holder en slik vekt derfor bruker vi sikkerhetsseler og noen trer gjerne en vest utenpå denne, men de tar den av seg når de går nedenunder. Her i nord bruker mange av oss flytedrakter (diskuterbart hos oss) på grunn av kulda og de fleste av disse har stålløkke for feste av sikkerhetslinen. Uansett bruker jeg sikkerhetssele utenpå drakten. Noe tungvindt å ta drakten av seg når en har et ærend ned. Og som nevnt tidligere i en annen tråd er en skarp kniv det viktigste utstyret jeg har på meg. Personlig foretrekker jeg varme klesplagg og sikkerhetssele som festes til båten slik at jeg ikke rekker lengre ut enn til rekka fra baug til hekk. Er det stor bevegelse i båten så flyttes sikkerhetskrokene - minimum to, slik at jeg alltid er festet til skuta - oftere enn nødvendig. Har vi muligheten så strekker vi flatband (forbruksartikkel) som krysser masten fra SB til BB og fra BB til SB og som festes i baug og hekk og så nær centerlinja som mulig. Og det er her uttrykket "Det svakeste ledd" gjør seg gjeldende. Skal tross alt holde noen titals kroppsvekt pluss rekylen en blir utsatt for. Baugen og hekken er det område som kan hive deg lengst av sted. Har fått meg noen flyturer i lufta med påfølgende blåmerker, eller Amerikas Blue Band som det spøkefullt kalles for, men bortsett fra ett par ganger har jeg blitt værende ombord. Så hvordan får en opp MOB som må antas å være svimeslått. Har en gummijolla ferdig oppblåst på dekke så få ut denne og dra personen ombord i denne med en mann ombord som også sikrer seg til jolla og båten. Og la gjerne jolla få langt slepetau til en kan se hva som må gjøres, men pass opp for bølgehøydene. Avhengig av hvor langt en er fra land kan en jo sende ut PANPAN eller MAYDAY mens en holder oppsikt med de i jolla (eller redningsflåta). De TO er midlertidig trygge ombord i denne og opplivning av MOB kan straks settes igang. Å forsøke i sjøgang å bruke storseilet til å heise MOB opp har jeg mindre tro på, men vet at dette har vært gjort på båt med nok hender. En legger ned storseilet i sjøen (rullestorseil har ikke denne muligheten) og drar MOB over i dette før en heiser opp og MOB ruller opp langs skutesida. Har en ekstra seil kan en vurdere å bruke dette i ekstra fall. Fest underliket til rekka og før toppen godt ned i sjøen. Selv har vi skaffet oss noen meter fra en trålpose som skal lages til slik at dette er klart til å berge MOB fra skuta. Rene klatrenettet. Trygg seilas. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mulligan Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Hvilken sikring er det mest vanlig å benytte ved havseilas? Jackstays, ring i cockpit og sele. Stroppen til selen skal være så kort at man kommer bort til rekka, men ikke lenger. Kroker man sikkerhetslinen i redningsvesten eller er det mest vanlig med egen sele for sikkerhetslinen. Egen sele. Det er få vester som kan brukes til slikt. De som kan brukes har en D-ring. Enkelte erfarne havseilere har etter en vurdering utelatt redningsvest ved havseilas. Er det en vanlig vurdering? Disse som seiler VOR o.l. bruker aldri vest. De vet hvor vrient det er å finne en person i litt sjø. Vil en redningsvest tåle belastningen ved å heise en person om bord ved hjelp av et fall? De som er utstyrt med D-ring. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Å heise 80 - 100 kg etter redningsvest er håpløst. Har enda tilgode å finne vester som holder en slik vekt derfor bruker vi sikkerhetsseler og noen trer gjerne en vest utenpå denne, men de tar den av seg når de går nedenunder. Trygg seilas. Jeg har denne , vil tro den skulle holde å heise noen med men mulig jeg tar feil... er iallefall tykk webbing på denne og stålspenne og ring http://www.sailtuv.no/plastimo_pilot_150n_auto/P_301 vil tro den tåler noen kg hengende ? Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 (redigert) Selv har vi skaffet oss noen meter fra en trålpose som skal lages til slik at dette er klart til å berge MOB fra skuta. Rene klatrenettet. Jeg satt og tenkte på hvordan man skulle klare å få noen opp, og kom til omtrent samme konklusjon. Et slikt nett rullet opp og festet så det lett kan løses ut vil være uvurdelig, spesielt om man har høyt fribord. Forøvrig, så er det vel ingen tvil om at dersom man bruker redningsvest til å feste line i, så må det minimum være en med stropp i skrittet. Falsk trygghet uten.... Redigert 30.Mai.2011 av egilwh (see edit history) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Careka Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Mulig jeg er på jordet og misforstått bruken av line. jeg har "lært" at den skal ligge stramt langs båten fra sitteplass bak til baug , vesten din festes til denne med en line som ikke skal være lengere enn at hvis du ramler så detter du på dekk og ikke i vannet ? har jeg oppfattet rett ? Trist, bare trist. Jo i slikt vær så er et fast punkt inne i cocpit, og eneste korte linje slik at du ikke kan komme ut av cocpit. Håper at alle oss andre har noe å lære av dette. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Jawik Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 (redigert) ...vil tro den tåler noen kg hengende ? Joda vist den har stropp i skrittet kan den nok holde. Ellers er de ubrukelig til formålet og en falsk trygghet. Har selv noen av disse ombord, men sikkerhetsselen kommer som førstevalg så lenge jeg er ombord (bør bli flinkere å bruke disse). Det hele koker ned til hva en ønsker å sette sin lit til. En har jo bare ett liv og en skal helst oppleve at en har beinsubstansen og indre organer intakt i kroppen etter lufteturen ut i det blå... Noen av guttene som har prøvd med skrittstropp og etterpå har følt seg behagelig med bjellene intakt Redigert 30.Mai.2011 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
bukt Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 (redigert) Noen av guttene som har prøvd med skrittstropp og etterpå har følt seg behagelig med bjellene intakt Ser den , tenkt tanken selv at det må være j...ig vondt å bli heiset opp med det ... Seilet mest "innaskjærs" i "pent" vær så da har den gitt trygghet , men er jo heller ikke da uhellene oftest skjer ... Denne tråden har iallefall belyst en del ting jeg ikke har tenkt så mye over, konsentrert meg om å sikre meg at jeg ikke går over bord men ikke tenkt så mye på hva man gjør hvis man faktisk ramler over alikevel. Har tenkt at da fåes personen bak på båten men ser jo at det ikke er lurest .... lærer så lenge man lever... heldigvis Redigert 30.Mai.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Noen av guttene som har prøvd med skrittstropp og etterpå har følt seg behagelig med bjellene intakt Det finnes vester med to lårstropper i stedet for én skrittstropp, f eks Crewfit 190N med deck safety harness som jeg selv har. Med en slik burde det være bedre sjans for at bjellene overlever uten alvorlig mén, men jeg har ikke prøvd det ut ennå... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.