Jawik Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 @Sjøtunga Med to stropper blir jo bjellene skvist Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Sjøtunga Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Med to stropper blir jo bjellene skvist Kommer litt an på hvor langt ned de henger det da... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
SteinarK Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Ut fra bildet som står i Aftenposten, virker det som båten er en Swan. Det virker som mannskapet var erfarent og i tillegg hadde gode sikkerhetsrutiner, noe vi sikkert får flere detaljer om etter hvert. At dette likevel skjer er nok for oss som i dag sitter trygt hjemme nok en påminnelse om at vi til syvende og sist har å gjøre med naturkrefter vi ikke kan kontrollere. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Tragisk hendelse dette. Men reagerer på dette sakset fra nrk.no: Seilbåten la ut fra Dusavik utenfor Stavanger i 22-tida søndag kveld. Bare tre kvarter senere skjedde ulykken 1,5 nautiske mil vest for Ferkingstad på Karmøy (se kart). Hovedredningssentralen ble varslet klokka 22.55. Dette kan da umulig stemme, da det er ca 25 nm. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Careka Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 (redigert) Tragisk hendelse dette. Men reagerer på dette sakset fra nrk.no: Seilbåten la ut fra Dusavik utenfor Stavanger i 22-tida søndag kveld. Bare tre kvarter senere skjedde ulykken 1,5 nautiske mil vest for Ferkingstad på Karmøy (se kart). Hovedredningssentralen ble varslet klokka 22.55. Dette kan da umulig stemme, da det er ca 25 nm. Spiller ingen rolle. i denne saken skal vi lære at stroppa ikke skal være lenger en at du ikke kan komme ut av båten. Tror det var i 1997 at en svenske falt overbord mens seilbåten gikk for motor i flott vær på vei fra rundt Kr.Sand med kurs for danmark, han falt overbord. Kona visste ikke hvordan båten kunne stoppes, Han druknet hengende etter båten. i en lang stropp. Husk at stroppen skal være så kort at den ikke tillater deg å falle utenfor rekka/wirene. Tror du kona klarer i flott vær å få deg ombord, hvis du slår hode og besvimer i fallet ? Jeg håper bare at jeg selv tar lærdom av dette. og bruker mer vest og kort sele. i faste punkt. solide sådanne. Redigert 30.Mai.2011 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
JubaTuba Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Hvilken sikring er det mest vanlig å benytte ved havseilas? Mest vanlig vet jeg ikke, men langsgående flate sikkerhestliner på hver side er normalt. Linene må være flate så man ikke sklir eller snubler i dem. Linene kjøpes inn for formålet og bør byttes etter noen år - oftere hvis de har vært utsatt for sterkt sollys (UV) over tid, f.eks. i varmere strøk. I tillegg har man gjerne en line eller ringer/fester i cockpit man kan feste seg til med sikkerhetsline. Sikkerhetsliner til hver enkelt kjøpes ferdig og skal tåle stor påkjenning. Disse bør ha 3 kroker slik at man alltid er hektet på, også når man bytter fra cockpit til løpeliner. Kroker man sikkerhetslinen i redningsvesten eller er det mest vanlig med egen sele for sikkerhetslinen. Dette kommer an på hva slags vest man har. Gode vester har egne fester for dette. Enkelte erfarne havseilere har etter en vurdering utelatt redningsvest ved havseilas. Er det en vanlig vurdering? Ikke noe jeg vil anbefale. Antar det skyldes frykten for å sette seg fast, eller ønske om større bevegelsesfrihet. En moderne god vest gir deg tilnærmet full bevegelsesfrihet så det burde ikke være et argument for turseilere. For å hindre å sette seg fast kan man ha en skarp kniv, eller enda bedre, en egen kutter for sikkerhetsliner. Eksempelvis http://www.nautiskhandel.no/storefront.php?pid=2898 Vil en redningsvest tåle belastningen ved å heise en person om bord ved hjelp av et fall? Igjen kommer dette an på vesten. Når det gjelder bruk av vest og line har jeg som regel at dette alltid benyttes fra skumring til det lysner. Dette gjelder uansett sjø. Benyttes også på dagtid hvis forholdene tilsier det. Dette henger sammen med hvor enkelt det er å finne igjen noen i sjøen og sjøtemperatur. Sitér dette innlegget Seiler med langturdrømmer Link to post
bc45 Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Forferdelig synd når slikt skjer. Tror det er viktig at mannskapet før en havseilas blir enige om hvordan en eventuell mob skal fåes ombord igjen. Èn metode kan være å ha spinnakerfall eller bomløft klart med en karabinkrok som mob selv kan feste i d-ringen på vesten eller sikkerhetsselen. Mannskapet kan så vinsje mob opp langs skutesiden. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 1.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2011 Mest vanlig vet jeg ikke, men langsgående flate sikkerhestliner på hver side er normalt. Når man er koblet til slike løpeliner så er vel fleksibiliteten så stor at man blir hengende på utsiden av båten hvis man blir tatt av en brottsjø? Jeg har erfaring med seiling og sikring, men har ikke erfaring med løpeliner, bare seletøy med to eller eller tre liner med krok som ble festet her og der i faste punkt. Dette kommer an på hva slags vest man har. Gode vester har egne fester for dette. Utvilsomt viktig med solid vest, hvis man skal ha vest, men hvordan blir balansen når det skal vinsjes en bevisstløs person ombord som henger etter D kroken i vesten? Er det noen som har testet det? Ikke noe jeg vil anbefale. Antar det skyldes frykten for å sette seg fast, eller ønske om større bevegelsesfrihet. Av de som bruker vest, er det oppblåsbar som er foretrukket? Forstår frykten for å ha en vest som blåser seg opp av seg selv hvis man er under dekk og båten går rundt, har også forståelse for at med korrekt sikring i cockpit kommer man ikke på utsiden av rekken, men har nok sans for flytemidler i en eller annen form spesielt ved ruskete vær/mørke. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Er det noen som vet om det har skjedd noe nytt i denne saken? Dette er en ulykke vi andre så gjerne kan ta lærdom av - så det ville ha vært kjekt å visst hva som egentlig gikk galt. Om det som er nevnt i denne tråden er rykter eller om det var det som faktisk skjedde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.