Jump to content

Sealine F34, erfaringer med snap davitere eller Ilas

Kire

Recommended Posts

Hei

Noen som har erfaring med disse.

På vår båt, så står det Tender snap fester (avtagbare)og det fulgte med de festene som er nedroppet 10 cm. Synes dette ser ut som en grei løsning, men er litt redd for at jolle vil komme for lavt når vi bakker inn i lomma vår. Jolla er 8 fot.

Noen som har denne nedroppede løsningen og bakker inn?

Har ikke fått jolla enda så var litt nyskjerrig på løsningen

Sikler på de Ilas svingbare, men dyrt da og vet ikke om det blir tungt å dra opp jolla med motor 9,9hk på de?

Jeg har ILAS svingbare davidere på båten. De funker relativt bra, men først etter at de er blitt modifisert. Som levert fra ILAS er de nærmest ubrukelige. Ikke tale om at du klarer å løfte ei jolle med en 9,9 opp i daviderne. Det som skjer er at daviderne hopper ut av det allt for puslete plastleie de ligger i på kanten av plattingen, og stiller seg på tvers. Sjøl ikke med to personer klarte vi å løfte jolla opp i krybba.

Gjør som følger: Trekk teleskopforlengeren helt ut, slik at kjølen på jolla kommer på utsiden av badeplattformen. Bor et hull i siden av det vippbare endeleddet og gjennom profilen bak. Gjeng opp med M6 eller M8 i profilen og skru fast det vippbare endeleddet permanent i øvre stilling. Glem vippefunksjonen. Vippefunksjonen er en ubrukelig gimick som bare skaper problemer.

Ta så ei stikksag eller en slipesurv på vinkelsliperen og tilpass teak V-leiet i det bakre (nærmest motoren) leie, slik at du kan trekke jolla opp på dette leie alene, med fronten av båten først. Tenk deg at du trekker opp jolla ved å ta tak i et handtak i front av jolla og så skli kjølen på dette leiet. Jolla trekkes opp på dette leie i ca 45 grader.

Nå kjølen har kommet vel opp i leiet benytter du vektarmprinsippet og roterer jolla på leiet slik at den kommer paralelet med plattingen og på plass også i det fremste leiet. Har du litt grønnsåpe på det bakre leiet gaar allt så meget bedre.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hei, jeg er også i ferd med å anskaffe davitere, men er i tivl om hvilken produsent jeg skal velge. Synes Ila virker marte med at de kan svinges inn, men ellers så virker den ikke til å være den enkleste å få båten opp på. Til Rem: hvor høyt er det fra vannet til overkant platform hos deg? Og hvor tung er jolla di? Hvordan fester du jolla, så den ligger stødig?

Redigert av Halling (see edit history)

Det er vel omlag 30cm opp til plattingen. Vekta vet jeg ikke men en Tohatsu 9,9 veier vel en 40 kg og jolla noe mindre vil jeg tru?

Jeg har skåret V-leier i teaken slik at jolla jo ligger stødig i davidere uten strapping. Når jeg skal forflytte båten strapper jeg fast jolla til bøyler på daviderne med en slik lastestropp. Som en siste sikkerhet i tilfelle jolla skulle slite seg under fart, og for å forhindre tyveri har jeg en slik godkjent kevlarstrapp fra bøyle i fronten av jolla og til et kryssholdt i båten.

Med daviderne utstrakt kommer jolla så langt ut at jeg kan bevege meg uhindret på badeplattingen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Jeg har ILAS svingbare davidere på båten. De funker relativt bra, men først etter at de er blitt modifisert. Som levert fra ILAS er de nærmest ubrukelige. Ikke tale om at du klarer å løfte ei jolle med en 9,9 opp i daviderne. Det som skjer er at daviderne hopper ut av det allt for puslete plastleie de ligger i på kanten av plattingen, og stiller seg på tvers. Sjøl ikke med to personer klarte vi å løfte jolla opp i krybba.

Gjør som følger: Trekk teleskopforlengeren helt ut, slik at kjølen på jolla kommer på utsiden av badeplattformen. Bor et hull i siden av det vippbare endeleddet og gjennom profilen bak. Gjeng opp med M6 eller M8 i profilen og skru fast det vippbare endeleddet permanent i øvre stilling. Glem vippefunksjonen. Vippefunksjonen er en ubrukelig gimick som bare skaper problemer.

Ta så ei stikksag eller en slipesurv på vinkelsliperen og tilpass teak V-leiet i det bakre (nærmest motoren) leie, slik at du kan trekke jolla opp på dette leie alene, med fronten av båten først. Tenk deg at du trekker opp jolla ved å ta tak i et handtak i front av jolla og så skli kjølen på dette leiet. Jolla trekkes opp på dette leie i ca 45 grader.

Nå kjølen har kommet vel opp i leiet benytter du vektarmprinsippet og roterer jolla på leiet slik at den kommer paralelet med plattingen og på plass også i det fremste leiet. Har du litt grønnsåpe på det bakre leiet gaar allt så meget bedre.

Ok, du har ingen bilder av de modifikasjonene du har gjort her da?

En i kar som monterer disse sa at de hadde montert en rulle på den ene, slik at man får dratt jollen opp fra siden og påsto det fungerte bra! hva tror du om det?

De skulle ha 16 lapper for de Ilas nå da, ganske dyre....

hvorfor går man bort fra de gode gamle daviterne der man heiste opp jolla?

Mange fordeler med de gamle heisekranene. Ulemper også. Bla. sperrer de for fri passasje på badeplattformen, spesiellt når jolla henger i daviderne, men også når jolla er på vannet.

Med ILAS-type davidere kan du bruke plattingen selv når jolla ligger der. Når jolla er på sjøen kan du svinge de inn, og de er helt ute av veien.

ad. planlegging:

TG davitere er genialt

Synes løsnnger er grei, men du verden for et bæleverk egentlig med hensyn til å få vondt i tærne, slå seg på om man skulle være så uheldig å skli osv, men vurderer de på min båt, da de blir helt borte innunder det skrå partiet bak om jeg slår de inn til siden.

Det er viktig her

Sitter i skrivende stund i båten og tok et bilde i trådens anledning. Her er Snap Davit som er forlenget. Tror det var 15 cm. Jeg måtte ha forlenget utgave fordi badeplattformen er avrundet. Badeplattformen er relativt lav i forhold til vannet.

Motoren plukkes av og gummibåten trekkes opp med håndmakt vertikalt med et tau i bakre håndtak. Veier sikkert 50 kg.

Dersom denne typen daviter er aktuell, hvor båten lagres vertikalt, tenk på å plasser gummipadsene på gummibåten høyest mulig på gummibåtens side. Jeg har nok montert de for lavt slik at de subber nedi vannet nå når jeg har anskaffet motor. Dog, hadde jeg motert høyere, hadde den ene kommet i konflikt med bakre håndtak... alt er et kompromiss...

31.05.2011_006.jpg

Redigert av Eureka (see edit history)

Du skal ikke ta av hele daviterne - det er ikke meningen. Du fuger igjen rundt skruene, da kommer det ikke vann inn. Bare det ytterste, bevelige leddet som er meningen å ta av.

De skrues fast med to stk. øyebolter gjennom hvert flattjern som skrues ned i en plate som er gjenget på undersiden. Så hvis du skal fjerne de helt så blir det 4 hull i plattformmen som er åpne. Ellers er TG daviterne klart bedre enn Ilas når det gjelder å ta opp båten, sam at det er enkelt å stte den ut igjen.

Så det blir nok TG på meg. Ilas sine trenger å utvikles så de kan brukes på riber som er tyngere. Tg er også noen lapper biligere.

De skrues fast med to stk. øyebolter gjennom hvert flattjern som skrues ned i en plate som er gjenget på undersiden. Så hvis du skal fjerne de helt så blir det 4 hull i plattformmen som er åpne. Ellers er TG daviterne klart bedre enn Ilas når det gjelder å ta opp båten, sam at det er enkelt å stte den ut igjen.

Så det blir nok TG på meg. Ilas sine trenger å utvikles så de kan brukes på riber som er tyngere. Tg er også noen lapper biligere.

Hei

Har du fått noen pris på de T-G davitene og en event. leveringstid?

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...