Jump to content

Ford 444 Nav går varm

Bestyreren

Recommended Posts

Hei håper at det er noen som kan hjelpe meg. Jeg har en Ford Nav 444 Mercruicer som går varm ved belastning. Slik det virker på meg så forsvinner ferskvannet, men det forsvinner ikke i kjølen og nivået på peilepinnen for olje stiger ikke. Er det noen som har noen tips. Slik jeg ser det er en utvei at kjøleren lekker mellom ferskvann og saltvann kan dette stemme? Hvor kan det evt. ellers bli av vannet?

Mest sannsynlig lekkasje i varmeveksleren ja. Når motoren blir varmøker trykket på kjølevannet, og det presses ut til sjøvannsiden. Du vil muligens merke litt frostvæskelukt av eksosen, hvis lekkasjen er stor. Ellers merker du ikke annet enn at vannet forsvinner...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nå vet jeg ikke hva du har av kjølere, og hvordan kjølingen er lagt opp på din motor.

Det kan være flere årsaker til lekasje, avhengi i kjøleoppsett.

Laddeluftkjøler kan lekke.

Eksosmanifoil kan lekke.

Og som nevnt frskvannskjøleren kan lekke.

Ville ha undersøkt disse tingene før jeg begynte å demontere toppene. :confused:

Hei.

Laddeluftkjøleren sitter mellom turboen og innsugningen til sylindrene.

Den er der for å kjøle ned luften som kommer fra turboen.

Du kan teste komponentene med trykkluft, men da må du være sikker på at den delen (for eksempel ferksvannsiden) er helt tett (alså alle åpninger blir skikkelig tettet). Du må så ha et trykkluftsmanometer tilkoblet slik at du kan se om du får trykkfall over tid.

Du kan også bruke væske metoden, hvor du for eksempel fyller ferksvannsiden på den aktuelle komponenten med aseton, og ser om det lekker over til sjøvannsiden, eventuelt til luftsiden.

Aseton er en væske som ikke har noen hinne og trenger derfor svært lett igjennom sprekker.

Lykke til. :thumbsup:

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...