Bestyreren Startet 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2011 Hei håper at det er noen som kan hjelpe meg. Jeg har en Ford Nav 444 Mercruicer som går varm ved belastning. Slik det virker på meg så forsvinner ferskvannet, men det forsvinner ikke i kjølen og nivået på peilepinnen for olje stiger ikke. Er det noen som har noen tips. Slik jeg ser det er en utvei at kjøleren lekker mellom ferskvann og saltvann kan dette stemme? Hvor kan det evt. ellers bli av vannet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Mest sannsynlig lekkasje i varmeveksleren ja. Når motoren blir varmøker trykket på kjølevannet, og det presses ut til sjøvannsiden. Du vil muligens merke litt frostvæskelukt av eksosen, hvis lekkasjen er stor. Ellers merker du ikke annet enn at vannet forsvinner... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bestyreren Svart 30.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Hmm har du noen anbefalinger da? Zalo og trykkluft? Kan det være at det bare er tett av dritt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Neppe. I beste fall må du bytte pakninger, i verste fall er det selve innsatsen som lekker. Demonter forsiktig og gjør rent, kanskje den kan berges? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bestyreren Svart 30.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Hvilken pakkninger er det vi snakker om her da? Sitér dette innlegget Link to post
Bestyreren Svart 3.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2011 Da er veksleren demontert og ren gjort så ikke så gale ut der. Termostaten er byttet i samme omgang. Det som er er at ferskvanet fortsatt forsvinneer. Er det lurt av meg å stenge salt vannet for så å se om det kommer vann ut sammen med eksosenn. Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 3.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2011 Ryker det av eksosen? Hvis topp-pakningen din er gåen så kan vel kjølevæska gå i sylinderene og bli med ut den veien. Det har jeg i alle fall opplevd to ganger med bil. Hvis det er tilfellet vil motoren ofte ryke ganske mye, selv når den er varm (damp). Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Bestyreren Svart 5.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2011 Nei det er ikke noe røyk å snakke om (kun ifm start men det er blårøyk) Eg er redd det er topppakkninga ja, men før jeg starter på den jobben tar jeg gjerne mot tips for andre ting som bør sjekkes. Eg burde vel fått vekslaren trykk testa. Sitér dette innlegget Link to post
Ellida Svart 5.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2011 Nå vet jeg ikke hva du har av kjølere, og hvordan kjølingen er lagt opp på din motor. Det kan være flere årsaker til lekasje, avhengi i kjøleoppsett. Laddeluftkjøler kan lekke. Eksosmanifoil kan lekke. Og som nevnt frskvannskjøleren kan lekke. Ville ha undersøkt disse tingene før jeg begynte å demontere toppene. Sitér dette innlegget Link to post
Bestyreren Svart 5.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2011 Takker for flere tips, men det må sies at jeg er noe fersk. Kan du utdype noe mere, jeg vet ikke hvor ladeluftkjøler er dog heller ikke hvor den sitter. Er alle de tinga du mevner noe som kan testes med trykk eller er det en annen proses som må til ? Sitér dette innlegget Link to post
Ellida Svart 6.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 Hei. Laddeluftkjøleren sitter mellom turboen og innsugningen til sylindrene. Den er der for å kjøle ned luften som kommer fra turboen. Du kan teste komponentene med trykkluft, men da må du være sikker på at den delen (for eksempel ferksvannsiden) er helt tett (alså alle åpninger blir skikkelig tettet). Du må så ha et trykkluftsmanometer tilkoblet slik at du kan se om du får trykkfall over tid. Du kan også bruke væske metoden, hvor du for eksempel fyller ferksvannsiden på den aktuelle komponenten med aseton, og ser om det lekker over til sjøvannsiden, eventuelt til luftsiden. Aseton er en væske som ikke har noen hinne og trenger derfor svært lett igjennom sprekker. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Bestyreren Svart 6.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 Takk skal du ha Ellida. ikke rart jeg ikke viste hva laddelutkjøleren er siden det ikke er turbo hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Bestyreren Svart 22.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Da er det ikke lenger problem med at vannetforsvinner, det opparbeider seg godt trykk og god stemmning. Det har dog oppstått en ny utfordring. Motoren blir fortsatt varm ved belastning. Jeg har funnet ut at arbeidstempraturen skal være 82 - 99 C (99 høres for meg høyt ut). Hva kan være feil? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.