bector Startet 31.Mai.2011 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2011 Et problem som har dukket opp under klargjøring for sesongen er at mekanismen for reversering står fast. Har lest en plass at dette kan skyldes fett/grease som har stivnet. Denne båten har stått i et naust i åtte år, så det høres sannsynlig ut. Skrudde ut de fire små skruene og den store mutteren på proppellen for å inspisere, bakdelen (den delen som vender fremover mot båten) løsnet og kunne dras bakover (eller femover, alt etter synsvinkel ). Den andre delen satt fast. Inni her var det mye grease, men denne var svært myk og fin. Har noen samme erfaringer og tips til fremgangsmåte for å løse problemet? Alle deler er jo i messing, så rust er vel ikke problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Ø33H-GUNN Svart 31.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2011 Heisann, Her ville jeg startet med å inspisere under inspeksjonlokket på gearboksen. Løsne 4 bolter der vripropelljusteringen settes på frikoblingen. Er en svært enkel mekanisme hvor det bør være lett å se hvor det "henger". Lykke til! Sitér dette innlegget ..turen er over når en går iland.. Link to post
bector Svart 1.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2011 Har nå åpnet og sett i girboksen. Kan ikke finne noen feil her. Feilen må sitte mellom girboks og propell. Er litt rådvill. Gode tips mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
bector Svart 16.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2011 Jeg endte opp med å ta ut akslingen. Hylsa som styrer reverseringen satt bom fast. Og da mener jeg bom fast. Brukte slagtæsj for å få ut selve akslingen. Denne var kraftig oksidert. Pusset den ren, smurte den inn med fett og monterte igjen. Reverseringen fungerer som smør, problem løst. Hadde aldri klart å løse dette problemet uten å ta ut hele akslingen, og lærte samtidig hvordan alt hang sammen og fungerte. Hadde noe hjelp fra en kar med mange års erfaring med slike motorer/akslinger. PS: Da problemene startet måtte jeg løfte ut dørken (noe jeg ellers kanskje ikke ville gjort, siden jeg klargjør båten i all hast. Har bare skrapet og oljet utsiden av skroget). Da oppdaget jeg at bunnpluggen/nula var ute. Kunne blitt en relativt kort prøvetur Flaks... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.