Jump to content

Reversering på FM L5 sitter fast

bector

Recommended Posts

Et problem som har dukket opp under klargjøring for sesongen er at mekanismen for reversering står fast. Har lest en plass at dette kan skyldes fett/grease som har stivnet. Denne båten har stått i et naust i åtte år, så det høres sannsynlig ut. Skrudde ut de fire små skruene og den store mutteren på proppellen for å inspisere, bakdelen (den delen som vender fremover mot båten) løsnet og kunne dras bakover (eller femover, alt etter synsvinkel :crazy: ). Den andre delen satt fast. Inni her var det mye grease, men denne var svært myk og fin. Har noen samme erfaringer og tips til fremgangsmåte for å løse problemet? Alle deler er jo i messing, så rust er vel ikke problemet.

• 3 uker senere...

Jeg endte opp med å ta ut akslingen. Hylsa som styrer reverseringen satt bom fast. Og da mener jeg bom fast. Brukte slagtæsj for å få ut selve akslingen. Denne var kraftig oksidert. Pusset den ren, smurte den inn med fett og monterte igjen. Reverseringen fungerer som smør, problem løst.

Hadde aldri klart å løse dette problemet uten å ta ut hele akslingen, og lærte samtidig hvordan alt hang sammen og fungerte.

Hadde noe hjelp fra en kar med mange års erfaring med slike motorer/akslinger.

PS: Da problemene startet måtte jeg løfte ut dørken (noe jeg ellers kanskje ikke ville gjort, siden jeg klargjør båten i all hast. Har bare skrapet og oljet utsiden av skroget). Da oppdaget jeg at bunnpluggen/nula var ute. Kunne blitt en relativt kort prøvetur :diving: Flaks...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...