baatmann Startet 14.November.2004 Link til dette innlegget Startet 14.November.2004 Har komt over betegnelser som eg ikkje helt forstår kvar er for noko. Kva er Long Block og kva er Kort Block. Kan nokon der ute fortelje meg kva ei Long Block inneheld og kva ei Kort Block inneheld. Er ei Kort Block det same som ei Short Blok? Kanskje det er fleire enn eg som er uvitande om dette. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 14.November.2004 Link til dette innlegget Svart 14.November.2004 I gamle dager var en "short-motor" en motorblokk med stempler og veivaksel montert der sylindrene var borret og veivakselen slipt. Hva som inngår under "long" har jeg ikke kunnskaper om men kan tenke meg at det er det samme som vi kalte for "service-motor". Det var motor med bunnpanne og toppdeksel og alt innenfor. Svinghjul, vannpumpe, fordeler/dieselpumpe og yttre aggregater som starter/dynamo etc. var ikke med. Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 14.November.2004 Link til dette innlegget Svart 14.November.2004 Har det for meg at Short block er motorblokk med stempler og veiv men uten topp. Long block er samme pakka men med toppen ferdig montert. Dette er ikke å betegne som komplett motor slik at man må flytte over reimhjul,svinghjul,dynamo,starter,fordeler/dieselpumpe,manifolder og event.vannpumpe osv. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
ok67 Svart 14.November.2004 Link til dette innlegget Svart 14.November.2004 I tillegg har du vel også noe som heter bigblock og smal block, men det blir vel noe annet ? Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 14.November.2004 Link til dette innlegget Svart 14.November.2004 Dette er et felt jeg er totalt uvitende om, men som hjelp slo jeg opp på nettet i Dictionary of Automotive Terms, anbefaler denne for motorinteresserte! http://100megsfree4.com/dictionary/ Limer inn her: Small-block engine: During the '60s and '70s, GM, Ford, and Chrysler made two types of V8 engines of the same displacement: e.g., 350 cu. in. small-block and 350 cu. in. big-block. The small-block engine was an enlarged smaller displacement engine (e.g., GM enlarged the 283 to 327 then to 350 by boring the cylinders). The big-block engine was a completely different basic engine size even though it displaced the same as the enlarged small-block engine. Thus, as vehicles grew smaller and more equipment was stuffed into the engine bay, the small-block engine was favored over its larger brother. Big-block engine: A large V-8 engine produced in the '60s and '70s. It typically has a cast-iron block and head and is fed by a carburetor. Contrasts with small-block engine. Although both engines were of the same displacement, the big-block engine was larger in overall size than the small-block engine. Thus, as vehicles grew smaller and more equipment was stuffed into the engine bay, the small-block engine was favored over its larger brother. Short block engine: An engine with a relatively short crankshaft. Compare long block engine. Normally a short block engine refers to a 4-cylinder in-line engine or a V-8 engine where either engine has a shorter block than a 6 cylinder in-line engine Long block engine: An engine with a relatively long crankshaft. The opposite is short block engine. Also compare big-block engine. Normally, the term long block engine means a 6-cylinder in-line engine which has a longer block than a 4-cylinder or V-8 engine Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 14.November.2004 Link til dette innlegget Svart 14.November.2004 I tillegg har du vel også noe som heter bigblock og smal block, men det blir vel noe annet ?Ja, det er noe annet. Betegnelsene stammer fra amerikansk bilindustri hvor de forskjellige fabrikantene hadde to serier motorer, en liten en med slagvolum opp mot 350CID (smallblock) og en stor med slagvolum opp mot 450 CID sk. big block. Big block var egentlig forbeholdt tyngre kjøretøyer som lastebiler, truck og kanskje som opsjon på en og annen stor tung luksusbil. Smallblock var gjerne standardmotor på de vanligste personbiler, men også disse kunne gjerne leveres med bigblock. Midt på sekstitallet fikk vi se en ny trend i amerikansk bilindustri de sk. ponnycars. (Mustang, Camaro, Firebird mfl.) Dette var lette enkle og relativt billige biler, spartansk utstyrt, med liten bagasjeplass og en smal benk som baksete. Disse ble etterhvert utstyrt med Bigblock, og utviklet fort 4-500 HK levert direkte fra fabrikk! Chevrolets smallblock som så dagens lys tidlig på 50-tallet, leveres fortsatt i så og si samme utførelse i dag og er vel verdens lengslevende motorserie. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
baatmann Svart 15.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2004 Eg forstår at her er det ein del usikkerheit. Eg kom over ei side der det er tilbud om Long Block til 6,2 l V8 motor til 1500 dollar. For å kunne reflektere meir på det må ein vite eksakt kva det er. Mest truleg er det, som ein er inne på, ein short-motor, men med tillegg bunnpanne, ventildeksel og deksel i front. Sida som dette ligg på er: http://www.65ldiesel.com/page/page/893297.htm På min datamaskin er det ingen illustrasjon. Om dette skuldast at der ikkje er illustrasjon eller om eg ikkje har skjermkort som taklar dette veit eg ikkje. Kanskje andre får betre resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.