Jump to content

Tips til liten gummibåt med stor motor


Taucher

Recommended Posts

Heisann, nå er det lenge siden jeg har vært her. Saken er som følger; Jeg ser etter en gummibåt på 7-10 fot, det må være mulig å rulle den sammen når vinteren kommer. Den må ha kraftig akterspeil, den skal motoriseres med en 9,9/15. Planlegger å lage en kraftfordeler, altså to jern med 45 graders vinkel som går ned i dørken for at hekken ikke skal knekke ved tung belastning. Grunnen til at jeg vil ha akkurat dette er at jeg dykker en del, og da er gummibåt greit å komme opp og ned av. En liten gummibåt har plass til to dykkere med utstyr. Dette veier en del, så da må det være kraft tilgjengelig. Brukt eller nytt, men lav pris er veldig flott. Noen forslag? Motor trengs også, så båt med motor er flott.

Link to post
Share on other sites

Ligger masse gummibåter ute på finn.no og autodb.no om dagen, hvis ingen her inne kan hjelpe deg.

 

Så forresten en fiffig løsning for noen dager siden, dette var en zodiac rundt 10fot med en kortstammet 35hk bak. :tongue:

 

Den hadde 2stk L-profil "aluskinner som var skrudd fast langs dørken og vinklet opp akterspeilet, bak på akterspeilet satt det en metalplate som dekket hele akterspeilet.

 

Ser jeg den utpå i helgen skal jeg se om jeg kan ta bilde av denne, for den løsningen var meget fin

Redigert av GlennIversen (see edit history)

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Hei, takk for svar. Jeg har sett at det er mye på finn og autodb, men det er veldig varierende av kvalitet og stand. Søkte litt på forumet og fant ut at Maritim selger en 9 fots båt til 4800,- godkjent for 9,9. Er det noen som har kjennskap til disse?

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei, takk for svar. Jeg har sett at det er mye på finn og autodb, men det er veldig varierende av kvalitet og stand. Søkte litt på forumet og fant ut at Maritim selger en 9 fots båt til 4800,- godkjent for 9,9. Er det noen som har kjennskap til disse?

 

Bakken Motor i Drammen har veldig gode priser på oceanrunner. Jeg skal handle av dem til våren. Det er faktisk verdt turen fra søgne til Drammen for å hente. Med 6HK Mercury får du en pakkepris på 12.500,-. Båten er godkjent til 9,9 HK.

 

Tilsvarende pakkepris i Kristiansand var 15.000, og da med 4HK. Anbefaler i hvertfall å sjekke det ut...

Link to post
Share on other sites

Har selv en Honwave 300/T30AE med Honda 20 (15) hk der jeg aldri bruker med enn ca halvparten av motorkraften. Akterspeilet er sterkt nok, det er snarere at båten "flyr" over vannet som gjør at full fart ikke bør forsøke å oppnåes.

Kortere gummibåt bør man definitivt ikke ha på så sterk motor. Maritims gummibåter har jeg sett på, men syntes det var spjælete greier. Men jeg er litt kresen og vil gjerne ha solide saker.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Maritim selger gummibåt til 4800 ja, men de har en helt lik bare med sin egen logo og finerdørk istedet for oppblåsbar dørk for 3000 ;) Link

 

Men likevell vil jeg anbefale deg å kjøpe en RIB, de er mye mer stabile og tar bølger mye bedre. eneste er at de kan du ikke pakke sammen i en bag. ellers er de mye bedre i den størrelsen. ellers hvis det skal være gummmibåt ville jeg valgt en større gummibåt mer beregna for formålet som en Zodiac Futura eller en Quicksilver 380.

Redigert av NT503 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...