Trophy Startet 21.September.2004 Link til dette innlegget Startet 21.September.2004 Snakket med sjøfartsdirektoratet i dag ang. CE merking. De sier at over nyttår så skal Norsk Veritas overta all CE merking og at det da skal bli mye dyrere :nonod: Er det norske båtforhandlere som jobber i sjøfartsdirektoratet Virker som de gjør alt for å stoppe bruktimporten :sad: Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Suzuki Svart 21.September.2004 Link til dette innlegget Svart 21.September.2004 mja - men poenget med CE merkingen var vel å dokumentere et visst minstemål av egenskaper hos en båt. Og det har vel endel av de som har levert "egenproduserte" CE merker tatt for lett på. Og Veritas har kunnskapen, derom hersker liten tvil. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Trophy Svart 21.September.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2004 mja - men poenget med CE merkingen var vel å dokumentere et visst minstemål av egenskaper hos en båt. Og det har vel endel av de som har levert "egenproduserte" CE merker tatt for lett på. Og Veritas har kunnskapen, derom hersker liten tvil. Suzuki Det finns jo seriøse aktører også og det koster allerede MYE penger. Det har flere fått erfare. Hvis det skal koste enda mer, f. eks som å CE merke en helt ny båttype er det noe som ikke stemmer. Hva er forskjellen på bayliner 2858 97mod som er kjøpt ny ferdig CE merket og en samme sort som du importerer brukt i dag. Er det noen forskjeller som rettferdiggjør 70 000,- i ekstra utgifter. Dette er konkurransevridende og kan ikke stemme med intensjonene om frihandel, fri konkurranse o.l. som finnes på andre handelsvarer Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
OT-flyktning Svart 22.September.2004 Link til dette innlegget Svart 22.September.2004 Dette er konkurransevridende og kan ikke stemme med intensjonene om frihandel, fri konkurranse o.l. som finnes på andre handelsvarer Det ligger adskillig mer press på myndighetene til å minske handelshindringer og konkurransevridning når det gjelder import fra andre EU-land. Hvis importen gjelder fra utenfor EU, så kan de ta det litt lettere. WTO har langtifra så skarpe klørne som EU Sitér dette innlegget Link to post
sas Svart 14.November.2004 Link til dette innlegget Svart 14.November.2004 Er det noen som kan gi meg firmanavnet til noen som jobber med CE-merking i Norge eller Sverige ? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 14.November.2004 Link til dette innlegget Svart 14.November.2004 Er det noen som kan gi meg firmanavnet til noen som jobber med CE-merking i Norge eller Sverige ? Sjekket emne-oversikten? Spesielt import-kategorien her Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 14.November.2004 Link til dette innlegget Svart 14.November.2004 Maritimstart har en noe info her: http://www.maritimstart.com/CE-kategorier.shtml Sjøfartsdirektoratet bør kunne gi konkrete svar - det er de som er tilsynsmyndighet for dette. Sitér dette innlegget Link to post
balugo Svart 15.November.2004 Link til dette innlegget Svart 15.November.2004 Nor-Style i Arendal (T. Haugen), og Abel Marine, Lysøysundet Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 15.November.2004 Link til dette innlegget Svart 15.November.2004 Svenska Sjöfartsverket har lite på sin hemsida http://www.sjofartsverket.se/navigering/ht...tm/frameset.htm se Fritid på sjön o CE-märkning Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
GeirFrode Svart 19.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2005 Sjøfartsdirektoratet bør kunne gi konkrete svar - det er de som er tilsynsmyndighet for dette. HENTER OPP IGJEN DENNE........ Har vært i kontakt med Sjøfartsdirektoratet, og de kan melde at fra 1/1 2006 blir det mye mere omfattende og dyrere å få en bruktimportert båt CE-merket. Da skal Veritas overta all jobben som Sjøfartsdirektoratet har hatt til nå, og gjort "gratis". Tror Veritas ble den eneste instans som kunne foreta en godkjenning. I tillegg blir det stilt helt andre krav til eksosutslipp og støy fra motor. Utslippene må tilfredsstille de nyeste avgasskrav, selv om du kanskje velger å beholde originalmontert gammel motor!! Konsekvensen blir jo at det MÅ inn en helt ny motor som tilfredstiller disse kravene. Skal en importere båt fra et ikke-EU-land, bør det nok skje i år, kan det se ut som. Ellers vil det vel ikke lønne seg lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 19.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2005 HENTER OPP IGJEN DENNE........ Har vært i kontakt med Sjøfartsdirektoratet, og de kan melde at fra 1/1 2006 blir det mye mere omfattende og dyrere å få en bruktimportert båt CE-merket. Da skal Veritas overta all jobben som Sjøfartsdirektoratet har hatt til nå, og gjort "gratis". Tror Veritas ble den eneste instans som kunne foreta en godkjenning. I tillegg blir det stilt helt andre krav til eksosutslipp og støy fra motor. Utslippene må tilfredsstille de nyeste avgasskrav, selv om du kanskje velger å beholde originalmontert gammel motor!! Konsekvensen blir jo at det MÅ inn en helt ny motor som tilfredstiller disse kravene. Skal en importere båt fra et ikke-EU-land, bør det nok skje i år, kan det se ut som. Ellers vil det vel ikke lønne seg lenger. <{POST_SNAPBACK}> Snakket også med sjøfartsdirektoratet i nov/des og de sa til meg at de nye reglene var fra 1/1 2005. Tlf nr til Norstyle 37046188 el 90101175 (Tos Svein Haugen) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
GeirFrode Svart 19.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2005 Snakket også med sjøfartsdirektoratet i nov/des og de sa til meg at de nye reglene var fra 1/1 2005. Tlf nr til Norstyle 37046188 el 90101175 (Tos Svein Haugen) Det var meningen at de skulle virke fra 1/1-05, men det var visst utsatt ett år. Det var ihvertfall beskjeden jeg fikk i går fra de som skal vite sånt. 2005 skulle være en slags overgangsordning. Ser ut som importen fortsatt foregår i stor stil, så det går vel bra dette året......... Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 19.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2005 Og så stiger våre båter i verdi mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 19.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2005 Og så stiger våre båter i verdi mvh Kjelli <{POST_SNAPBACK}> Det gjør de nok Har hørt at Veritas tar kr 7000,- pr meter for å godkjenne en CE merking som er utført + reise / kost og ikke minst 25% mva Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Coronet Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 Fint dokument vedr. import og CE-merking CE-merking Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.