Jump to content

Ballast til sjark Grimsøy 21.

anti3

Recommended Posts

Spørs litt hvor du er i landet, men jeg har ca 500 kg med malmstøv (jernmalm) i 1-5 liters plastkanner liggende i kjølen på sjarken min. Ikke noe problem å få tak i det i Narvik ihvertfall :-D Hvis du kjenner noen innenfor jernbanen, så kan jo bremseklosser i støpjern også være egnet til ballast, disse brukes på gods og personvogner og veier ca 9 kg stk.

ang ballast så er det mye forskjellig du kan bruke,og mange gode tips allereie. husk bare at det ikke er smart å plassere all ballast i bunn av kjølen. plasser endel i vannlinjehøyden der båten er på det breieste også slik at båten ikke blir altfor brå i side sjø. har drøyt 100 i kjølen selv,og drøyt 120 kg i hvær side i vannlinjehøyden i en 22f snekke.min ballast er av stål som er montert med masse tec7 slik at den må skjæres ut hvis den må fjærnes... i tillegg kommer dieseltank+++ så båten er nok tung i forhold til lengden. foretrekker en litt tung båt fordi vi har mye vær her vest.

Takker for alle gode råd og prøver nok Metallhuset Bergsøe AS i Drammen (Lierskogen) da dette er nært. har plassert ca 70 kg i kjølen men ser her at det er uenigheter om man skal plassere det i kjølen. Hva tror dere om tilsvarende vekt i sidelommene bak i båten?

Var kanskje litt upresis i mitt svar, Jeg har ikke alle de 500 kg i kjølen, men det ligger i kjølen og oppover sidene mot vannlinja, under dørkplatene. Jeg har i tillegg en ganske tung jernkjøl på båten, vet ikke eksakt tyngde, men tipper 200 kg. Pluss en Sabbdiesel midt i båten med sine 200 + kg :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...