anti3 Startet 1.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2011 Har kjøpt meg en plast sjark av typen Grimsøy 21 og trenger råd til ballast. Hvor mye og hvor jeg skal plassere den hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg med svar. Har prøvd å få tak på bly som virker helt umulig i disse dager. Fant det et sted og de ville ha 50 kr kg som blir helt uaktuelt. Hva med sand? stein? Sement? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 1.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2011 Jeg kjøpte skrap bly hos Longum Jern & Metall i Arendal, betalte da 6,- +mva. pr. kg. Smeltet selv til passende størrelser. Kontaktet Metallhuset Bergsøe AS i Drammen (Lierskogen) de tok 22,- pr. kg. for nye barrer. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
sabbdiesel Svart 1.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2011 Spørs litt hvor du er i landet, men jeg har ca 500 kg med malmstøv (jernmalm) i 1-5 liters plastkanner liggende i kjølen på sjarken min. Ikke noe problem å få tak i det i Narvik ihvertfall :-D Hvis du kjenner noen innenfor jernbanen, så kan jo bremseklosser i støpjern også være egnet til ballast, disse brukes på gods og personvogner og veier ca 9 kg stk. Sitér dette innlegget Link to post
salti Svart 2.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2011 ang ballast så er det mye forskjellig du kan bruke,og mange gode tips allereie. husk bare at det ikke er smart å plassere all ballast i bunn av kjølen. plasser endel i vannlinjehøyden der båten er på det breieste også slik at båten ikke blir altfor brå i side sjø. har drøyt 100 i kjølen selv,og drøyt 120 kg i hvær side i vannlinjehøyden i en 22f snekke.min ballast er av stål som er montert med masse tec7 slik at den må skjæres ut hvis den må fjærnes... i tillegg kommer dieseltank+++ så båten er nok tung i forhold til lengden. foretrekker en litt tung båt fordi vi har mye vær her vest. Sitér dette innlegget Link to post
anti3 Svart 2.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2011 Takker for alle gode råd og prøver nok Metallhuset Bergsøe AS i Drammen (Lierskogen) da dette er nært. har plassert ca 70 kg i kjølen men ser her at det er uenigheter om man skal plassere det i kjølen. Hva tror dere om tilsvarende vekt i sidelommene bak i båten? Sitér dette innlegget Link to post
Tresfjord25 Svart 2.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2011 Ett alternativ e jo å få tak i bly som har vært brukt til ballangsering av bli felger på bensin stasjoner ,å fylle det i 4liters plast dunker det e jo nokka du far gratis som regel Sitér dette innlegget Link to post
sabbdiesel Svart 2.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2011 Takker for alle gode råd og prøver nok Metallhuset Bergsøe AS i Drammen (Lierskogen) da dette er nært. har plassert ca 70 kg i kjølen men ser her at det er uenigheter om man skal plassere det i kjølen. Hva tror dere om tilsvarende vekt i sidelommene bak i båten? Var kanskje litt upresis i mitt svar, Jeg har ikke alle de 500 kg i kjølen, men det ligger i kjølen og oppover sidene mot vannlinja, under dørkplatene. Jeg har i tillegg en ganske tung jernkjøl på båten, vet ikke eksakt tyngde, men tipper 200 kg. Pluss en Sabbdiesel midt i båten med sine 200 + kg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.