Jump to content

Lift mekanisme til VP 270 drev, deler på sørlandet?

zainka

Recommended Posts

Hei

Sitter i grimstad og klør lusa ut av hodebunnen. Sliter med ett vp aq270 drev som ikke vil løftes. Dvs. Jeg kan løfte det manuelt når jeg løser ut gripekloa uten problem. Problemet er at løfte sylinderen (egentlig en press sylinder) ikke kommer ut selv om lift motoren går. Antar at:

a) enten er sylinderen i løpet av vinteren eiret fast og løfte giret slurer, eller så er

b) slurekoplingen/snekkedrevet gåent.

Drevet var senket hele vinteren, hvilket betyr at sylinderen var trekt inn.

Forsøkte å presse sylinderen ned ved hjelp av et lite kubein mens lift motoren gikk. Den rikket seg ikke. Vet ikke om denne skal kunne presses ned manuelt, men det skal i allefall, så vidt jeg er blitt fortalt, være mulig å presse sylinderen inn, dvs. senke drevet med makt. Dette har jeg aldri prøvd selv noen gang.

Det jeg trenger er tips for hvordan dette kan fikses, erfaringer med andre ord, evt. om noen har ett gammalt 270 drev eller egnede deler til dette liggende så kan jeg hente delene og bringe kronasje i retur... :cheers:

Best regards

Vidar

foreløpig Landkrabbe i grimstad

Redigert av zainka (see edit history)

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Dette lar seg ikke presse ned pga det er en gjenget stang.

Virker slik: motoren driver en snekkeskrue i stål, denne driver et snekkedrev i messing (som slites ut)Dette trykkes ned i en slurekon på mutteren som går i gjengene på trykkstangen. Disse løftesystemene ødelegges ford de skjelden blir vedlikeholt og setter seg fast, gjengene på messing drevet slites så i stykker.

Slure trykket justeres ved og skrue aluhuset ned/opp og det er realtivt dyre deler.

Redigert av Moyja (see edit history)

Takker og bukker for kjappe svar.

Lastet ned tegningene av drevet og ser der er en gjenget stang, ja. I følge rep.man. skal drevet kunne presses ned med ca 75kg kraft. Men det er jo ikke det som er problemet her.

Skal demontere og smøre opp / sjekke gjenger etc. Har ikke gjort det selv etter at jeg kjøpte båten for... hm, skal vi se, var det for to sesonger siden montro?. Det var vel det.. Drevet var imidlertid på service i fjor, men liften var ikke en del av avtalen.

Håper sør marine i arendal kan skaffe deler om ikke jeg finner de brukt andre steder.

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Det er som tidligere nevnt dyre deler til dette, og det meste har gått ut av VP sortimentet, men noen deler er fortsatt å få tak i fra VP og drevdeler.se har en del etterproduserte deler.

Har forøvrig en hel tilt mekanisme et eller annet sted, og en eske med noen deler til disse, så når du finner ut hva som er galt kan du sende meg en IM hvis du skulle trenge noe så kan jeg alltids lete litt og se om jeg har det du trenger.

Hei, nå skal det snart bli fart i sakene her. Kort fortalt så demonterte jeg lift mekanismen, dvs, åpnet og tok ut slure kopling, lagre og motor. Burde da forvente att trykkstangen skulle falle ned, i det minste kunne presses ned. Nope, den satt dønn fast. Fikk heller ikke slått den løs med det første. Derfor klarte heller ikke motoren å løfte/presse-opp drevet og ble stående å slure på slure koplingen.

Dog er naboen mindre fintfølende med gjenstridige duppeditter og etter noen velrettede slag flyttet den seg noen millimetere, så litt til og enda litt til den var helt ute. Presset den inn igjen v.hj.av drevet, Slo den ut en gang til. Pinnen var ikke pen, rust og salt har gjort sitt for at systemet gikk i stå. Har ikke tålt vinterlagringen, samt at undertegnede har ikke vert påpasselig nok med skyllingen i høst.

Snekkedrevet i messing er noe slitt, men ikke mer enn at skruen på motorakslingen fint griper inn i den fortsatt. Skal smergle trykkstangen i morgen, og smøre opp igjen, montere og teste. Så er vår-pussen unnagjort.

Antar jeg burde skifte trykkstang etterhvert. Muligens messingdrevet også. Men for å få ut trykkstangen må drevet av. Skal skifte belger til høsten så jeg kan legge det inn i planene da. Du må gjerne gi meg en pris på disse delene, adeneo, om du har de liggende så skal jeg snakke med finansministeren i huset. ;)

Breg

Vidar

Redigert av zainka (see edit history)

Vidar Vidnes

William Shakespeare

Er nesten sikker på at jeg ikke har den gjengede stangen løs. Har et hus hvor gjengene til den nedre hylsen er dårlig, men det huset mangler stang, men resten av delene er der, og huset skal repareres hvis jeg noengang får tid, har også en eske med deler, men der tror jeg bare det er diverse presslager, tannhjul og ting, samt den korte akselen. Har også minst en hel tilt mekanisme, men selger nok ikke bare stangen fra den.

Send meg en IM når du finner det for godt å bytte disse delene, så kan jeg se litt nærmere hva jeg har liggende i skuffer i skap, mulig det er en slik gjenget stang et eller annet sted også, og at jeg ikke husker det akkurat nå!

Men for å få ut trykkstangen må drevet av.

Var litt usikker på hva du mente med akkurat den i stad, og jeg glemte helt å spørre, men den gjengede stangen som løfter drevet får du kun ut innover i båten, drevet må strengt tatt ikke av, kun løftes opp slik at du kommer til stempelet som sitter på enden av stangen.

Det lille runde stempelet som presser mot drevet sitter med en lås som må av og deretter skrus selve stempelet av, deretter kommer stangen ut på den siden som er inne i båten, releeboksen og den blanke toppdelen må selvfølgelig av, men det har du vel allerede hatt av hvis du har sett på messingdrevet inne i tilten.

Nevner sånn for sikkerhetsskyld at båten må ligge på land, ellers blir det fort vått.

Forøvrig er grunnen til at stangen går tregt nesten garantert at den har blitt litt bøyd, noe som ikke er unormalt.

Redigert av adeneo (see edit history)

Håper dere ikke har slått av styre splinten som går i styresporet på trykk stangen. Mener og huske at huset var ødelagt da. Stangen er i rustfritt så den er skjelden kaputt av det. Nede sitter det en O-ring inne i huset denne slites med årene. Skift den. Rens opp inne i støpejerns huset og smør med vannfast grease.

Hei, Nå er båten på vannet, flyter gjør den og...

Kort fortalt, jeg prøvde å få løs stempelet i enden av stangen uten å ta av drevet, men antar jeg har for mange tommeltotter, er ikke flink når det gjelder å gjøre underverker i trange rom. Fikk derfor ikke av løsesplinten. Men, så lenge jeg ikke trengte å få det av så var det ikke noe problem. Løftet drevet og satte noe under for å holde det oppe, når jeg da presset stangen helt ut, med makt, kunne jeg smergle den fin og blank igjen. Smurningen som var der var helt tørr og fast, nærmest klumpete.

Kun en cm helt nederst ved stempelet som kan skrues av var det litt rust, men det gikk fint å pusse det bort også. Etter å ha pusset ned smurte jeg vannfast grease på stangen og nå kunne jeg plutselig dra stangen ut og inn lett som bare det. Renset bort alt gammelt grease og spanderte rikelig med grease i hele huset. Monterte og testet. For å si det slik, alt gikk som smurt.

Styre splinten er ok, og sånn etter at alt er testet er det egentlig kun messing drevet jeg fant noe slitasje på og som må skiftes ut. Stangen var helt fin.

Takk for alle gode tips, og takk til Grimstad Bilberging som kunne rykke ut på timen å sette båten på vannet. Nå blir det båttur på oss også i morgen i Grimstads skjærgård. Har tapt to fantastiske dager på dette tullet så nå skal alt taes igjen med monn!

Vidar

Vidar Vidnes

William Shakespeare

• 6 år senere...

Hei, mulig jeg skal lage en egen tråd for dette, denne er jo noen år- men lignende probelmatikk..

Drevet mitt (270) på em Ancas Queen 24 går opp men ikke ned, ved bruk av tilt motor. den låser seg heller ikke fast i revers.

Har nylig kjøpt båten, tok henteturen fra Fornebu til Hovedøya uten problemer, parkerte og tok drevet opp. Skulle ta båten opp for å se på revers låsen, men fikk ikke drevet ned engang. Så da mistet jeg turen på land. (det var utsett i båtforeningen den dagen og mulig å henge en stund i krana).

En uke senere fikk jeg motet og presset drevet ned med foten, mens kona slo på bryteren nedover. Men det løser jo ingenting.

Det virker som at de to problemene henger sammen. Lurer på om det er noe jeg kan fikse på vannet eller om jeg må opp allikevel.

Isåfall, det nest beste, er om jeg klarte å lokalisere problemet og kunne eventuelt bestille nye deler til båten skal opp. Sommeren har jo startet her, ingen tid å miste,,,,,,=)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...