Lukas Startet 3.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2011 Hei Jeg vurderer å gå til anskaffelse av en Hallberg Rassy 31 Monsun. Jeg har fulgt med litt i markedet både her i Norge og der ute. Det som slår meg er at det ser ut til å være relativt liten prisforskjell på en velholdt utgave med ny motor, nye seil hvor det meste er skiftet ut og en av det motsatte tilfellet med gammel og sliten VP originalmotor, gamle seil osv. hvor en bør belage seg på store utlegg for å få ting bra igjen. For en måned siden gikk det en med ny motor i toppstand for 275.000,- mens det i andre enden er folk som forlanger 250.000,- for en i den "andre enden" av skalaen (om de får det er vel en annen sak i og for seg...) Jeg har funnet et eksemplarer her hvor jeg bor, men den har behov for oppgraderinger på omtrent alle områder. Nye seil, bomtrekk og sprayhood fullt av jordslag og nokså sikkert pill råttent, utvendig teak i dårlig forfatning, tauverk i rigg må skiftes, behov for ny motor i nærmeste fremtid, omtrekking av puter og utskifting av el og skroggjennomføringer. I tillegg har den ikke godsaker som baugspyd, badeplatform, rulleforstag, varmer. Helt enkel, sliten og originale mao. Spørsmålet er hvor mye en Monsun i slik tilstand er verdt dersom man bestemmer seg for å gyve på og ta jobben for å få det slik man vil. Det er nok et godt argument å betale noen kroner ekstra for èn i toppstand, men så liker jeg nå å pusle med slikt og det blir som man selv ønsker til slutt. At den seiler som et strykejern, er liten og slike ting er en helt annen diskusjon som vi ikke trenger ta her, det vet jeg forsåvidt allerede. Det er hva man realistisk bør by på båt i nevnte tilstand jeg ønsker en formening om. Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 3.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2011 Høres ut som en båt du bør styre unna. Bare teak dekket i seg selv er grunn nok til å velge bort denne båten, svært tidkrevende og dyr opperasjon med teakbytte. Når i tillegg seil, motor og deler av inventar er utslitt er jo dette fort 150 000kr. Med så mye mangler blir båten mer å regne for et prosjekt, og bør prises deretter selv om det er en HR. Selv solgte jeg en 28ft seilbåt fra samme årgang som "din" HR, med ny rigg, nyere seil og motor, autopilot, gps m.m. og komplett vinteropplagsutstyr men med en del kosmetiske mangler og uten montert motor. Fikk 60 000 for den og var i grunnen fornøyd med salget selv om tapet var stort. Slik du beskriver båten ville jeg ikke oversteget 100 000 med mindre båten fremstår som meget velholdt, da kan du heller med is i magen gjøre et godt kjøp for en langt billigere penge enn hva denne HR`n vil koste deg på sikt. Tross alt, det er totalinnvesteringen over tid ved et båtkjøp som bør veie tyngre enn selve kjøpssummen. Sitér dette innlegget Link to post
Lukas Svart 3.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2011 Ser poenget ditt og takker for svar. For ordens skyld så er det ikke teakdekk. Kun "øverliggare" som svenskene kaller det, altså lista ytterst på dollbordet. Skulle noen ha en Monsun de vurderer å selge i løpet av året, eller kjenner noen så send meg en PM Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.