"Mathilde" Svart 4.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2011 Skjønner ikke problemet. Det dreier seg om naturavfall, altså helt naturlig. Er dette forurensing? Når det slippes ut 300 meter fra land? Kanskje litt verre med oljer, gasser, syrer og sånn eller? Er dette en avsporing i miljødebatten? Burde man fokusere på andre miljøfarlige kilder enn bæsj??? Er det kanskje farligere å spise fisk som har fått tungmetaller i seg????? Jeg bare spør Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 4.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2011 Kjøttet vi eter spiser kraftfor og ikke bæsj. nope, de spiser ikke kraftfor, i hvertfall ikke de økologiske dyrene, de spiser ordinært for, poteter, gulrøtter, og grønsaker som ikke kan benyttes som meneske føde Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 4.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2011 Synes det er ekkelt å tenke på at fisken jeg spiser svømmer i bæsj. og kjøtt og fisk vokser i frysedisken på RIMI.... Hva tror du skjer med det som septikbilene henter hos de med septiktank hjemme? Det spres på åkrene! Et kjempeproblem oppstår når kjøtt og grønnsaker forurenses av avføring, men ikke når det brukes som gjødsel (eller i fiskenes tilfelle; for). Skal man stille spørsmål om om septikktømming i sjøen, så er jeg mer skeptisk til den blå/grønne væska vi har i dassen.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
"Mathilde" Svart 4.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2011 og kjøtt og fisk vokser i frysedisken på RIMI.... ...og bæsje, det gjør vi vel ikke, gjør vi vel? Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 4.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2011 (redigert) Synes heller folk skal passe på olje og kjemikalier som noen nok har mye av i bunnslammet i bunnen av båten og ikke lense slik rett i sjøen. Redigert 4.Juni.2011 av Magne A. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Niko76 Svart 4.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2011 Hva tror du skjer med det som septikbilene henter hos de med septiktank hjemme? Det spres på åkrene! Selvfølgelig brukes ikke menneskelig avføring som gjødsel på åkrene! Dette går i renseanlegg og pumpes ut i sjøen... Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 4.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2011 Selvfølgelig brukes ikke menneskelig avføring som gjødsel på åkrene! Dette går i renseanlegg og pumpes ut i sjøen... vet ikke om du var spydig eller ikke, hvis det var ment som det er skrevet så blir 60 prosent av overskudd etter renseannlegg levert til bønder og spredt utover jorder... http://www.orio.no/norsas/oriomain.nsf/ec91c1926eeab620c125680f0048ed2c/bcc3e5acd79eaea2c1256abf003badc7!OpenDocument http://www.doffin.no/search/show/search_view.aspx?ID=DEC155446 Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 4.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2011 (redigert) Vet ikke om menneskelig avføring brukes som gjødsel, men hva hadde problemet bestått i om så var tilfellet? Hva er forskjellen på menneskelig avføring og avføring etter f.eks gris eller storfe? Er menneskelig avføring mer miljøfarlig? Siden det nå vurderes å investere store summer i miljøstasjoner for å hindre utslipp av slikt avfall, så kunne det kanskje vært greit med en utreding av dette spørsmålet først? Jeg skjønner at mengder av septik fra husholdningen vil gi overskudd av næringsalter, men det er ikke det diskusjonen dreier seg om her. Septik fra småbåter blir som ei ert i en stor innsjø. Redigert 4.Juni.2011 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 4.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2011 (redigert) Selvfølgelig brukes ikke menneskelig avføring som gjødsel på åkrene! Dette går i renseanlegg og pumpes ut i sjøen... Og hvorfor ikke? Hva er så spesielt med mennesklig avføring? Da er i så tilfelle dette noe som er stoppet i løpet av de siste par tiår. Fra wikipedia: Kildeseparering av avløpsvann er en metode med splittet avløp som har som mål å bidra til reduksjon og gjenbruk av vann, mens toalettavfall (septik), sammen med organisk avfall fra privathusholdning og industri blir omgjort til og gjenbrukt som organisk gjødsel (fosfor, nitrogen og kalium) og biogass. Septik blir i denne sammenheng omgjort fra å være et stort samfunnsproblem til et verdifullt råstoff. Red: Ser i ettertid at jeg kanskje gikk rett på en ironisk tone her... men det får stå sin prøve! Redigert 4.Juni.2011 av egilwh (see edit history) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Niko76 Svart 4.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2011 Er ingen ekspert på området, så jeg er vel på litt tynn is her. Poenget mitt var at man kjører ikke septik rett fra tanken og ut på åkeren. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 4.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2011 Er ingen ekspert på området, så jeg er vel på litt tynn is her. Poenget mitt var at man kjører ikke septik rett fra tanken og ut på åkeren. Puh, da ble jeg ikke lurt!!! Men jeg tror nok du tar feil, og jeg kan ikke skjønne hva som er problemet... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Ellida Svart 4.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2011 Merkelig det her? Før det ble vanlig med renseanlegg, gikk all dritten rett på havet fra stort sett samtlige husholdninger i landet. Det var mer fisk inne i fjordene og kystnære områder, som ble fisket og spist. Noen snakk om sykdom/skade effekter var det ikke. Det er fremdeles mange kommuner som ikke har effektive renseanlegg og mye av kloakken går urenset ut i havet. De fleste av disse kloakkledningen går ut like utenfor lavvansmålet. Reglene for kommunene er at kloakkledningene skal gå ut på minimum 15m dyp, noe som ikke bestandig opprettholdes. Jeg tømmer septiken utenfor 300m grensen med god samvitighet, og det blir noe langt å gå fra Sør-Troms til Ålesund for å tømme septiken. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 4.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2011 Mer ekkelt å tenke på at rekene dine spiser lik hvis det er tilgjengelig, noe å tenke på hvis det er reker fisket i utlandet der det er mye flyktninger som drukner Nå er vel de mesteparten av de frosne rekene som er tilgjengelig på markedet fisket i nordlige farvann og områder rundt Grønland, osv. Heldigvis ikke mye druknede flyktninger i det farvannet. Så noen umdiddelbar fare for forurensede reker er det neppe foreløpig. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 4.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2011 (redigert) Hva med avrenning fra jordbruket da? Nei jeg syntes det blir bortimot useriøst å sette inn skytset mot småbåttfolket. Når blir det påbudt for fisk, hval, sel, hvalross, isbjørn, pingviner og krabber å bruke toalett tilknyttet renseanlegg mon tro? Redigert 4.Juni.2011 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 4.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2011 (redigert) Nå er vel de mesteparten av de frosne rekene som er tilgjengelig på markedet fisket i nordlige farvann . Heldigvis ikke mye druknede flyktninger i det farvannet. Så noen umdiddelbar fare for forurensede reker er det neppe foreløpig. fullstendig klar over det, skrev det siden noen synes det er ille at fisk spiser av kloakk... reker er jo hakke værre hvis de har mulighet... stor mulighet for at noen reker har forsynt seg av eks en danske som ble funnet igjen nå... til eksempel oddsen for å spise en stor fisk som har livnært seg på menneskebæsj eller reker som har spist lik er vel lik null... Redigert 4.Juni.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
borghans Svart 4.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2011 Makrell går under navnet "menneskeeter", men er det no galt med smaken? Og, er ikke dritten fra båten økologoisk? Spørsmålet er vell heller de kjemikaliene som brukes for å løse opp det som er i sptiken. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2011 Etter min mening er problemet her politikere som skal vise at de gjør noe for miljøet. Ofte blir det da tiltak helt ute av proporsjoner. I stedet for å ta småbåtfolket burde kanskje Solheim ta en prat med kollega Navarsete om avrenningen fra jordbruket? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
SveinHa Svart 5.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2011 Men NilsPils da, det der er jo helt feil fokus. Slikt kommer jo ikke på riksdekkende nyheter :headbang: Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
NilsPils Svart 5.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2011 Nemlig! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Yankee Svart 5.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2011 Sjøen er en stor recipient, og ute på havet så blir det jo nedbrutt veldig fort, men synes lite om båte som tømmer når de kjører forbi hytta. Skum i overflata som driver inn mot stranda Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 5.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2011 Dette siste er vi jo alle enige i. Men her foreligger det jo allerede et forbud mot tømming nærmere enn 300 meter fra land. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 8.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2011 Norske båteiere driter i havet. Lurer på en ting. Jeg har septiktank, men den tømmes jo rett i havet når den må tømmes. Har møkkautslippet på siden av båten litt over vannlinja. Dette må pumpes manuelt. Hva må jeg bygge om/oppgradere og hva vil det koste for at jeg kan tømme tanken via slike tømmeanlegg? Altså, hva vil selve ombygningen koste? Ser for meg en mulighet for å tømme rett i sjøen og en for å tømme på anlegg. Noen som kan belære meg? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
index Svart 8.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2011 Makrell går under navnet "menneskeeter", Ja, merkelig nok! Dette er jo en fisk uten svømmeblære, og som derfor ikke kan stå stille i vannet. Så dette er strengt tatt en av få fiskearter som ikke kan spise ting som er dødt og ligger stille, og som derfor må holde seg til levende for.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Captain Chaos Svart 8.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2011 Hva må jeg bygge om/oppgradere og hva vil det koste for at jeg kan tømme tanken via slike tømmeanlegg? På min båt som både har tømming i sjøen via pumpe og mulighet for sugetømming fra stasjon (som jeg bruker oftest) er dette veldig enkelt løst. Der utløpet fra septikktanken går ut i en slange er det montert et y-stykke hvor den ene slangen går til pumpa for tømming i sjøen, og den andre slangen går til en ett lokk som ligner på vannpåfylling, men plassert på motsatt side av båten. Denne er plassert på dollbordet akter. Tanken bør være av en viss tykkelse av hardplast eller i stål. Det er også viktig at ventilasjonen til septiktanken ikke er tett ellers er det en fare for at tanken blir sugd flat.. /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Per Harald Svart 8.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2011 Bare for noen år siden, (30 ca) satt jeg på kloakkrøret (Med bæsj) i Glomma og fisket. Den beit villig og ingen hadde noen betenkeligheter med det. Et par år senere jobbet jeg ti år på en bedrift plassert på Øra industriområde. Denne sammen med de andre omkring forurenset så jæ..... med svovelsyre, lut, og annen drit i tonnevis, rett i elva. På kaien stod folk å fisket, makrell, torsk, vitting, og sei til middag. Ålen i elva ble fanget og eksportert til Danmark til foredling. Solgt som delikatesse. Skjønner ikke helt det derre med en fattig septiktømming i ny og ne. Vi glemmer fort og dette er helt ute av proposjoner når en stortingspolitiker kan fremme dette som et seriøst forslag. Per Harald. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.