Jump to content

Tømmer du septiktanken i sjøen?

Sjøogvind

Tømmer du septiktanken i sjøen?  

571 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

I mitt tilfelle som har kysten av Møre, Trøndelag og Nordland som min andedam, vil krav om tømming på stasjon nærmest legge båtlivet mitt dødt.

Så vidt jeg vet finnes det ingen tømmestasjoner for båter i disse områdene, kanskje untatt de større byene og tettstedene?

Hva om jeg ligger på Halten eller Myken og nyter livet og oppdager at tanken begynner å bli full, forventes det da at jeg skal seile eks 30 til 40 nm (eller kanskje mer) hver vei for å tømme tanken, for deretter å fortsette turen der jeg slapp?

Eller ser "Solkongen" for seg at det skal bygges ut et riksdekkende nettverk av mottakstasjoner som også dekker behovet for oss som liker å seile litt utafor allfarvei?

Hvem skal koste dette og hvem skal drifte det?

Er det de eventuelle problemene på strekningen Moss - Kristiansand som atter en gang skal være normgivende for hele kysten?

Herrejemini for et forslag! At noen kan stemme på slike politikere....???

Bare litt info Ang kommunale renseanlegg:

På innlandet, der folketettheten er størst blir kloakken renset mekanisk, biologisk og kjemisk. Her er detkrav på 95% rensing av utslippet Dette er målt i tungmetaller.

Den mekaniske delen tar ut fremmedlegmer, q-tips, bind, tannpunger, stein og grus.

Den biologiske delen tar bort bakterier.

Den kjemiske delen skiller vannet fra partikkelene, her er vannet renset og slippes ut. Partikkelene er nå slam, som blir avvannet mekanisk. Her får man ut 75% av vannet igjen. Resterende 25% kalles nå jord, og kan brukes på jordene.

På Vestlandet er det ofte bare mekanisk rensing, dvs at kun synlige ting tas ut igjennom ei "sil".

Bygdetulling med båtførerbevis!

Norske båteiere driter i havet.

Hva må jeg bygge om/oppgradere og hva vil det koste for at jeg kan tømme tanken via slike tømmeanlegg?

Altså, hva vil selve ombygningen koste?

Ser for meg en mulighet for å tømme rett i sjøen og en for å tømme på anlegg.

Noen som kan belære meg?

Polarn

Jeg skal ned til båten om et par timer, så da kan jeg knipse noen bilder av opplegget jeg har og legge ut, selv om det blir litt OT.

Forøvring, ettersom du har tømming OVER vannlinjen tipper jeg du er meget diskre når du tømmer tanken :) Vi som har tømming under skroget kan jo i prinsippet bare sette båten i gear og ingen ser noe til det i hekksjøen. Dog, jeg tenkte på en ting... dersom jeg kjører rolig i stille vann og tømmer mine 90 liter septik i sjøen, samtidig som motoren går, da vil jo noe av driten gå inn i kjølevannsinntaket, vil det ikke?

hehe -skal vi lage en poll om hvem og hvor mange seilbåter/ motorbåter som IKKE har septikktank, men slipper rett i sjøen/ havna/ gjestehavna? -var ombord i en seilbåt en gang, og jeg spurte om hvor stor septikktank det var ombord. Eieren uttalte "det snakker vi ikke om, og dersom noen spør så er den på mange liter".

Redigert av Eureka (see edit history)

Polarn

Jeg skal ned til båten om et par timer, så da kan jeg knipse noen bilder av opplegget jeg har og legge ut, selv om det blir litt OT.

Forøvring, ettersom du har tømming OVER vannlinjen tipper jeg du er meget diskre når du tømmer tanken :)

Det hadde vært hyggelig med noen bilder ja :)

Diskre ja, det er direkte flaut. Og SÅNN som det lukter :puke:

Derfor er det også gunstig å kunne gjøre dette begge veier.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Polarn, her er to bilder av det som er vesentlig når det er kombinert tømmepumpe for septik og egen wastelinje for tømming ved tømmestasjon.

Hvit slange som du ser kommer opp i bakkant i bildet er ut fra tank. Deretter sitter en Y hvor det deler seg i to slanger hvor høyre går opp til septikkpumpe og videre ned igjen til skroggjennomføring med stengeventil. Venstre slange over Y følger rett opp til Wastelokket på neste bilde.

I bakkant av de hvite slangene skimtes en sort slange som er lufting for tank som har skroggjennomføring like oppunder fenderlist. Forøvrig er skroggjennomføring for septik "ut" på denne båten klønete plassert. Takket være lange armer klarer jeg akkurat håndrere denne uten å krype ned i lasterom i dørken og ut i skottet hver gang, hvor dette bildet er tatt. Hadde den vært 20 cm lenger forut, så hadde det vært null problem.

08.06.2011_002.jpg

Og Waste-lokk for tømming ved pumpestasjon. -på dollbord

08.06.2011_003.jpg

Erfaring fra siste måneds problemer med å tømme septikktanken, må wastelokket være skikkelig tett for å oppnå vakuum i systemet utenom lufting til selve tanken.

Forøvrig har jeg aldri brukt tømmestasjon, men ser nødvendigheten dersom man vil ligge lenge ved f.eks gjestehavn og ikke dra ut i åpent hav for å tømme og således miste plassen...

Redigert av Eureka (see edit history)

Og kor mange hadde brydd seg om ett eventuellt forbud? Skal det håndheves av Politi, Kystvakt, Biltilsynet eller skal politikerene få kvar sin miljøvennlige båt og ro rundt og bøtelegge? Som mange andre forbud så trengs det midler for å håndheve dei, og midler, nei det har me ikkje her i landet.

BOAT = Bail Out Another Thousand

For rundt 15 år siden ble kysttrafikken pålagt innen en gitt dato å installere utstyr for septikoppsamling – som siden skulle avleveres til landanlegg. Manglende innsatsvilje ble som vanlig belønnet med å erlegge avlat til staten.

Millionutgifter for hver enkelt enhet. Var ikke måte på miljøgevinster, samt måtte EU tilfredsstilles.

Pr. dato finnes ikke landanlegg for mottak, man tømmer fremdeles hele greia i havet, men nå i en stor klyse på et lite område, der en før ved behov la ut en og en kveil.

300 m fra land ? ?

Har aldri sett noen fjordferjer ligge i ro midtfjords og lense sewage-tanken, holder ikke rutetidene på den måten. Kanskje ikke brei nok fjord heller alle steder.

Skal vi tippe Gamle Smilefjes er ute med en ny valg-gimmick samt bereder grunnen for mer avlat ?

Mvh

Kaldfisk

300 m fra land ? ?

Har aldri sett noen fjordferjer ligge i ro midtfjords og lense sewage-tanken, holder ikke rutetidene på den måten. Kanskje ikke brei nok fjord heller alle steder.

Eller knappe 2 kabler. Eller knappe 0,2nm om du vil. Ikke akkurat noe problem det. De plasser fjorden er så smal er det bruer :rolleyes:

Så vidt jeg vet finnes det ingen tømmestasjoner for båter i disse områdene, kanskje untatt de større byene og tettstedene?

Hva om jeg ligger på Halten eller Myken og nyter livet og oppdager at tanken begynner å bli full, forventes det da at jeg skal seile eks 30 til 40 nm (eller kanskje mer) hver vei for å tømme tanken, for deretter å fortsette turen der jeg slapp?

Må nok seile et stykke for å få tømt ja, det er sikkert. Kommer aldri til å bli satt opp tømmestasjopner tett i tett langs kysten. Det blir mange ekstra nm mil det for den grønne i kjelleren....

Så blir spørsmålet.....hvor blir det av miljøgevinsten når man bytter ut naturavfall med CO2 utslipp?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Her jeg bor går kloakken fra 50-60.000 personer via et mekanisk renseanlegg (dvs siling) ut til et utslipp på havbunnen 5-600 meter fra land. Og det er visstnok overhode ikke noe problem for livet i havet. Og så skal de små skvettene som fritidbåtene slipper ut av tanken en gang i blant spredt over et stort område liksom være et problem? Snakk om å lage problemer ut av ingenting! Så da skal vi altså måtte stå i kø for å tømme tanken på en tømmestasjon hvorfra dritten blir overført til kloakknettet og pumpet på sjøen et annet sted? Hvor er gevinsten ved det? :crazy:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja, merkelig nok! Dette er jo en fisk uten svømmeblære, og som derfor ikke kan stå stille i vannet. Så dette er strengt tatt en av få fiskearter som ikke kan spise ting som er dødt og ligger stille, og som derfor må holde seg til levende for....

Å..? Da må det være ganske mange avvikere blandt makrellen her på Østlandet! Jeg har ikke tall på hvor mange makrell jeg har fått på dødt agn som har ligget stille.

Hva er grønnsakene vi spiser gjødsøla med? Hva er det inni griserompa som baconet kommer fra? Man kan fort sulte ihjel om man følger det rådet der ... :o)

I Nord Korea brukes kun menneskeavføring som gjødsel i matproduksjonen. Alle innbyggere må avlevere (bokstavelig talt) et av myndighetene bestemt volum avføring som de får matkuponger i bytte med, og der går det jo riktig så bra.

Nå vil sikkert noen tro at jeg farer med tull i denne saken, men nei, faktisk ikke!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

For kommunene Asker, Bærum og Oslo renner store mengder kloakk og avløpsvann ut gjennom renseanlegget som kalles VEAS og ligger i ved Slemmestad.

Dette renseanlegget har gjort mye for en renere Oslofjord, men likevel klarer man ikke ta unna når det kommer store mengder avløpsvann som blander seg med kloakken.

I 2009 rant 1.33 millioner kubikkmeter kloakk rett i fjorden grunnet perioder med stort regnfall og kapasitetsproblemer med rensingen. I perioden 2005-2009 har 4.2 millioner kubikkmeter kloakkvann tatt samme vegen.

Hvis man setter dette opp mot det totale utslippet fra fritidsbåtflåten i Oslofjorden så finnes det litt tallmaterialer tilgjengelig. Man regner at det finnes ca 21500(tall fra 2011) registrerte og uregistrerte fritidsbåter over 20 fot(de som regnes å ha toalett) i indre Oslofjord. Når man ser på bruken og utslippene man regner at dette genererer så sammenligner man med 5-800 personers utslipp fra land pr. år.

Det interessante er at det faktisk finnes beregninger på hvor stor andel fosfor, nitrogen og TOC som slippes ut fra fritidsbåter i Oslofjorden kontra VEAS og total sett i % pr år.

Fosfor: 1-1,5 % av utslippet fra VEAS og 0,3-0,5 % av det totale utslippet til fjorden

TOC: 0,3-0,5 % av utslippet fra VEAS (ingen tall for totalt utslipp)

Nitrogen: 0,4-0,6 % av utslippet fra VEAS og 0,07-0,1 % av det totale utslippet til fjorden.

Om man synes dette er vesentlige utslipp får bli opp til den enkelte, personlig synes jeg ikke dette blir stort å snakke om

"musa pissa i havet" heter det vel.....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

For kommunene Asker, Bærum og Oslo renner store mengder kloakk og avløpsvann ut gjennom renseanlegget som kalles VEAS og ligger i ved Slemmestad.

Dette renseanlegget har gjort mye for en renere Oslofjord, men likevel klarer man ikke ta unna når det kommer store mengder avløpsvann som blander seg med kloakken.

Dette er vel ikke lenger tilfelle grunnet ny kapasitet/anlegg på Slemmestad tror jeg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Dette er vel ikke lenger tilfelle grunnet ny kapasitet/anlegg på Slemmestad tror jeg.

Utslipps-tallene er fra 2009 og tar hensyn til det nye avløpsvann anlegget.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...