Mariell Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Tvilsomt om den kondomen kom fra en fritidsbåt's septikktank . Hadde i allefall blitt J.... sur om noen overnattingsgjester hadde hivd en kondom i toalettet ombord. Det er å be om tett system. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Bartesam Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Har ikke septiktank, så jeg lenser bare forpiggen under gange. Rammeavtalen tar jeg i land før avgang neste havn. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
dennrick Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 haha Festlig tråd, med god respons ! Bæsj fenger fortsatt - selv om vi er voksne Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Kaldfisk Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Har ikke septiktank, så jeg lenser bare forpiggen under gange. Rammeavtalen tar jeg i land før avgang neste havn. Ifølge enkelte (svært fintfølende ?) bør en også ha rammeavtale for forpiggen. Spesielt der hvor kalkavsetninger og skjell i overbordventilen skaper flerstrålevirkning. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
egilwh Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Har ikke septiktank, så jeg lenser bare forpiggen under gange. Rammeavtalen tar jeg i land før avgang neste havn. Slår du lens i forpiggen under gange???? Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Twilight Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 (redigert) På Vestlandet er det ofte bare mekanisk rensing, dvs at kun synlige ting tas ut igjennom ei "sil". Tør jeg minne om at landets 2. og 4. største by ligger på vestlandet? ... vel gjorde jo akkurat det. I Bergen og Stavanger er det slett ikke bare mekanisk rensing, men krav til de mest moderne renseanlegg. Nå tenkte du sikkert på "stroka utafør" og der er det sikkert mye forskjellig Redigert 10.Juni.2011 av Twilight (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Gjør nok det,hvor ellers skulle jeg gjort det? Finnes ikke så mange tilgjengelig steder i området her hvor jeg kan få tømt den uten og kjøre laaaange omveier for og tømme den! Så inntil det ligger ett anlegg på de fleste marinaer omkring så tømmer jeg nok der det passer meg best. Men holder meg meget godt utenfor "sonen" når jeg tømmer Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Hafrsfjord Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Mattilsynet: – Blåskjellene tar opp bakterier fra båt-doen http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.7709228 Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Visste ikke at båt-doer har egen bakterie? Men så har man lært det også Er det virkelig mulig at tømming 300 meter fra kysten kan medføre forurensing av blåskjell? Eller er det andre syndere som bør ta skylden?..... og ja, jeg regner dem som tømmer innenfor 300 meters grensen for syndere!! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøogvind Svart 11.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Fy skamme alle dere som ikke drar utaskjærs/300-meter fra land for å tømme. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Sitat: "Blåskjellvarselet fra forrige fredag viste at E. coli-nivået var for høyt i Sunnfjord og Nordfjord i Sogn og Fjordane, Namdal i Trøndelag, Sør-Helgeland i Nordland, og Stavanger og Tysvær i Rogaland. Gyrid Espeland i Mattilsynet Midt-Rogaland fraråder å hente blåskjell der er mye båttrafikk" Hvis disse områdene betegnes som "mye båttrafikk" - hvordan er tilstandene da feks i de mest populære områdene på Sørlandet og Oslofjorden. Skulle likt å fått et anslag av hvor mange tømminger der kan være feks i Juli mnd i Sør-Helgeland - og hvor mange utslipp fra bebyggelse i samme område som går rett i sjøen ! Generalsekretæren i KNB protesterer mot at båtfolket gjøres til syndebukk - og det burde vi alle gjøre. Dette er en "agurknyhet" på sitt værste som også savner rot i virkeligheten, er nå min personlige mening! Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Mouche Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Blåskjellvarselet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
motor Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 (redigert) Hva som er unødvendig er at Hurtigruta og alle landet større ferger slipper dritten rett i sjøen. Å hvordan lokalferger som går korte strekk klarer å dumpe utafor 300m grensa er uforståelig. Disse båtene har storedrittanker som burde blitt tømt av slambiler. Redigert 11.Juli.2011 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Tør jeg minne om at landets 2. og 4. største by ligger på vestlandet? ... vel gjorde jo akkurat det. I Bergen og Stavanger er det slett ikke bare mekanisk rensing, men krav til de mest moderne renseanlegg. Nå tenkte du sikkert på "stroka utafør" og der er det sikkert mye forskjellig Bergen tilfredsstiller ikke dagens krav til kloakkrensing og er blant de verste i landet på kloakkutslipp. I dag er det kun såkalt mekanisk rensing av kloakken. Det betyr at kloakken siles gjennom rister før den går rett i fjorden. De nye anleggene som skal tas i bruk i 2013/14 har både biologisk og kjemisk rensing. Sitér dette innlegget Link to post
maackmaster Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 (redigert) Har søkt litt rundt på forumet og finner ikke helt det svaret jeg leter etter. Så derfor spør jeg i denne tråden. Er det noen som vet hvor i Stavanger-området det finnes anlegg for tømming av septik? Jeg skal montere toalett i snekka mi, og tenker egentlig å la det går rett i sjøen under havoverflaten, men kanskje det hadde vært greit å montert en tank i samme slengen? Da jeg kjøpte båten, så var det et gammelt toalett i den fra før av, så det går allerede et avløpsrør ut av båten. Ser frem til å høre fra dere, båtfolk! :D Redigert 4.Mars.2013 av maackmaster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 (redigert) Har søkt litt rundt på forumet og finner ikke helt det svaret jeg leter etter. Så derfor spør jeg i denne tråden. Er det noen som vet hvor i Stavanger-området det finnes anlegg for tømming av septik? Jeg skal montere toalett i snekka mi, og tenker egentlig å la det går rett i sjøen under havoverflaten, men kanskje det hadde vært greit å montert en tank i samme slengen? Da jeg kjøpte båten, så var det et gammelt toalett i den fra før av, så det går allerede et avløpsrør ut av båten. Ser frem til å høre fra dere, båtfolk! :D Ikke har jeg septik og ikke vil jeg ha det heller! om neste båt har dette vil denne trolig gå på hue og ræva ut for frigjøring av lagringsplass og mindre hodebry. tøm toalettet ditt utenfor grensa du med god samvittighet Skal man angripe leverandører av utslipp med positiv miljø effekt må man stramme inn tøylene ovenfor enorme konsern med tilhørende fabrikker som spyr ut tonnevis av unevnelige kjemikalier landet over og ikke ola med snekka. Men det er jo klart at disse har jo myndighetene en god dialog med over høy kaffekopp føring i mange av landets losjer og lobbyer så disse går fri Storfinnansens profittgrunnlag på almenhetens bekostning er hellig og må ikke røres Redigert 4.Mars.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
RSL Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Har du kjærring og unger og/eller liker å ligge stille i dager i strekk, bør du ha septiktank. Om man ligger i havn eller i utehavn i nærheten av andre, ønsker man IKKE å måtte legge fra for å dra 300 meter ut fordi en om bord skal bæsje. Septiktanken, kan tømmes via den slangen du har ut pr i dag, så du trenger ikke ordne med tømming fra land om du ikke gjerne vil. Hos meg, er tanken plassert litt høyt bak dassen og så er det fritt fall som gjelder når den tømmes. Fungerer upåklagelig. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Regina III Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Politikere og tømmestasjonfantaster, har dere brukt regnestaven ??? Stor gjestehavn med egen tømmestasjon for septik. Få eller ingen bruker den, men skulle de gjort det, skal vi si 100 gjestebåter. Et kvarter pr båt, tviler på at det holder med tillegging, tilrigging, tømming og klargjøring, men, ? Har dere regnet ut svaret?? 100 x 0.25 = 25 timer !! Altså selv om alle ventet tolmodig på tur og gjerne brukte natta så ville det ikke gå opp !!! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Med fare for å bli sablet av pumpedassgjengen ;-) Porta potti har noen fordeler, man kan (relativt) enkelt tømme den mer enn 300 meter ute på sjøen, man kan (relativt) enkelt tømme den i hvilken som helst dass på land og den fungerer fint som septik noen dager i strekk med både unger og kjærring. Ikke minst så slipper man den ekle septik/dasslukta som er i mange båter. Og man slipper staking/demontering de gangene dassen går tett, for det gjør den jo for de fleste. Og man slipper å knekke nesa i skottet når man skvetter av sjokket når førstemann kjører bæsjekværna tidlig om morgenen. Med alle de kjemikaliene man har i portapotti nekter jeg å tro at det er protapottigjengen som sørger for e-colie i blåskjellene langs ferierutene. Tror ikke så mye som en eneste bakterie kan overleve i den kjemikaliesuppa. Så magesjau etter selvplukket blåskjellaften får pumpedass og septik gjengen ta skylden for ;-) Glemte vel å nevne at portapotti er utrolig lett å installere rent praktisk og også økonomisk. Så billig at en kan kjøpe ferske blåskjell i butikken og hvitvin hele ferien i gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 (redigert) Jeg skal montere toalett i snekka mi, og tenker egentlig å la det går rett i sjøen under havoverflaten, men kanskje det hadde vært greit å montert en tank i samme slengen? Da jeg kjøpte båten, så var det et gammelt toalett i den fra før av, så det går allerede et avløpsrør ut av båten. Ser frem til å høre fra dere, båtfolk! :D Vet ikke om denne planen er bare en plan. Detaljregulering for småbåthavn i Hillevågsbukta. Plan 2304 ... konsekvensutredning for ny småbåthavn i Hillevågsvannet i Stavanger. Planen ..... nedgravde avfallscontainere, samt anlegg for tømming av septiktanker fra båter. ..... Det er uansett ulovlig å tømme septik til sjø nærmere enn 300 m fra land. Bare bruk 100% nyfiber toalettpapir. Returpapir er trøbbel. Her er en artikkel eller to http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/abc-b%C3%A5ttoalettet-do-or-not-do http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/gj%C3%B8r-det-selv-vedlikehold-av-toalettet Redigert 4.Mars.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hafrsfjord Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 (redigert) Detaljregulering for småbåthavn i Hillevågsbukta. Plan 2304 ... konsekvensutredning for ny småbåthavn i Hillevågsvannet i Stavanger. Planen ..... nedgravde avfallscontainere, samt anlegg for tømming av septiktanker fra båter.............. ________________________________________. Jo jo,,,, men har vel fått beskjed om at de håper å starte på denne utbygningen til neste år.... førstegang i 2006.... i 2007....2008....osv og ifjor, 2013, men fortsatt er ingen utbygging startet, så jeg tror nok at en kan belage seg på dritt i Gandsfjorden ennå noen år Redigert 4.Mars.2013 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Egentlig en rar diskusjon det her. Koliforme bakterier finnes overalt i havet uansett. Mattilsynet har som krav at fiskeforedlingsbedrifter som bruker sjøvann skal hente dette på dyp der det ikke er E.coli. Foreløpig har ingen funnet dette dypet, da det sannsyligvis kun finnes i mattilsynets papirer. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Ja misforstå meg rett.... jeg er ikke så redd for toalettene som tømmes i Gandsfjorden,den er dyp, det er at utbyggingen av havna, som ville gitt meg fast båtplass jeg Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Er ikke skiten god og næringsrik meny for havet beboere, fisk og skaldyr? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.