Jump to content

Tømmer du septiktanken i sjøen?

Sjøogvind

Tømmer du septiktanken i sjøen?  

571 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Har ikke septiktank, så jeg lenser bare forpiggen under gange. Rammeavtalen tar jeg i land før avgang neste havn. :smiley:

Slår du lens i forpiggen under gange???? :confused:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

På Vestlandet er det ofte bare mekanisk rensing, dvs at kun synlige ting tas ut igjennom ei "sil".

Tør jeg minne om at landets 2. og 4. største by ligger på vestlandet? ... vel gjorde jo akkurat det. I Bergen og Stavanger er det slett ikke bare mekanisk rensing, men krav til de mest moderne renseanlegg. Nå tenkte du sikkert på "stroka utafør" og der er det sikkert mye forskjellig :yesnod:

Redigert av Twilight (see edit history)

Gjør nok det,hvor ellers skulle jeg gjort det?

Finnes ikke så mange tilgjengelig steder i området her hvor jeg kan få tømt den uten og kjøre laaaange omveier for og tømme den!

Så inntil det ligger ett anlegg på de fleste marinaer omkring så tømmer jeg nok der det passer meg best.

Men holder meg meget godt utenfor "sonen" når jeg tømmer

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

• 1 måned senere...

Sitat: "Blåskjellvarselet fra forrige fredag viste at E. coli-nivået var for høyt i Sunnfjord og Nordfjord i Sogn og Fjordane, Namdal i Trøndelag, Sør-Helgeland i Nordland, og Stavanger og Tysvær i Rogaland.

Gyrid Espeland i Mattilsynet Midt-Rogaland fraråder å hente blåskjell der er mye båttrafikk"

Hvis disse områdene betegnes som "mye båttrafikk" - hvordan er tilstandene da feks i de mest populære områdene på Sørlandet og Oslofjorden.

Skulle likt å fått et anslag av hvor mange tømminger der kan være feks i Juli mnd i Sør-Helgeland - og hvor mange utslipp fra bebyggelse i samme område som går rett i sjøen ! Generalsekretæren i KNB protesterer mot at båtfolket gjøres til syndebukk - og det burde vi alle gjøre. Dette er en "agurknyhet" på sitt værste som også savner rot i virkeligheten, er nå min personlige mening!

BONITA I

Tør jeg minne om at landets 2. og 4. største by ligger på vestlandet? ... vel gjorde jo akkurat det. I Bergen og Stavanger er det slett ikke bare mekanisk rensing, men krav til de mest moderne renseanlegg. Nå tenkte du sikkert på "stroka utafør" og der er det sikkert mye forskjellig :yesnod:

Bergen tilfredsstiller ikke dagens krav til kloakkrensing og er blant de verste i landet på kloakkutslipp. I dag er det kun såkalt mekanisk rensing av kloakken. Det betyr at kloakken siles gjennom rister før den går rett i fjorden.

De nye anleggene som skal tas i bruk i 2013/14 har både biologisk og kjemisk rensing.

• 1 år senere...

Har søkt litt rundt på forumet og finner ikke helt det svaret jeg leter etter. Så derfor spør jeg i denne tråden.

Er det noen som vet hvor i Stavanger-området det finnes anlegg for tømming av septik?

Jeg skal montere toalett i snekka mi, og tenker egentlig å la det går rett i sjøen under havoverflaten, men kanskje det hadde vært greit å montert en tank i samme slengen?

Da jeg kjøpte båten, så var det et gammelt toalett i den fra før av, så det går allerede et avløpsrør ut av båten.

Ser frem til å høre fra dere, båtfolk! :D

Redigert av maackmaster (see edit history)

Har søkt litt rundt på forumet og finner ikke helt det svaret jeg leter etter. Så derfor spør jeg i denne tråden.

Er det noen som vet hvor i Stavanger-området det finnes anlegg for tømming av septik?

Jeg skal montere toalett i snekka mi, og tenker egentlig å la det går rett i sjøen under havoverflaten, men kanskje det hadde vært greit å montert en tank i samme slengen?

Da jeg kjøpte båten, så var det et gammelt toalett i den fra før av, så det går allerede et avløpsrør ut av båten.

Ikke har jeg septik og ikke vil jeg ha det heller! om neste båt har dette vil denne trolig gå på hue og ræva ut for frigjøring av lagringsplass og mindre hodebry. tøm toalettet ditt utenfor grensa du med god samvittighet :thumbsup:

Skal man angripe leverandører av utslipp med positiv miljø effekt må man stramme inn tøylene ovenfor enorme konsern med tilhørende fabrikker som spyr ut tonnevis av unevnelige kjemikalier landet over og ikke ola med snekka. Men det er jo klart at disse har jo myndighetene en god dialog med over høy kaffekopp føring i mange av landets losjer og lobbyer så disse går fri :nonod: Storfinnansens profittgrunnlag på almenhetens bekostning er hellig og må ikke røres :pray:

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Har du kjærring og unger og/eller liker å ligge stille i dager i strekk, bør du ha septiktank.

Om man ligger i havn eller i utehavn i nærheten av andre, ønsker man IKKE å måtte legge fra for å dra 300 meter ut fordi en om bord skal bæsje.

Septiktanken, kan tømmes via den slangen du har ut pr i dag, så du trenger ikke ordne med tømming fra land om du ikke gjerne vil.

Hos meg, er tanken plassert litt høyt bak dassen og så er det fritt fall som gjelder når den tømmes. Fungerer upåklagelig.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Politikere og tømmestasjonfantaster, har dere brukt regnestaven ???

Stor gjestehavn med egen tømmestasjon for septik.

Få eller ingen bruker den, men skulle de gjort det, skal vi si 100 gjestebåter.

Et kvarter pr båt, tviler på at det holder med tillegging, tilrigging, tømming og klargjøring, men, ?

Har dere regnet ut svaret??

100 x 0.25 = 25 timer !!

Altså selv om alle ventet tolmodig på tur og gjerne brukte natta så ville det ikke gå opp !!!

Guest Avmønstret#

Med fare for å bli sablet av pumpedassgjengen ;-) Porta potti har noen fordeler, man kan (relativt) enkelt tømme den mer enn 300 meter ute på sjøen, man kan (relativt) enkelt tømme den i hvilken som helst dass på land og den fungerer fint som septik noen dager i strekk med både unger og kjærring. Ikke minst så slipper man den ekle septik/dasslukta som er i mange båter. Og man slipper staking/demontering de gangene dassen går tett, for det gjør den jo for de fleste. Og man slipper å knekke nesa i skottet når man skvetter av sjokket når førstemann kjører bæsjekværna tidlig om morgenen.

Med alle de kjemikaliene man har i portapotti nekter jeg å tro at det er protapottigjengen som sørger for e-colie i blåskjellene langs ferierutene. Tror ikke så mye som en eneste bakterie kan overleve i den kjemikaliesuppa. Så magesjau etter selvplukket blåskjellaften får pumpedass og septik gjengen ta skylden for ;-)

Glemte vel å nevne at portapotti er utrolig lett å installere rent praktisk og også økonomisk. Så billig at en kan kjøpe ferske blåskjell i butikken og hvitvin hele ferien i gjennom.

Vet ikke om denne planen er bare en plan.

Detaljregulering for småbåthavn i Hillevågsbukta. Plan 2304 ...

konsekvensutredning for ny småbåthavn i Hillevågsvannet i Stavanger. Planen
..... nedgravde avfallscontainere, samt anlegg for tømming av septiktanker fra
båter. ..... Det er uansett ulovlig å tømme septik til sjø nærmere enn 300 m fra
land.

Bare bruk 100% nyfiber toalettpapir. Returpapir er trøbbel.

Her er en artikkel eller to

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/abc-b%C3%A5ttoalettet-do-or-not-do

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/gj%C3%B8r-det-selv-vedlikehold-av-toalettet

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Detaljregulering for småbåthavn i Hillevågsbukta. Plan 2304 ...

konsekvensutredning for ny småbåthavn i Hillevågsvannet i Stavanger. Planen
..... nedgravde avfallscontainere, samt anlegg for tømming av septiktanker fra
båter..............

________________________________________.

Jo jo,,,, men har vel fått beskjed om at de håper å starte på denne utbygningen til neste år....

førstegang i 2006.... i 2007....2008....osv og ifjor, 2013, men fortsatt er ingen utbygging startet, så jeg tror nok at en kan belage seg på dritt i Gandsfjorden ennå noen år :headbang:

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...