Jump to content

Mine erfaringer med min nye Tohatsu 6hp 4takt

FjordHT

Recommended Posts

Tenker å dele litt erfaringer, for dem som måtte vurdere noe tilsvarende

Etter min tidligere og korte tråd, ble jeg gjort oppmerksom på at jeg kom til å bli skuffet med overgangen til 4takt.

Motoren min skal brukes i ferskvann, med stor sannsynlighet resten av sitt liv. Siden det er et stykke å gå(les:bære motoren) ville jeg være sikker på at ting virket, og fant det fornuftig å starte innkjøringen på gummijolla, i sjøen.

Innkjøringen gjøres over flere stadi, hvor den skal idle de første 10 minutter, før så å benytte inntill 50%gass de neste 2 timer. Det står også noe om maksturtall på ca 3000rpm hvis jeg ikke husker feil. Ettersom jeg ikke er kjent med gangen på motoren, så valgte jeg å ikke tenke før mye på turtallet, men fokusere på gassbruken.

Innkjøringen ble gjort med varierende turtall og motstand(kommer tilbake til den).

Merket tidlig at det var et annet drag ved lite pådrag i denne motoren en hva jeg var vant til med de gamle 2 takterne.

Puttret rundt i havna med litt gass, for å være sikker på at alt av oljetrykk, temp osv var kommet til optimal temp før jeg økte til halv gass. Ved halvt pådrag merker jeg at jeg er på "vippepungtet" til jolla mi. DVS at når jeg sitter bak, så jobber motoren "tungt" og lager en del bølger. Hvis jeg beveger meg frem i jolla så går den i plan :smiley:

Tidligere brukte jeg en evinrude 6hp 2t, motoren var gammel men i meget bra stand, denne måtte ha tilnærmet fullt pådrag for å få jolla i plan.

Benyttet intærn tank, regner med jeg brukte ca 1 liter på ca 45minutters kjøring, en del variert turtall og noe bølger til tider.

Ulempen jeg merket, som jeg først trodde var giret som hoppet ut, var at propellen dro lett luft når jeg satt i på høyre-kammer i gummijolla. Fikk en overaskelse når hekk-bølgen tok igjen å propellen fikk grep, for det er annen styrke en hva jeg er vant med fra to takterne.

Motoren veier 25kg tørr, å ca 27-28kg med bensin på intern tank og er grei å flytte på. Valgte intern tank ettersom jeg neppe kjører vekk en tank på ei helg på hytta, men har også ekstern tank liggende fra før så fyller denne på vinteren når jeg slipper å bære drivstoffet.

Etter ca 2 timer med kjøring i havet(med noen pauser), ble motoren spylt/vasket og fraktet til fjells. Hær skal den jobbe på en liten med brei 11fots båt som er nesten helt flat under.

Båten planet lett og kommer til å fungere perfekt til mitt bruk. Den støyer ikke så mye som noen har gitt meg inntrykk av at 1syl 4takt gjør. Er noe vibrasjoner, men ikke mer en forventet. Er nesten "lydløs" når jeg går på lavt turtall.

Forsøkte å dra litt på, ettersom muligheten er tilstede etter 2 timer med rolig kjøring, og det virker som spriket fra halv gass og oppover ikke er "enormt". Skal komme tilbake med mere hvis interessen er dær, når jeg har vært på hytta og fått testet mere.

Hadde ikke slike problemer med at propellen dro luft på den andre båten, men fikk ikke testet mye pga mye vind.

• 1 måned senere...

Har ikke vært ved hytta på en stund, så motoren henger nå i naustet. Fikk uansett brukt motoren noe etter jeg skrev første innlegg, og er meget fornøyd med motoren.

Kanskje ikke det beste valget for dem som ønsker å kjøre meget fort med lett båt, men er overasket over hvor godt drag den har nedover i registret. Det bråker litt ved mye pådrag, men er perfekt for mitt bruk. Holder plan på ca halv gass med meg alene i båten, og det er fint for mitt bruk.

Vell, ang merke så er ikke prisforskjellene så store, men lokal forhandler presset prisen på 6hk til 9000kr(for motor uten intern tank, og uten den eksterne). Kostet vell 9800, hvis jeg ikke husker feil, med ekstern tank.

Tohatsu er et merke som jeg har inntrykk av gir mye for pengene, solid driftsmessig og pålitelig over tid. Det er grunnen til valget ble tohatsu.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...