dieselfan Startet 4.Juni.2011 Del på Facebook Startet 4.Juni.2011 Etter en søkerunde på forumet kan jeg ikke finne at noen har postet noe om denne nye FNM motoren: FNM HPE 300 Nøkkeldata: 3 liter, 4 syl/16V, 320kg tørr, 295 veivhester/4000omdr, 560Nm/2400omdr, Tier2 .... Ikke så mye mer jeg har funnet, men ser at dynamoen (110Amp) Ligger meget lavt og det liker jeg ikke. MEN den ser ut til å være grasat kort, 76cm i byggemål for drev.. Finner ikke noe på den Norske forhandlerens hjemmeside. På den svenske ser det ut til at den er priset 90' over 250 versjonen... Uansett så har endelig D4-300 fått en real utfordrer for oss som ønsker å benytte Volo drev Er det noen som vet noe mer ?? Eller kanskje til og med har prøvd den Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Sånn i utgangspunktet er jeg skeptisk 300hk på 3 liter og hvor lenge dette holder.... men mulig dette er bra for alt jeg vet.. Jeg er oppfostret på "There's no substitute for cubic inch" , men mulig dette er avgått på dato... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Baatlaus Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Når man ser vekt og hk er det grunn til å være bekymret. Det må være alu blokk på denne som vel må være noe av det villeste uttaket av hk/nm over så lite motor i en alu motor. Driftssikkerhet på lang sikt kan vel ikke ha god utsikter kontra en f eks Cumming 5,9 på omtrent samme tall?Bortsett fra størrelse og vekt så klart. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Har ikke FNM hatt like mange, eller litt flere, hk i forhold til slagvolum på 250 hk versjonen i en del år nå? Mener den er på 2.4 liter. Har ikke greid å spore opp mye negativt om den hittil. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
DieselDahl Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 La meg tippe at dette er en iveco-konstruksjon, da kan det tenkes at den er laget av CGI. Det er bra greier, alu-blokker blir utkonkurrert av CGI både på bensin og dieselmotorer nå. Suzuki har faktisk brukt CGI-blokk i sin motoGP sykkel! Dette er støpejern med høyt grafittinnhold. http://www.foundryinfo-india.org/tech_section/pdf/19_OP.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Har ikke FNM hatt like mange, eller litt flere, hk i forhold til slagvolum på 250 hk versjonen i en del år nå? Mener den er på 2.4 liter. En del år? Det bringer kanskje saken over på et annet tema. Hva er forventet/akseptert levetid på en common rail dieselmotor i dag? Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 (redigert) La meg tippe at dette er en iveco-konstruksjon, da kan det tenkes at den er laget av CGI. Det er bra greier, alu-blokker blir utkonkurrert av CGI både på bensin og dieselmotorer nå. Suzuki har faktisk brukt CGI-blokk i sin motoGP sykkel! Dette er støpejern med høyt grafittinnhold. http://www.foundryinfo-india.org/tech_section/pdf/19_OP.pdf Så vidt meg bekjent så er 2,4 literen i hvertfall produsert på ei GM blokk men om det du sier er riktig så er det jo meget gode nyheter... :) Redigert 5.Juni.2011 av Baatlaus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Har ikke sett info om at FNM's 2,4 liter er en GM blokk, men Alfa Romeo (200HK), SAAB og Zafira 1,9 liter, Fiat (benytter hele serien) er noen av de som benytter samme blokker som båtmotorene. Volvo Penta D3-130 til D3-220, 5syl 2,4 liter i aluminium har vært på markedet i mange år nå, få har registrert at den har problemer relatert direkte til at den har topp/blokk i alu vel ? Vil for egen del gjette at denne 3 literen er et samarbeid med lastebildivisjonen til Fiat, de merker også presset for å holde vekta nede på sine spedisjonsbiler... vi ser at byer i europa strammer inn på avgasskrav, og man kan mene hva man vil om store grønne støpejernsbeist fra VP men tror at få av disse moser Steyr og FNM på avgasser. Har for egen del både FNM 2.4 liter/250 hk 5 syl og VP KAD44 og må si at levetid var det som bekymra meg minst. Har sett for mange opprusta Fiat'r med strøken motor... Tror rett og slett at verden går fremover Svenskene må nok inrømme at de ikke er enerådene... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 -"The Audi 4.2 litre CGI V8 is 4 kg lighter than the Mercedes 4.0 litre aluminium V8" -"Another consideration of CGI engine design is the ability to withstand cylinder bore distortion. In the combined presence of elevated temperatures and increased combustion pressures, cylinder bores tend to expand elastically. However, the increased strength and stiffness of CGI is better able to withstand these forces and maintain the original bore size and shape. The reduced cylinder bore distortion allows for reduced ring tension and thus reduced friction losses. Additional benefits include reduced piston slap thus improving NVH; reduced oil consumption thus extending oil change intervals; and, reduced blow-by thus preventing torque loss and improving emissions." De mekaniske egenskapene til CGI gir vesentlig høyere slitestyrke i forhold til belastning. Når jeg tidligere har skrevet at jeg vurderer båtmotorer ift. sitt slagvolum (og ikke toppeffekt) så vil en treliters motor av moderne støp være like holdbar som en konvensjonell fireliter. (eksempelvis) Når det gjelder å hente ut "skrytehester" på turbomotorer så går det selvfølgelig ut over slitestyrke. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 (redigert) Enig med deg i det DieselDahl, kan du ta en prat med FNM og få de til å lære av Steyr også... slik at de bygger motoren uten løs topp.. Jeg fikk 2010 sommeren spolert av manko på KAD toppakning så jeg har blitt en enda større fan av Steyr etter det. CGI støp, integrert topp, common rail, lav vekt +++ 300hk og meget kompakte mål For meg er det en god oppskrift til drømmemotor i F23 eller S-24 Redigert 5.Juni.2011 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Nei, i småbåter skal det sitte bensinmotor. Hadde bensinen kosta 4 kr/l hadde det blitt 2x502 mag mpi i windyen også! Ellers så er nok ikke toppakning i seg selv noe spesiellt problem. Du kan godt kalle den et "svakt punkt" men den ryker ikke uten at det har vært for varmt først. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 http://www.powertechengines.com/IvecoMarine/03-IvecoMarineManuals/UseMaintanceManual-MarineSOFIM-HPI-Electronic-L31900017-Oct06.pdf Ligna fælt på den her.... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Supert DieselDahl, kan ikke være tvil om at dette er samme blokka. Godt jobba. Utifra filnavnet på linken din kan vi vel anta at denne har eksistert siden 2006.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 (redigert) VW Marine (heter vel CMD cummins mercruiser fra nå av) 3 liter V6 265hk TDI og Yanmar/BMW BY260 3 liter rekkesekser har vel like lav vekt, selv om de har 6 sylindre i motsetning til FNM som greier seg med bare 4 i likhet med blyklumpen D4. VW V6 TDI-265 veier 330 kg tørr og BY260 har tørrvekt på 315 kg. Mere info om FNM HPE 300 her: http://news.nauticexpo.com/press/fnm-marine-cmd/fnm-hpe-300-23038-195352.html "a light weight of only 320 kg, the HPE 300 release 295 HP at 4000 rpm, with a very low consumption of 30 liters/hour at cruise speed. the engine HPE 300 is available for shaft drive application or stern drive. The main characteristics are a max torque of 560 Nm, 4 cylinders in line, Direct Injection Common Rail, Bore per stroke 95,8 x 104 mm, total displacement 2998 c.c" VW-motorene er forøvrig lagt ut på CMD hjemmeside http://www.cmdmarine.com/Product2/VW_index.html Redigert 5.Juni.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
dieselfan Svart 5.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Ikke tvil om at det finnes mange flotte motorer, teerex, jeg er facinert av at den er kort, kun 4 sylindre og derfor kun 16 ventiler å justere på, og at den er lett og komme til på begge sider, for jeg kommer til å skru den selv. Finnes ikke spor igjen av respekt for "forhandlerservice"... Vil ha en F23/S24 som jeg kan ta opp og ned hver gang jeg skal bruke den (jobber bare mindre og mindre båt-vennlig), en slik HPE300 virker fristende, det er bare å ta en titt på manualene fra FNM, virker svært seriøst på meg. Noen som har funnet pris på den ?? (jeg har den svenske) Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Ojjj. Dette ser jo meget bra ut! Hvordan er det med importører i Norge nå? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 KD Tranding N. Sandviksen 16 - NORWAY 0047-41103641 arild@fnm-marine.no http://www.fnm-marine.no Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 (redigert) jeg er facinert av at den er kort, kun 4 sylindre og derfor kun 16 ventiler å justere på, Jeg trodde dette med ventiljustering på moderne dieselemotorer var over og ut for lenge siden? (hydrauliske ventilløftere har vært brukt i flere tiår). Her er forresten info på engelsk http://www.fnm.nu/pdf/produkter/HPE300eng..pdf Syns forøvrig det var stor prisforskjell på HPE250 og HPE300 sett i sammenheng med at 250 har 1 sylinder mer og kun veier 30 kg mindre enn 300. Men den har jo også 100 Nm mindre moment da. Svenske priser komplett med Bravo3: kr 265.694 og kr 348.351 http://fnm.nu/pdf/Prislista%202011_03.pdf Redigert 5.Juni.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
NilsPils Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 ..... Finnes ikke spor igjen av respekt for "forhandlerservice"... Tiltredes! Nå er det kanskje heller ikke noen tilgang på "forhandlerservice" på FNM i Norge? Eller? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
dieselfan Svart 5.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Har ikke snakket så mye med KD Trading, de har ikke skryte seg selv opp i skyene og da er det greit syntes jeg... De tilbyr et konsept og det passet meg. Jeg har fått alle deler jeg har spurt etter. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 (redigert) Vil anta at den kan bli populær også i dobbelinstallasjon pga. formodentlig lav pris (og lav vekt). Er båten lett nok så kan man jo plane på en motor i tilfelle trøbbel med den andre eller mens man venter på deler/rep. Redigert 5.Juni.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DieselDahl Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Vil ha en F23/S24 som jeg kan ta opp og ned hver gang jeg skal bruke den (jobber bare mindre og mindre båt-vennlig), en slik HPE300 virker fristende, det er bare å ta en titt på manualene fra FNM, virker svært seriøst på meg. Noen som har funnet pris på den ?? (jeg har den svenske) Svenske priser komplett med Bravo3: kr 265.694 og kr 348.351 http://fnm.nu/pdf/Prislista%202011_03.pdf Du kan jo kjøpe F-23'n min da dieselfan, så kan du regne litt på når det vil lønne seg med dieselmotor Kommer snart for salg med nybygd 330hk 383stroker.... Ifølge hydrolift cruiser denne båten med 350 mag på 0,56 l/nm Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 (redigert) Ifølge hydrolift cruiser denne båten med 350 mag på 0,56 l/nm Kan ikke helt begripe hvordan det skulle være teknisk mulig Du snakker jo her om forbruk i klasse med 70-80 hk 4-takter på en 17-18 foter. Redigert 5.Juni.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DieselDahl Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 Du får kikke litt på skroget, det planer helt ned i 11knop. Og det er båten som bruker bensin, ikke motoren. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 "a light weight of only 320 kg, the HPE 300 release 295 HP at 4000 rpm, with a very low consumption of 30 liters/hour at cruise speed. Dette blir jo bare tull, i hvilken båt bruker den 30 l/h? Spesifikt forbruk måles i g/hk timer alt g/kWh. Så da avhenger det av hvor mange hester en gitt båt bruker i cruise. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.