Jump to content

Ny diesel hissigpropp fra Italienske FNM- HPE 300, 320 kg tørr !

dieselfan

Recommended Posts

Etter en søkerunde på forumet kan jeg ikke finne at noen har postet noe om denne nye FNM motoren:

FNM HPE 300

Nøkkeldata: 3 liter, 4 syl/16V, 320kg tørr, 295 veivhester/4000omdr, 560Nm/2400omdr, Tier2 ....

Ikke så mye mer jeg har funnet, men ser at dynamoen (110Amp) Ligger meget lavt og det liker jeg ikke.

MEN den ser ut til å være grasat kort, 76cm i byggemål for drev..

Finner ikke noe på den Norske forhandlerens hjemmeside.

På den svenske ser det ut til at den er priset 90' over 250 versjonen...

Uansett så har endelig D4-300 fått en real utfordrer for oss som ønsker å benytte Volo drev :rolleyes:

Er det noen som vet noe mer ?? Eller kanskje til og med har prøvd den :flag_bp:

Sånn i utgangspunktet er jeg skeptisk 300hk på 3 liter og hvor lenge dette holder.... men mulig dette er bra for alt jeg vet.. Jeg er oppfostret på "There's no substitute for cubic inch" , men mulig dette er avgått på dato...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Når man ser vekt og hk er det grunn til å være bekymret. Det må være alu blokk på denne som vel må være noe av det villeste uttaket av hk/nm over så lite motor i en alu motor.

Driftssikkerhet på lang sikt kan vel ikke ha god utsikter kontra en f eks Cumming 5,9 på omtrent samme tall?Bortsett fra størrelse og vekt så klart.

La meg tippe at dette er en iveco-konstruksjon, da kan det tenkes at den er laget av CGI. Det er bra greier, alu-blokker blir utkonkurrert av CGI både på bensin og dieselmotorer nå. Suzuki har faktisk brukt CGI-blokk i sin motoGP sykkel! Dette er støpejern med høyt grafittinnhold.

http://www.foundryinfo-india.org/tech_section/pdf/19_OP.pdf

Så vidt meg bekjent så er 2,4 literen i hvertfall produsert på ei GM blokk men om det du sier er riktig så er det jo meget gode nyheter... :)

Redigert av Baatlaus (see edit history)

Har ikke sett info om at FNM's 2,4 liter er en GM blokk, men Alfa Romeo (200HK), SAAB og Zafira 1,9 liter, Fiat (benytter hele serien) er noen av de som benytter samme blokker som båtmotorene.

Volvo Penta D3-130 til D3-220, 5syl 2,4 liter i aluminium har vært på markedet i mange år nå, få har registrert at den har problemer relatert direkte til at den har topp/blokk i alu vel ?

Vil for egen del gjette at denne 3 literen er et samarbeid med lastebildivisjonen til Fiat, de merker også presset for å holde vekta nede på sine spedisjonsbiler... vi ser at byer i europa strammer inn på avgasskrav, og man kan mene hva man vil om store grønne støpejernsbeist fra VP men tror at få av disse moser Steyr og FNM på avgasser.

Har for egen del både FNM 2.4 liter/250 hk 5 syl og VP KAD44 og må si at levetid var det som bekymra meg minst.

Har sett for mange opprusta Fiat'r med strøken motor...

Tror rett og slett at verden går fremover :flag_bp:

Svenskene må nok inrømme at de ikke er enerådene...

-"The Audi 4.2 litre CGI V8 is 4 kg lighter than the Mercedes 4.0 litre aluminium V8"

-"Another consideration of CGI engine design is the ability to

withstand cylinder bore distortion. In the combined presence

of elevated temperatures and increased combustion

pressures, cylinder bores tend to expand elastically. However,

the increased strength and stiffness of CGI is better able to

withstand these forces and maintain the original bore size

and shape. The reduced cylinder bore distortion allows for

reduced ring tension and thus reduced friction losses.

Additional benefits include reduced piston slap thus

improving NVH; reduced oil consumption thus extending oil

change intervals; and, reduced blow-by thus preventing

torque loss and improving emissions."

De mekaniske egenskapene til CGI gir vesentlig høyere slitestyrke i forhold til belastning. Når jeg tidligere har skrevet at jeg vurderer båtmotorer ift. sitt slagvolum (og ikke toppeffekt) så vil en treliters motor av moderne støp være like holdbar som en konvensjonell fireliter. (eksempelvis) Når det gjelder å hente ut "skrytehester" på turbomotorer så går det selvfølgelig ut over slitestyrke.

Svart (redigert)

Enig med deg i det DieselDahl, kan du ta en prat med FNM og få de til å lære av Steyr også... slik at de bygger motoren uten løs topp..

Jeg fikk 2010 sommeren spolert av manko på KAD toppakning så jeg har blitt en enda større fan av Steyr etter det.

CGI støp, integrert topp, common rail, lav vekt +++ 300hk og meget kompakte mål :thumbsup:

For meg er det en god oppskrift til drømmemotor i F23 eller S-24 :flag_bp:

Redigert av dieselfan (see edit history)

VW Marine (heter vel CMD cummins mercruiser fra nå av) 3 liter V6 265hk TDI og Yanmar/BMW BY260 3 liter rekkesekser har vel like lav vekt, selv om de har 6 sylindre i motsetning til FNM som greier seg med bare 4 i likhet med blyklumpen D4.

VW V6 TDI-265 veier 330 kg tørr og BY260 har tørrvekt på 315 kg.

Mere info om FNM HPE 300 her:

http://news.nauticexpo.com/press/fnm-marine-cmd/fnm-hpe-300-23038-195352.html

"a light weight of only 320 kg, the HPE 300 release 295 HP at 4000 rpm, with a very low consumption of 30 liters/hour at cruise speed. the engine HPE 300 is available for shaft drive application or stern drive.

The main characteristics are a max torque of 560 Nm, 4 cylinders in line, Direct Injection Common Rail, Bore per stroke 95,8 x 104 mm, total displacement 2998 c.c"

VW-motorene er forøvrig lagt ut på CMD hjemmeside http://www.cmdmarine.com/Product2/VW_index.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ikke tvil om at det finnes mange flotte motorer, teerex, jeg er facinert av at den er kort, kun 4 sylindre og derfor kun 16 ventiler å justere på, og at den er lett og komme til på begge sider, for jeg kommer til å skru den selv. Finnes ikke spor igjen av respekt for "forhandlerservice"...

Vil ha en F23/S24 som jeg kan ta opp og ned hver gang jeg skal bruke den (jobber bare mindre og mindre båt-vennlig), en slik HPE300 virker fristende, det er bare å ta en titt på manualene fra FNM, virker svært seriøst på meg.

Noen som har funnet pris på den ?? :flag_bp: (jeg har den svenske)

jeg er facinert av at den er kort, kun 4 sylindre og derfor kun 16 ventiler å justere på,

Jeg trodde dette med ventiljustering på moderne dieselemotorer var over og ut for lenge siden? (hydrauliske ventilløftere har vært brukt i flere tiår).

Her er forresten info på engelsk http://www.fnm.nu/pdf/produkter/HPE300eng..pdf

Syns forøvrig det var stor prisforskjell på HPE250 og HPE300 sett i sammenheng med at 250 har 1 sylinder mer og kun veier 30 kg mindre enn 300.

Men den har jo også 100 Nm mindre moment da.

Svenske priser komplett med Bravo3: kr 265.694 og kr 348.351

http://fnm.nu/pdf/Prislista%202011_03.pdf

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Vil anta at den kan bli populær også i dobbelinstallasjon pga. formodentlig lav pris (og lav vekt).

Er båten lett nok så kan man jo plane på en motor i tilfelle trøbbel med den andre eller mens man venter på deler/rep. :thumbsup:

Vil ha en F23/S24 som jeg kan ta opp og ned hver gang jeg skal bruke den (jobber bare mindre og mindre båt-vennlig), en slik HPE300 virker fristende, det er bare å ta en titt på manualene fra FNM, virker svært seriøst på meg.

Noen som har funnet pris på den ?? :flag_bp: (jeg har den svenske)

Svenske priser komplett med Bravo3: kr 265.694 og kr 348.351

http://fnm.nu/pdf/Prislista%202011_03.pdf

Du kan jo kjøpe F-23'n min da dieselfan, så kan du regne litt på når det vil lønne seg med dieselmotor :giggle: Kommer snart for salg med nybygd 330hk 383stroker....

Ifølge hydrolift cruiser denne båten med 350 mag på 0,56 l/nm :cheers:

Ifølge hydrolift cruiser denne båten med 350 mag på 0,56 l/nm :cheers:

Kan ikke helt begripe hvordan det skulle være teknisk mulig :confused:

Du snakker jo her om forbruk i klasse med 70-80 hk 4-takter på en 17-18 foter.

"a light weight of only 320 kg, the HPE 300 release 295 HP at 4000 rpm, with a very low consumption of 30 liters/hour at cruise speed.

Dette blir jo bare tull, i hvilken båt bruker den 30 l/h? Spesifikt forbruk måles i g/hk timer alt g/kWh. Så da avhenger det av hvor mange hester en gitt båt bruker i cruise.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...