Jump to content

Ny diesel hissigpropp fra Italienske FNM- HPE 300, 320 kg tørr !


dieselfan

Recommended Posts

Dette blir jo bare tull, i hvilken båt bruker den 30 l/h? Spesifikt forbruk måles i g/hk timer alt g/kWh. Så da avhenger det av hvor mange hester en gitt båt bruker i cruise.

 

Er det tull ? Jeg tror de fleste snakker om liter per time eller liter per nautisk mil. Gram/kWh er det korrekte, men normalt vanskelig å forholde seg til for den "normale" båtsmann.

 

Når det gjelder deres påstand om 30 l/h i cruise fart, er nok den noe missvisende En båt kan cruise i 25 knop, en annen i 28 knop, og så videre. Hvis en ser på motordata for motoren så viser denne at med 3000 rpm er forbruket rett over 220 g/kWh og effekten ved samme turtall er 180 kWh. Det skulle bli 39.6 liter per time. Personlig synes jeg det var noe høyt. Jeg har en Sea Ray 315, med KAD300 Når jeg cruiser, i ca 24-25 knop og ca 3400 rpm, bruker jeg ca 35 liter/time.

Link to post

220 g/kWh er heller ikke oppsiktsvekkende, det finnes gamle konvensjonelle dieselmotorer som er nede på 200-tallet. Og til å være CR så syns jeg den kurven var ugunstig. Men det er straffen for å presse mye hester ut av en liten motor, den trenger turtall fordi dreiemomentet er såpass lavt. Hadde de bare hatt en sekser så...... :yesnod:

Link to post

Jeg ble tipset om den for noen mnd siden via uk.. var vist gode priser ute og går siden de er på full fart inn i Eurpoa markedet og de er lystne på og gjøre en repower repotasje med dertil god pris for kunden.

 

Grafitti blokk og latterlige mål på denne v6 motoren.. kan godt tenke meg at den maler svært så vibrasjonsfritt.. med tanke på at Hyundai har etter ryktet en av verdens største motorfabrikker så er nok teknologien topp. :thumbsup:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Hvis man venter et par år, så kanskje noen ivrige politikere fjerner HK-avgiften etter neste stortingsvalg "drømme" :wink:

 

*En motor skal ha minst sex sylindre.. iallefall 5. Og 2 x 6 er best*

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Lavt dreiemoment på den også. Ikke mer enn 50 Kgm som tilsvarer ca 500 Nm

I forhold til sylindervolumet er det vel greit nok med 500 Nm. Det blir iallefall ikke så stor belastning på drevet om man bånner pinnen :thumbsup:

Antar at mange vil bruke denne i dobbelinstallasjon uansett pga. prisen, eller at den blir brukt i lettere hurtiggående båter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du kan jo kjøpe F-23'n min da dieselfan, så kan du regne litt på når det vil lønne seg med dieselmotor :giggle: Kommer snart for salg med nybygd 330hk 383stroker....

Ifølge hydrolift cruiser denne båten med 350 mag på 0,56 l/nm :cheers:

Det kan hende jeg gjør det... men jeg kommer nok til å holde det hemmmlig hva jeg gjør med bensinvåtteren...

 

Kan ikke helt begripe hvordan det skulle være teknisk mulig :confused:

Du får kikke litt på skroget, det planer helt ned i 11knop. Og det er båten som bruker bensin, ikke motoren.

Ikke tvil om at dette er et godt skrog, derfor jeg har lyst på det også.. (kun S-24 som jeg ranker høyere) eneste ankepunkt: kun 4 sitteplasser. Savner benken foran vindskjermen ala Oceancraft og Gozzi.

Både F23 og S-24 bør kunne støpes under 700kg, ikke vel ?? + 340kg motor + 80kg drev = Under 1200kg m seter og tank, hva :thumbsup:

Link to post

Sorry, jeg teller bare seter i fartsretningen på båter som gjør 40+ kn...

 

Er klar over at en s-24 veier 1350 kg m 220hk bensin, men jeg utalte meg om hva den MÅ veie for å kunne ha bære 400kg motor/drev og samtidig beholde en fornuftig styrke til å matche 45-50 knop. En båt som skal tåle 600kg motor/drev og tåle 70knop må jo bygges mye tyngre... Hydrolift bygger og godkjenner vel S-24 basert på den største motoren/høyeste farten og dermed blir den overkill mhp den minste motoren... det var poenget mitt :thumbsup:

Link to post

*En motor skal ha minst sex sylindre.. iallefall 5. Og 2 x 6 er best*

Mine avgjørelser og valg styres definitivt ikke bare av fornuft... lar meg lett friste av nye moderne motorer selv om jeg ikke klarer å bevise at en ny FNM HPE300 kommer til å lønne seg sammenliknet med en V8 bensin.

 

For meg så ligger det bare så mye mer eierglede i en ny diesel, helt greit at ikke det er mange andre som har lik, spiller ingen rolle at jeg tar ut motoren og leverer den til nærmeste Alfa Romeo verksted for service/reperasjon, tror ikke det er vanskligere å få hjelp hos FNM i Italia enn det er å slippe gjennom hos Volvo Penta, Teknisk :crazy::tongue:

Link to post

8 sylindre er nok ganske optimalt, også når det er diesel vi snakker om. Bare positiv omtale i siste utgave av Båtmagasinet der de såvidt hadde prøvd den.

Må vel undres om folket kommer til å stemme slik ved neste stortingsvalg at en slik motor noen gang kan bli oppnåelig uten at staten skal ha disse hestekraftpengene sine på toppen av alt...

 

Yanmar.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

"Heavy trucks and railroad locomotives tend to use the straight-6... ..because the straight-6 is an inherently balanced layout which can be scaled up to any size necessary."

V8 har en fordel over I6 motorer ved at de er kortere. Men de har flere bevegelige deler, og derfor mere friksjonstap. De må ha vesentlig mere motvekt på veivakslingen, med mindre veiva er "single-plane" (lik som I4). Dette gir økt vekt på motoren. Med fireventils-topper blir det også dyrere og tyngre. En v-motor tåler også mindre antennelsestrykk enn en rekkemotor med tilsvarende materiale og dimensjoner. Bredden er som regel en begrensing og varmevekslere og andre utvendige komponenter blir ofte montert foran, så i marineversjon er lengden lik som en I6.

Link to post

Sakset fra nett:

 

"perfekt primærbalanse oppnår du først på 90 graders v8, når det gjelder v motorer.

for rekke, så får du perfekt primær balanse på 4 sylindre.

perfekt primær OG sekundær balanse får du på rekke 6, i tillegg får du også jevn renningsrekkefølge.

på v8 så får du perfekt primær og sekundær balanse, men ikke jevn tenningsrekkefølge (crossplane, kun i 90 grader),

eller, du får jevn tenningsrekkefølge og primær balanse, men ikke sekundær balanse (flatplane, alle vinkler).

en r4 vil alltid være bedre balansert enn hvilken som helst v konfigurasjon opp til 8.

ved v8 kan balansen være like god som på en r4."

 

Så rekke 6 er nok den optimale kombinasjon av færre komponenter og perfekt balanse og behagelig lyd/støybilde, selv om V8 slår 6'ern på lydkunst.

 

Yanmar 8LV er forøvrig en 90-graders V8 så det er ikke så rart at Båtmagasinet skriver at den går ekstremt stille og med lite vibrasjoner på tomgang. Tomgangsturtall helt nede på 550 rpm.

Vektmessig er den faktisk også i klasse med mange rekkeseksere med mindre sylindervolum, f.eks. Cummins/mercruiser/VM 4,2L.

547 kg MED drev er temmelig lett i denne kubikk-klassen.

 

90 graders V-12 trenger vi vel ikke nevne, ei heller boksermotorer i båtsammenheng :wink:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Vet ikke om så mange 90graders V12'ere. Iallefall ikke diesel. V12 har forøvrig inngen annen fordel ift I6 enn at det er kult. :cheers_wine: Endel V12'ere kalles "dobbel rekkeseks" og var gunstig i stempel-jagerfly pga lite frontareal ift slagvolum. Bokser er fint i racerbiler fordi de får lite polært treghetsmoment, men dette har du ingen glede av i båt. Når det gjelder lydbildet er det nok for de fleste om å gjøre å ha minst mulig lyd. Har ikke hørt denne yanmaren, den er sikkert bra, men har hørt endel andre åttere som larmer noe helt for j$£@vlig. Kanskje sleidemotor hadde vært noe? :giggle:

Link to post

Ikke mange som har hørt yanmaren, siden det fantes kun en motor tilgjengelig i Norge i mai (som havnet i en viknes 1030) og tilsammen 5 prototyper i Europa. Men serieproduksjonen skulle visst starte nå i juni. Båtmagasinet skriver at motoren oppleves som en bensinmotor.. hvis nå det er positivt da :wink:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det var jo smart, men spørs om alle forhandlerne har en slik på på lager for demo da... :cool:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Kan seriøst tenke meg en.. men vet for lite om D-Max 370 familien til at jeg kan hyle "jeg tar de"

Har i lengre tid forsøkt å lokke fram info her på forumet, men.... "Tråden for alle som er interesert i D-Max" er vel den korteste tråden jeg har startet til nå :confused:

 

Er ikke de nye V8'erane for brede for deg?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...