Jump to content

Ny diesel hissigpropp fra Italienske FNM- HPE 300, 320 kg tørr !


dieselfan

Recommended Posts

  • 10 måneder senere...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 4 måneder senere...
  • 9 måneder senere...

spørs vel om de kan tas inn som laveeffektsutgave slik som HPE250....

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Interessant konsept fra FNM http://www.fnm-marine.com/gallery/motori/13522155801%20SCHEDA%20HPE%20SERIES%20HYBRID.pdf

 

Hybridsystem til alle motortypene, også for drev. HPE-300 står ikke der men det er kanskje ikke oppdatert siden 2011.

Høyst aktuelt.

 

Og joda HPE-300 tas inn som 90 hk utgave http://www.kdtrading.no/tradingshop/marine-motor-p-687.html?osCsid=6736c76ddbecb731939eec94a896413e

 

Bortimot 50 knop i RIB http://news.nauticexpo.com/press/fnm-marine-cmd/fnm-hpep-300-installed-on-sillinger-proraid-765-23038-203336.html

Kan vel ikke være med 23" stigning, det må være feil.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hmm når de ringer fra Hamar så for en halv mill får jeg da enten en sympatisk Yanmar 8LV-370 hk med kjempefint hydraulisk girt drev og fine 800 Nm, eller 2 x FNM HPE-300 med Bravo 3, og totalt 600 hk/1120 Nm.

Den ene løsningen hadde gitt meg ca 38 knop, den andre trolig omkring 48 knop ? Jeg hadde hatt verdens raskeste gamle Windy 27 :giggle:

 

Men noen joystick-styring kan vel neppe FNM tilby. Men kanskje hybridløsningen, den må jo være genial for manøvrering med dobbelinstallasjon.

Med de relativt korte 4-sylindrede motorene så blir det kanskje plass til elektromotoren i mottorrommet.

Vet ikke om man trenger å gire engang, eller om systemet bare snur polariteten i en fei, det siste vil jeg tro. Spørs hvordan innkoblingen mellom dieselmotor og elmotor er.

Jaja det er jo lov å drømme.

 

http://www.mshs.com/pdf/brochures/FNM/Hybrid/FNM_HPE_Blue_Hybrid_Series.pdf

 

"both propulsion units are connected on the same axle by an electrohydraulic clutch, which allows to select the desired propulsion type and the phase of electrical energy generating depending on the logic of control electronics and the user. "

 

US distributør http://www.mshs.com/fnm_page.htm

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Svart (redigert)

Jeg vet ikke Terje, men jeg håper jeg kan prøve til høsten, ønsker meg en lett båt med lett diesel og lett budsjett :yesnod:

Er det 1:1,78 og C5 og 37 kn du sikter mot ?

 

Ja, jeg mener også at det mye motor for pengene.

Jeg har fortsatt 2 stk KAD44 i siste utgave men FNM 250'n imponerer så sterkt at jeg nøler ikke med å kjøpe italiensk igjen...

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Hei.

Tror dere VP DP290 drev takler disse 300 hesterne fra FNM, og hvordan tror dere de vil funke i Windy gm ??

Det er jo en latterlig pris for to nye motorer med 300 hk.

 

Mvh Terje

290 er så mangt. DP-G kom vel til KAD300 så det må bli den isåfall. Ellers selges VP D3 med DPS-A og volummessig er vel FNM sine dieseler sammenlignbare med de. DPS har F-serie propellere som er mye finere enn C-serien.

Link to post

Ellers selges VP D3 med DPS-A og volummessig er vel FNM sine dieseler sammenlignbare med de. DPS har F-serie propellere som er mye finere enn C-serien.

 

Volvo Penta D3 er 2,4l og FNM 300 er 3 liter og max 4000 rpm

 

Båten blir vel ca 300 kg lettere, da bør den kunne gå veldig billig i området 20-25 knop.

 

...men hva skal du bruke all den ledige plassen du får foran motorene... disse motorene er gørr korte...

Link to post

Den ekstra plassen tas jo opp av hybrid-elmotoren som alle bør ha om den kan leveres med HPE-300 da :smiley:

HPEP-250 står oppført med Hybrid og drev, iallefall med bilde i infoen.

 

Fint å loffe rundt og manøvrere med doble elmotorer uten å tenke på giring (vil jeg anta).

2 x 18 hk skulle jo rekke til litt manøvrering med det momentet som elmotorer har.

 

 

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 4 år senere...

Tror naboen har en slik motor i kassebilen sin. Mekanisk ok men eletronikk hikker.

 

ellers er det ekstrem ytelse. Bmw bruker totrinnslading på sine sterke 3l 6l motorer som du kan kjøpe som yanmar by. Med noe lavere ytelse og helt andre turboladere enn det som er brukt i bilmotorene.

 

skal du ha heftigere motor må du til tank motoren til mtu 890 serie.

 

For å se om motorer er rå eller ikke ganger du middeltrykk med stempelhastighet. 

 

30 er bra 40 er ganske rått. Merlyn motorene brukt under 2 verdenskrig hadde høyt tall!

Link to post
Infinity 24 skrev 5 minutes ago:

Har en FNM 300 i en Infinity 24, og den funker som bare det. Kjørt snart 400 timer problemfritt. Synd det ikke er flere som bruker denne!

 

 

Artig å høre at noen kjører nyere FNM og er fornøyd. Hvor handler du deler til service osv ? Tar du service selv ? Har en tråd om en FNM 250 som funker særdeles dårlig.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...