andersb Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 målte litt og skal gå greit faktisk med v8ene, har ganske mye plass på sidene er jo 2.7m bred trossalt. dmax 370/380 har liten tuningmodul fysisk skrudd på blokka, har tatt bilder, skal få slengt ut en dag, med litt video, de færreste tror det er diesel i balja når jeg kommer :> Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.April.2012 Del på Facebook Svart 15.April.2012 (redigert) http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=34221213 Redigert 15.April.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
dieselfan Svart 15.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2012 Noen som kan dele FNM- HPE 300 brukererfaring med oss ? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 er det noen som kan dele brukererfaring, please ? Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Vet du om det er solgt noen motorer i Norge.? Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2013 vet ikke om det er solgt noen i Norge enda... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Mai.2013 Del på Facebook Svart 25.Mai.2013 spørs vel om de kan tas inn som laveeffektsutgave slik som HPE250.... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
dieselfan Svart 25.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2013 ..godt poeng teerex, d har jeg ikke tenkt på å sjekke, tatt det som en selvfølge at motorstyringene er bygget etter de samme prinsippene... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Mai.2013 Del på Facebook Svart 25.Mai.2013 (redigert) Interessant konsept fra FNM http://www.fnm-marine.com/gallery/motori/13522155801%20SCHEDA%20HPE%20SERIES%20HYBRID.pdf Hybridsystem til alle motortypene, også for drev. HPE-300 står ikke der men det er kanskje ikke oppdatert siden 2011. Høyst aktuelt. Og joda HPE-300 tas inn som 90 hk utgave http://www.kdtrading.no/tradingshop/marine-motor-p-687.html?osCsid=6736c76ddbecb731939eec94a896413e Bortimot 50 knop i RIB http://news.nauticexpo.com/press/fnm-marine-cmd/fnm-hpep-300-installed-on-sillinger-proraid-765-23038-203336.html Kan vel ikke være med 23" stigning, det må være feil. Redigert 25.Mai.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
dieselfan Svart 25.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2013 supert teerex, der minnet du meg om at jeg må oppdatere linkene mine av og til.... prisen er redusert og 90hk versjon tilgjengelig.... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Mai.2013 Del på Facebook Svart 25.Mai.2013 (redigert) Hmm når de ringer fra Hamar så for en halv mill får jeg da enten en sympatisk Yanmar 8LV-370 hk med kjempefint hydraulisk girt drev og fine 800 Nm, eller 2 x FNM HPE-300 med Bravo 3, og totalt 600 hk/1120 Nm. Den ene løsningen hadde gitt meg ca 38 knop, den andre trolig omkring 48 knop ? Jeg hadde hatt verdens raskeste gamle Windy 27 Men noen joystick-styring kan vel neppe FNM tilby. Men kanskje hybridløsningen, den må jo være genial for manøvrering med dobbelinstallasjon. Med de relativt korte 4-sylindrede motorene så blir det kanskje plass til elektromotoren i mottorrommet. Vet ikke om man trenger å gire engang, eller om systemet bare snur polariteten i en fei, det siste vil jeg tro. Spørs hvordan innkoblingen mellom dieselmotor og elmotor er. Jaja det er jo lov å drømme. http://www.mshs.com/pdf/brochures/FNM/Hybrid/FNM_HPE_Blue_Hybrid_Series.pdf "both propulsion units are connected on the same axle by an electrohydraulic clutch, which allows to select the desired propulsion type and the phase of electrical energy generating depending on the logic of control electronics and the user. " US distributør http://www.mshs.com/fnm_page.htm Redigert 26.Mai.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
WGM36 Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Hei. Tror dere VP DP290 drev takler disse 300 hesterne fra FNM, og hvordan tror dere de vil funke i Windy gm ?? Det er jo en latterlig pris for to nye motorer med 300 hk. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 (redigert) Jeg vet ikke Terje, men jeg håper jeg kan prøve til høsten, ønsker meg en lett båt med lett diesel og lett budsjett Er det 1:1,78 og C5 og 37 kn du sikter mot ? Ja, jeg mener også at det mye motor for pengene. Jeg har fortsatt 2 stk KAD44 i siste utgave men FNM 250'n imponerer så sterkt at jeg nøler ikke med å kjøpe italiensk igjen... Redigert 26.Mai.2013 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Hei. Tror dere VP DP290 drev takler disse 300 hesterne fra FNM, og hvordan tror dere de vil funke i Windy gm ?? Det er jo en latterlig pris for to nye motorer med 300 hk. Mvh Terje 290 er så mangt. DP-G kom vel til KAD300 så det må bli den isåfall. Ellers selges VP D3 med DPS-A og volummessig er vel FNM sine dieseler sammenlignbare med de. DPS har F-serie propellere som er mye finere enn C-serien. Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 (redigert) Jeg sikter mot drøyt 40 knop med c5, klarer ca 35 knop i dag med to ganger kad42. 150 hk til bør klare det. Båten blir vel ca 300 kg lettere, da bør den kunne gå veldig billig i området 20-25 knop. Dp290 drev, da tenker jeg på drevene som ble levert til kad 42 mm på 90 tallet... Mvh Terje Redigert 26.Mai.2013 av WGM36 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Ellers selges VP D3 med DPS-A og volummessig er vel FNM sine dieseler sammenlignbare med de. DPS har F-serie propellere som er mye finere enn C-serien. Volvo Penta D3 er 2,4l og FNM 300 er 3 liter og max 4000 rpm Båten blir vel ca 300 kg lettere, da bør den kunne gå veldig billig i området 20-25 knop. ...men hva skal du bruke all den ledige plassen du får foran motorene... disse motorene er gørr korte... Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Ekstra plass i båten ser jeg kun på som bonus, sykler f eks. Terje Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 (redigert) Den ekstra plassen tas jo opp av hybrid-elmotoren som alle bør ha om den kan leveres med HPE-300 da HPEP-250 står oppført med Hybrid og drev, iallefall med bilde i infoen. Fint å loffe rundt og manøvrere med doble elmotorer uten å tenke på giring (vil jeg anta). 2 x 18 hk skulle jo rekke til litt manøvrering med det momentet som elmotorer har. Redigert 26.Mai.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
dieselfan Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Noen som kan dele FNM HPE300 brukererfaring ?? Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Tror naboen har en slik motor i kassebilen sin. Mekanisk ok men eletronikk hikker. ellers er det ekstrem ytelse. Bmw bruker totrinnslading på sine sterke 3l 6l motorer som du kan kjøpe som yanmar by. Med noe lavere ytelse og helt andre turboladere enn det som er brukt i bilmotorene. skal du ha heftigere motor må du til tank motoren til mtu 890 serie. For å se om motorer er rå eller ikke ganger du middeltrykk med stempelhastighet. 30 er bra 40 er ganske rått. Merlyn motorene brukt under 2 verdenskrig hadde høyt tall! Sitér dette innlegget Link to post
Infinity 24 Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Har en FNM 300 i en Infinity 24, og den funker som bare det. Kjørt snart 400 timer problemfritt. Synd det ikke er flere som bruker denne! Sitér dette innlegget Link to post
Infinity 24 Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 dieselfan skrev for 13 timer siden: Noen som kan dele FNM HPE300 brukererfaring ?? Æ har!! Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Infinity 24 skrev 5 minutes ago: Har en FNM 300 i en Infinity 24, og den funker som bare det. Kjørt snart 400 timer problemfritt. Synd det ikke er flere som bruker denne! Artig å høre at noen kjører nyere FNM og er fornøyd. Hvor handler du deler til service osv ? Tar du service selv ? Har en tråd om en FNM 250 som funker særdeles dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Hvis noen kjører nyere FNM 250 her, så ønsker jeg gjerne å høre erfaringer/komme i kontakt med dere :) Sitér dette innlegget Link to post
Infinity 24 Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Filter og reimer får jeg fra Harstad Batteriservice! Billig også. Tror min er en 2011 mod. Mulig jeg må sjekke dyser i vinter, men ellers bare vanlig vedlikehold! I tilegg er ikke jeg særlig snill i bruken! Går mye på 3600 omdr. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.