Jump to content

Mercruiser 3x drev går tregt i gir når olja er varm

alfb

Recommended Posts

Det ene drevet mitt fungerer aldeles utmerket ved oppstart og legger kontant inn både forover og bakover. Men når jeg har gått en stund og olja har blitt varm er det veldig tregt med å legge inn i gir. Viss jeg legger det i gir og ikke gir gass kan det ta 4-5 sek før det kopples inn. Dette er spes slitsomt når en holder på å finmanuvrerer og skal gire litt hurtig - da gir det gass før det kopples inn.

Høres dette ut som en justeringsak, eller? Kan legge til at jeg nettopp har hatt på slipp og det er tatt service på dem av aut. servicemann. Jeg skal selfølgelig kontakte ham over helga, men ønsker å høre fra de av dere her inne som har greie på dette ;-)

Redigert av alfb (see edit history)

@andersb:

Jo, jeg hadde svake symtomer på det i høst også. Dette sa jeg til servicemann og han skulle se på det nå i vår. I mellomtiden trodde jeg at gearwiren røk, men det viste seg under servicen at det var "gaffelen" som wiren er festet på inne i drevet som var defekt. Han mente da at dette kunne ha vært årsaken til fjorårets symtomer. Da den ble sjøsatt og testet fungerte det perfekt. Det som er anerledes nå er at det er helt ok ved kald motor/drev, men etter å ha gått en stund og blitt varmt, melder problemet seg igjen. Da er symtomene mye større enn i fjor høst. Var og så til båten i gårkveld igjen og prøvde å starte opp, prøvde å gire og den smatt rett i både forover og akterover. Dvs at at når olja er kald og" tykk" virker det helt ok, men når den er varm og tynnere kommer symtomene..

Identiske symptomer som meg, jeg kjøpte riktignok båten i høst, og selger "glemte" opplyse om det, er oljen mere enn iskald tar det evigheter i gir, så jeg napper opp båten nå, gir beskjed hva jeg måtte reparere, tipper du ryker på samme da. Håper jeg slipper unna med kon, men mistenker den er så slitt ned at hele drevsatsen må skiftes :/

Jeg oppdaget det i det jeg sjøsatte, tok 1-2 sec i gir da, og etter liten finmanøvring bare økte og økte tiden.

Sitter tilsvarende "sinter" clutch, men hydraulikkstyrt, vil kunne få den i gir ved å øke turtall f.eks, men det er jo absolutt ikke heldig for inngrep/drev.

Min personlige teori er at ny fersk olje gjør dette symptomet værre, enn gammel litt brent og godt brukt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...