Jump to content

Snekkerns sommertur 2011 - Planlegging og reisebrev

Snekker'n

Recommended Posts

Under forutsetning av Værgudenes godvilje starter vi sommerens båttur 18/6.

Planlegger å bruke 2 uker. Resten av sommeren er disponert til annet.

Første uken blir en "guttetur" sammen med en kamerat. Vi planlegger lange dager, underveis fra morgen til kveld.

Etter én uke mønstrer kameraten av, og kone og barn på.

Vi trives best i 6-7 knop, og unngår gjestehavner så godt det går.

Vi ønsker å se mange fine plasser langs kysten, og er ikke ute etter å komme fort frem eller å sloss med høye bølger og sterk vind.

Håper rett og slett på en skikkelig kosetur.

Men, hvor skal vi?

Dersom det er meldt regn og vind, så skal vi ikke noe sted i det hele tatt!

Ellers er utgangspunktet Kragerø, der båten ligger.

Helst vil vi tøffe hele Sørlandskysten ned, få med oss Spangereidkanalen, og snu før Lista.

Hvis vind og vær er ugunstig for en slik utflukt, er alternativene Telemarkskanalen eller nordover til Oslo.

Foreløpig planlegger vi kun for hovedalternativet - Sørlandskysten - så får vi håpe at været blir bra.

Ned til Arendal er vi relativt godt kjent, og kommer til å bruke minst tid. Men vi vil selvfølgelig tøffe innom Lyngør og ta den indre leia ned til Arendal.

Så snart turen har startet, så planlegger jeg å komme med daglige reisebrev - for de som måtte ha interesse av dette.

Etter denne innledningen håper jeg på respons fra dere når jeg ber om tips til steder å seile innom, indre leder vi bør ta, severdigheter litt utenom det vanlige etc. etc.

Har en eldre utgave av Arve Johannessens "Kysten vår" som leses med stor interesse. Tar gjerne imot tips om annen relevant reiselitteratur også.

Buster X med Yamaha 70

• 2 uker senere...

Fedriksholm er desverre ramponert/sprengt i inngangen/ portalen av vandaler. Ellers en fin plass, men mye sauelort der da det pleier å være sauer der sommerstid.

Festningsverk på "Gammeløy" finnes ikke, bare en privat hytte & brygge, tror også hele holmen er privat. Fesningen som engang var der ble flyttet til Fredriksholm.

Strekningen Portør - Risør gikk greit. Det var mer sjø enn vi først hadde trodd, men vi holdt båten tørr innvendig. Gikk inn ved Grønholmsgapet, sveipet innom Perleporten og Pjolter Bay før vi passerte Risør City.

Et vakkert syn i det vi passerte byen:

img_6708.jpg

Strekningen Risør - Lyngør ble en noe fuktig opplevelse.

Vindøkningen vi merket før Risør hadde tiltatt, og sjøen hadde begynt å gå hvit.

I følge YR blåste det 8 m/s, men jeg tror ikke vi hadde fullt så mye.

Det ble litt tørking i båten ved ankomst Lyngør, men litt ulemper får vi tåle.

Lyngør fyr smiler i solen:

img_6715.jpg

Lyngør har så mange perler at jeg sikkert kunne fylle en hel minnebrikke bare med bilder derfra.

Et par smakebiter:

img_6723.jpg

img_6726.jpg

Fortsettelse følger...

Buster X med Yamaha 70

Stemmer det.den nedfelbare delen er til den lille arbeidsbåten som ligger på land rett bak bauen på den store.Du feller ned hekken og kjører lille "elias" rett opp i hekken på moderskipet.

Rett og slett et latterlig syn når man ser den store mannen tøffe rundt i fjorden med den lille saken.hehe.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...