Snekker'n Startet 5.Juni.2011 Del på Facebook Startet 5.Juni.2011 Under forutsetning av Værgudenes godvilje starter vi sommerens båttur 18/6. Planlegger å bruke 2 uker. Resten av sommeren er disponert til annet. Første uken blir en "guttetur" sammen med en kamerat. Vi planlegger lange dager, underveis fra morgen til kveld. Etter én uke mønstrer kameraten av, og kone og barn på. Vi trives best i 6-7 knop, og unngår gjestehavner så godt det går. Vi ønsker å se mange fine plasser langs kysten, og er ikke ute etter å komme fort frem eller å sloss med høye bølger og sterk vind. Håper rett og slett på en skikkelig kosetur. Men, hvor skal vi? Dersom det er meldt regn og vind, så skal vi ikke noe sted i det hele tatt! Ellers er utgangspunktet Kragerø, der båten ligger. Helst vil vi tøffe hele Sørlandskysten ned, få med oss Spangereidkanalen, og snu før Lista. Hvis vind og vær er ugunstig for en slik utflukt, er alternativene Telemarkskanalen eller nordover til Oslo. Foreløpig planlegger vi kun for hovedalternativet - Sørlandskysten - så får vi håpe at været blir bra. Ned til Arendal er vi relativt godt kjent, og kommer til å bruke minst tid. Men vi vil selvfølgelig tøffe innom Lyngør og ta den indre leia ned til Arendal. Så snart turen har startet, så planlegger jeg å komme med daglige reisebrev - for de som måtte ha interesse av dette. Etter denne innledningen håper jeg på respons fra dere når jeg ber om tips til steder å seile innom, indre leder vi bør ta, severdigheter litt utenom det vanlige etc. etc. Har en eldre utgave av Arve Johannessens "Kysten vår" som leses med stor interesse. Tar gjerne imot tips om annen relevant reiselitteratur også. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 5.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Litt vilkårlig blaing i "Kysten vår" førte meg til beskrivelse av to nedlagte festningsverk; Fredriksholm og Gammeløy. Er det noen som har vært der, og kan rapportere om det bør legges inn som stopp på reisen? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Tom Rør Svart 17.Juni.2011 Del på Facebook Svart 17.Juni.2011 Hvor går turen ? Blir det sørover? Forventer reiserapporter Hilsen Tom Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 17.Juni.2011 Del på Facebook Svart 17.Juni.2011 Fedriksholm er desverre ramponert/sprengt i inngangen/ portalen av vandaler. Ellers en fin plass, men mye sauelort der da det pleier å være sauer der sommerstid. Festningsverk på "Gammeløy" finnes ikke, bare en privat hytte & brygge, tror også hele holmen er privat. Fesningen som engang var der ble flyttet til Fredriksholm. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 17.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2011 Turen starter i morgen. Avreise fra Kragerø etter frokost. Ser ut til å bli brukbart vær. Oppdatering kommer. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
TrondT Svart 17.Juni.2011 Del på Facebook Svart 17.Juni.2011 Håper dere får en fin tur, husk bilder i reisebrevene TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Snekker'n Svart 17.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2011 Bilder loves. I morgen blir det Kragerø - Risør- Lyngør - indre leia mot Arendal. Noen spesielle tips for oss kystkulturinteresserte? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 18.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2011 Våknet opp 06:30 til et forrykende.... .... fint vær: Kom avgårde ved 8-tiden. Passerte snart Åtangen der denne lå for lasting: En liten halvtime etterpå kom vi til Portør. Blant alle de klassiske husene fant vi dette: Mer følger.... Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 18.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2011 Strekningen Portør - Risør gikk greit. Det var mer sjø enn vi først hadde trodd, men vi holdt båten tørr innvendig. Gikk inn ved Grønholmsgapet, sveipet innom Perleporten og Pjolter Bay før vi passerte Risør City. Et vakkert syn i det vi passerte byen: Strekningen Risør - Lyngør ble en noe fuktig opplevelse. Vindøkningen vi merket før Risør hadde tiltatt, og sjøen hadde begynt å gå hvit. I følge YR blåste det 8 m/s, men jeg tror ikke vi hadde fullt så mye. Det ble litt tørking i båten ved ankomst Lyngør, men litt ulemper får vi tåle. Lyngør fyr smiler i solen: Lyngør har så mange perler at jeg sikkert kunne fylle en hel minnebrikke bare med bilder derfra. Et par smakebiter: Fortsettelse følger... Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Tom Rør Svart 18.Juni.2011 Del på Facebook Svart 18.Juni.2011 Flotte bilder Snekker'n! Kom med fler, og god tur videre til deg og mannskap! Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 18.Juni.2011 Del på Facebook Svart 18.Juni.2011 Herlig, følger denne. God ferie Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Snekker'n Svart 18.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2011 Noen båtbilder fra Lyngør: Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 18.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2011 Flotte bilder Snekker'n! Kom med fler, og god tur videre til deg og mannskap! Takker! Noen som ser hvor dette bildet er tatt? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 18.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2011 Et klassisk flott hus: Under Kilsund-broa møtte vi disse: Fortsatte indre leia til Arendal. Der så vi noen båter med særpreg: Nå ligger vi i Hovekilen og venter på nattens regnvær med liten kuling fra NØ. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
TPBS-277 Svart 18.Juni.2011 Del på Facebook Svart 18.Juni.2011 (redigert) Ser dere var innom bukta dær jeg ligger med jolla og bygger også. Den tredje siste båten er en gammel hydrofoil ferge som gikk i stavanger tidligere vistnok.Har lakt fortøyd de siste 20 årene iallefall.Bygget i aluminium. Den nest siste er båten til en kamerat.En 62 fot aluminium båt det også,bygget i Tyskland. Redigert 18.Juni.2011 av TPBS-277 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 (redigert) Ser dere var innom bukta dær jeg ligger med jolla og bygger også. I hvilken av buktene holder du til med ditt prosjekt? Redigert: Fant det ut, og ser at jeg til og med tok et bilde av jolla di. Finner det fram og legger inn om litt. Redigert 19.Juni.2011 av Snekker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Hei TPBS-277. Fikk dessverre ikke med hele båten din. Ikke alltid lett å ta bilder med solbriller. "Siktingen" blir noen ganger litt unøaktig, spesielt når båten skal styres samtidig... Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Den nest siste er båten til en kamerat.En 62 fot aluminium båt det også,bygget i Tyskland. Var det den med noe utfellbare detaljer på hekken? Hvilket bruksområde har den hatt? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
TrondT Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Tysk redningsskøyte? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
TPBS-277 Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Stemmer det.den nedfelbare delen er til den lille arbeidsbåten som ligger på land rett bak bauen på den store.Du feller ned hekken og kjører lille "elias" rett opp i hekken på moderskipet. Rett og slett et latterlig syn når man ser den store mannen tøffe rundt i fjorden med den lille saken.hehe. Sitér dette innlegget Link to post
beertrip Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Slikt liker jeg, beskrivning og flotte bilder er alltid en fryd. TAKK snekker`n og kom gjerne med fler Mvh Beertrip Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Hyggelig med tilbakemeldinger. Bilder blir flere av. Tok vel over 120 bilder bare i går. I dag ligger vi helt stille ved Hove og venter på at regnet skal holde opp. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Denne flotte snekka lå like ved "Pjolter Bay", Risør: Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Her er noen flere bilder fra Lyngør: Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Polarn Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Ja, sånn skulle jeg ha likt å bodd. Men cabincruiseren liggende longside ved min private brygge Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.