Snekker'n Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Regnbygene varte nesten helt frem til kl 16 i dag. Jeg er svært tilfreds med at jeg endelig fikk tak på Stabil kalesjeimpregnering på fredag, og fikk påført det samme kveld. Det gikk med nesten 1,5 liter til vår båt. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Tom Rør Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Tatt kvelden? Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Tatt kvelden? Vi la oss til for kvelden ved 21-tiden. Dro fra Hove ca kl 16. Reiste gjennom Havsøysund. Der så det riktig idyllisk ut: Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Tom Rør Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 God natt, og fortsatt god tur, og fortsett med dokumentasjon Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Etter å ha passert Havsøysund satte vi kursen mot Grimstad. Det blåste og sjøet ganske friskt, men vi hadde sjøen bakfra, så det var en tørr seilas. På veien seilte vi innom Hesnessund. Det var et meget sjarmerende sted. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Joffa Svart 20.Juni.2011 Del på Facebook Svart 20.Juni.2011 Ser ut til at dere har det knall! God tur videre. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 20.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2011 Ligger nå et stykke inn i Blindleia. Hadde et forrykende regnvær fra kl 13 i dag. Himmelens sluser åpnet seg over Lillesand. Har tilbragt ettermiddagen rundt og i Brekkestø. Har dessverre funnet en natthavn med dårlig 3G dekning, men den ligger i le og har kveldssol til 22, så vi kan vel ikke klage. Når kameraet er ferdigladet skal jeg overføre bildene til PCen, og se om linjen er stabil nok til å oppdatere tråden. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 22.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Har nå litt bedre dekning, og fortsetter der jeg slapp. På vei til Grimstad fant vi denne idylliske plassen: Vi så også denne fine arbeidsbåten: Og denne kåken med greit stelt hage og jollefortøyning: Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 22.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 I Grimstad var det stille. Det var søndag kveld, og lite folk ute. Tøffet litt rundt for å kikke, og la oss som snarest til gjestebrygga. Fylte vann og tømte søppel. Mannskapet gikk en rask tur for å kikke litt, og jeg vasket båten utvendig. Irriterende med disse svarte stripene! Her er et par maritime bilder fra Grimstad: Først "Bibben" som vi også fikk rikelig anledning til å fotografere i dag. Mer om det senere. En fin seilskute lå også og duppet fornøyd ved kaien: Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 22.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 De lange lyse dagene gjør at vi kan tøffe rundt til langt på kveld. Vi dro derfor videre søndag kveld fra Grimstad. Passerte ganske snart Bjorøya, som er gold fra utsiden, men frodig inn mot land: Deretter tøffet vi innover i Strandfjorden. Den var stedvis grunn, og i kveldslyset var den litt dunkel. I følge "Kysten vår" av Arve Johannessen, skal dette være starten på Reddalskanalen, en "vakker og overraskende led innover i landet på elver og vann". Vi prøvde ikke den kanalen, men har notert den som et senere reisemål. Selv om vi synes fjorden var grunn og litt trang, så har det tidligere vært store skip her oppe. Ovennevnte bok forteller at det i 1570-årene ble bygget et av Norges største seilskip der inne! Det var på 2600 tonn (står ikke hva slags tonn) og hadde en besetning på 1500 mann! Med vår 26 fot snekke og besetning på 2 våget vi oss inn i fjorden og fikk se disse 2 jollene som lå oppankret der inne: Søndagen sluttet pent fortøyd mellom anker og land i Nørholmskilen. Der kunne vi titte innover mot Hamsuns gård, og ut på noen hundre knott som nok ønsket at de kunne komme inn i båten. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Polarn Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 De beste trådene er med masse bilder og din er en av de. Ser ut som dere koser dere. Følger med videre Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Snekker'n Svart 22.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Takker! Mandag morgen startet bra med nedrulling av all kalesje, frokostspising og kurs for Lillesand. Første bukt var Bufjorden mot Engekilen. Der lå denne båten. Noen som vet hva slags båt dette er/har vært? Rundingen ved Homborsund gikk fint, og vi gikk inn den relativt trange leia NØ for Auesøya, inn i Kaldvellfjorden. Der lå denne fine skøyta: Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 22.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 På veien til Lillesand gikk vi gjennom Grunnesund. En fin led, og en bra natthavn. Grunnesund: Like før vi skulle legge til kai i Lillesand begynte det å smatre regndråper mot dekket. Store, tunge dråper falt tett. Etter et drøyt kvarter trakk regnværet pusten, og vi fikk klappet til kai. Ikke lenge etterpå åpnet slusene seg fullstendig, og det gjorde nesten vondt i ørene under kalesjen. Jeg vet ikke hvor mye regn som falt i løpet av de neste 2 timene, men det var ikke lite. Regnet ville ikke gi seg helt, så vi hadde taket oppe helt frem til kl 17 den dagen. Først passerte vi denne staslige bygningen. Over oss var himmelen svart, og lyn og torden rykket nærmere. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 22.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Fortsatt under kalesje utforsket vi de nordre delene av Blindleia. Var innom de fleste bukter og viker nord for Fjelldalsøya. Kl. 16:50 var min tålmodighet slutt, og jeg utbrøt: Holder det ikke opp å regne innen 10 minutter så blir jeg SUR!!! Temmelig nøyaktig kl 17 falt dagens siste regndråpe(!) Hvorfor i all verden hadde jeg ikke forsøkt dette tidligere....? Vi satte kursen mot Brekkestø, og møtte denne ekvipasjen like ved: Det så ut som lasset var i tyngste laget: Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 22.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Her er noen flere bilder fra Brekkestø. Mange gjennomført flotte gamle hus: Et slikt båthus vil jeg også ha! Mandagen endte slik: Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
KOB Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 (redigert) Morsom lesning, fine bilder. Fortsett med dette Redigert 22.Juni.2011 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
MajorAndy Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Tak for gode billeder og fine beskrivelser! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Flotte bilder og skildringer! Fortsett sånn :-) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Den tredje siste båten er en gammel hydrofoil ferge som gikk i stavanger tidligere vistnok.Har lakt fortøyd de siste 20 årene iallefall.Bygget i aluminium. Litt utenom turen din Snekker'n - men takk for bildet, som må være av hydrofoilen Ekspressen. Her er et bilde da den var i aktiv tjeneste for DSD (Det Stavangerske Damskipselskap) Ellers står det en del interessant å lese om hydrofoil æraen i Norge her. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Key Freak Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Flott tråd! Jeg planlegger tur nedover sørlandet fra førstkommende helg. Inspirerende å se så mange flotte bilder. Jeg gleder meg! Kommer nok også til å lese en del på nettsiden din også, KOB. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Julie III Svart 23.Juni.2011 Del på Facebook Svart 23.Juni.2011 Kjempefin tråd! Følger med... Den båten som slet traff vi og. Ryker noe forferdelig:) Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 23.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2011 Litt utenom turen din Snekker'n - men takk for bildet, som må være av hydrofoilen Ekspressen. Takk selv for bildet! Det er akkurat slikt jeg håper på med denne tråden; Vi ser noe som er "rart", legger ut et bilde, og får mer av historien rundt det "rare". Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 23.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2011 Jeg planlegger tur nedover sørlandet fra førstkommende helg. Håper du blir heldigere med vinden enn det som er spådd. Det har blåst friskt noen dager nå. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 23.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2011 Den båten som slet traff vi og. Ryker noe forferdelig:) Da vi la til kai ved Brekkestø, så sto det en lastebil med skjellsand og ventet på at denne ekvipasjen skulle komme tilbake for å hente neste lass. Den skulle komme "om noen minutter", så vi la oss så langt inn som mulig. Da vi dro fra Brekkestø en drøy time senere hadde den fortsatt ikke kommet. Lastebilsjåføren kunne opplyse om at slepebåten hadde fått tau i propellen. Litt senere møtte vi dem på nytt - så da var tauet borte - og kvelden kunne fortsette med kjøring av skjellsand og ferdiggress til et av ferieparadisene. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 23.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2011 Etter en natt ved Spjodsteiene var vi klare for tirsdagen. Vi gikk inn i Steindalsfjorden og kikket inn i de fleste bukter og viker vi kunne finne der. Det var farkoster av ymse slag, noe disse bildene viser: En flott, klassisk trebåt: En forlatt hurtiggående sak. Den lå i fjæresteinene like ved en bilvei, så jeg undrer på om den kan ha vært utstyrt med en fin utenbordsmotor inntil nylig.... En som i alle fall ikke har utenbordsmotor: Og en båt som for noen av oss får hjeret til å banke litt ekstra. Det er noe eget med eldre litt store trebåter. Dette er "Falkøy" Info fra Norsk Skipsfarts Forum Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.