Snekker'n Svart 27.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2011 Dagen i dag, mandag, startet med at undertegnede ble vekket med sang, flagg og blomster. Noe rare greier som skjer hvert år på denne tiden. Etter en litt sen frokost på Skokleøya satte vi kursen mot Skien. På veien passerte vi et stykke kulturhistorie. Det går sikkert ikke lang tid før disse bygningene og kranen blir revet for noe mer moderne. Mer følger etter middagen.... Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 27.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2011 "Asmaløy" lå i dokk og fikk utført noe arbeid på kjølen. "Bukken" bakket! forbi oss i god fart på vei tilbake til basen ved Brevikbrua. Der lå også "Balder" Og denne litt mindre slepe-/arbeidsbåten: Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 27.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2011 Her følger en avdeling for de lasteskipsinteresserte. På vei inn til Skien passerte vi mye industri innover i Frierfjorden. Her lå det en del skip lagelig til for fotografering. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 27.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2011 Strekningen fra Frierfjorden og oppover til forbi Skien inneholder en mengde med båtprosjekter. Mange av dem er nok dessverre ikke realistiske. Her følger et knippe bilder av "prosjekter", tatt på ovennevnte relativt korte distanse: Mer oppløftende bilder kommer i neste innlegg. Følg med! Håper noen kan komme med kommentar til bildene. Utfyllende info er alltid bra. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 28.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2011 Her er noen flere bilder tatt på vei opp til Skien. Denne har vel tilhørt en kjent norsk reder? Og her ligger vi i Skien. Ganske stort trykk inn mot bryggen av vannstrømmen. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 28.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2011 Etter Skien starter Telemarkskanalen. Ikke akkurat kø-tendenser foreløpig. Vi sluset alene, og møtte kun 2 båter mellom Skien sluse og Løveid sluse. Først slusen i Skien: Vi har vært hele kanalen opp og ned i 2007. Har denne gang tenkt å holde oss Løveid - Ulefoss - Notodden. Da blir det heller ikke så mange sluser. For de som ikke har vært gjennom slusene før, så kan jeg si "Slapp av, det går fint". Denne gangen brukte vi bare 2 litt store kulefendere. Skulle vi tatt alle slusene, så hadde vi nok gjort som forrige gang. Da brukte vi 3-4 vanlige fendere og hadde en 3-4 meters 2x4 planke på utsiden. Vi har kjøpt båtsportkart for Telemarkskanalen, og synes dette er et "must" for trygg og sikker kanalfart. Grei merking på vei til Løveid sluser. Skotfoss kirke ligger vakkert til. Den er nesten "farlig" der den ligger på styrbord side. Før du vet ordet av det så skal du svinge til babord for å komme inn i Løveid sluser. Slusene var opptatt av en annen båt på vei ned, så vi la oss til ventebryggen. Tok med kameraet og fikk knipset noen bilder av den ikke ukjente kanalbåten som gjorde at vi fikk noen minutters pause. Og ikke lenge etterpå lå vannveien åpen for oss videre: Nå hyler magen og vil ha frokost. Deretter blir det tøffing rundt på Norsjø, med innlagt stopp i Ulefoss og Notodden. Mer følger i kveld eller i morgen. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
TrondT Svart 28.Juni.2011 Del på Facebook Svart 28.Juni.2011 Glimrende bilder fra slusene, gøy å følge med på :-) God tur videre TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Key Freak Svart 28.Juni.2011 Del på Facebook Svart 28.Juni.2011 Denne har vel tilhørt en kjent norsk reder? Det er vel Jacquelyne, som tilhørte Anders Jahre? Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Sitrin Svart 28.Juni.2011 Del på Facebook Svart 28.Juni.2011 (redigert) Gratulerer med gårsdagen. Flotte bilder og beskrivelse. Å lese det du skriver er for meg en opplading opp til feiren som kommer. God tur videre Redigert 28.Juni.2011 av Sit (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Tom Rør Svart 29.Juni.2011 Del på Facebook Svart 29.Juni.2011 Flotte bilder og beskrivelser fra Snekker'n igjen! Fortsett sånn, så jeg får inspirasjon til båtferien som starter Tirsdag Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 29.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2011 Regner med en fyldig rapport til kvelden, dersom vi finner en uthavn med god bredbåndsdekning. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
SeaRaymond Svart 29.Juni.2011 Del på Facebook Svart 29.Juni.2011 Kl. 16:50 var min tålmodighet slutt, og jeg utbrøt: Holder det ikke opp å regne innen 10 minutter så blir jeg SUR!!! Temmelig nøyaktig kl 17 falt dagens siste regndråpe(!) Hvorfor i all verden hadde jeg ikke forsøkt dette tidligere....? Skal du ha mye for å komme en tur opp til vestlandet når jeg går på ferie? Kjempeflott tråd du har laget her, jeg hadde min første båtferie på sørlandet i fjor, og det frister til gjentagelse. Artig å se du har tatt bilder av plasser som jeg husker fra egen tur, men ikke selv fikk tatt bilder fra. Super mimring dette Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.Juni.2011 Del på Facebook Svart 29.Juni.2011 Veldig spennende å se bilder fra turer andre steder i landet! Man hører jo om steder og turer, slik som telemarkkanalen, men når man ser bilder mm så kommer man liksom "nærmere" og kanskje man en dag selv tar turen. Selv om det er langt fra Sunnmøre til Telemarkskanalen, vet man jo ikke hva fremtiden bringer.. Artig bilde og link til Hydrofoilbåter. Min far jobbet ved Westamarin i 20 år så da jeg nevnte for han at jeg har kommet over et bilde av en gammel båt, så hørte jeg en engasjert stemmen på telefon fra andre siden av kloden. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 29.Juni.2011 Del på Facebook Svart 29.Juni.2011 Flotte bilder og beretninger Snekker'n! Leser med stor innlevelse og ser frem til egen tur om et par uker. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 29.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2011 Da er det tid for neste reisebrev. Natten mellom mandag og tirsdag ble tilbragt like etter Løveid sluser. Tirsdagen startet med en stille tur rundt på den lille øya vi hadde overnattet ved. Kona ryddet opp i tidligere gjesters synder, og søppelkassen fikk påfyll opp av engangsgriller og annet søppel. Deretter var det tid for litt filosofi: En gang for lenge siden fant noen ut at akkurat denne øya skulle utstyres med fortøyningsanordninger. Dette var lenge før bormaskinens tid, så noen ble satt til å lage hull på gamlemåten, med slegge og meisel. Andre omformet det de hadde tilgjengelig av jern på best mulig måte. En skinnebit fra en smalsporet jernbane ble tatt med til smeden og varmet og formet til å passe. Og "vips" hadde man en passende fortøyningsanordning. Et ufattelig slit og stykke arbeid for oss som i dag kan kjøpe en bolt på Maxbo/Maritim, borre et hull på noen minutter, slippe oppi litt epoxy og være ferdig med arbeidet på en liten halvtime, kaffekoppen inkludert. Mens jeg var dypt inne i disse tankene hørte jeg en motordur, type større, og like etter passerte Viktoria på nytt. Litt utpå formiddagen (min tidsregning, ikke barnas) satte vi kursen mot Notodden. Først skulle vi ta hele Norsjø på langs. I 7 knop tok det sin tid, men det var en del å se, og noen betraktninger å gjøre. Først passerte vi Mikaelshula. Den kom litt brått på, og jeg har angret etterpå at vi ikke stoppet og gikk opp for å se. Naturen var ganske storslagen, sett med en Oslo-gutts øyne. Fjellene raget opptil 524 meter høye, og gikk rett ned i vannet. Et sted gikk jeg inn mot land for å sjekke dybden. I passe ankrings-avstand fra land var det fortsatt 166 meter dypt. Dårlig feste for ankeret.... Fra tid til annen passerte vi lykter av kjent type, men info fra Telemarkskanalen sa at disse gikk ut av bruk på 50-tallet, så da er de mest for kuriositeter å regne. Skal sjekke noen flere bilder, og så kommer neste innlegg etterpå... Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 29.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2011 Noen synes at jeg (for) ofte tar bilder av gamle ting, gamle bygninger, skrot og søppel. Det er godt mulig, men det er en form for historisk dokumentasjon som fasinerer meg. På vei til Akkerhaugen, lengst opp i Norsjø passerte vi dette båthuset. En eller annen gang har noen sluttet å bry seg om vedlikeholdet. Lurer på hvorfor. Her er det noen som har svingt både motorsag og hammer, og realiserer sin hyttedrøm: Etterhvert kom vi til Akkerhaugen. Her slutter Norsjø, og vi startet på Sauarelva. Den er et kapittel for seg, og følger i neste innlegg. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Astor Svart 29.Juni.2011 Del på Facebook Svart 29.Juni.2011 Ille bra! Dette var et reisebrev etter mitt hjerte. Flott!! Fint at du tok deg tid å svinge bortom alle disse flotte gamle fartøyene på veien. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Snekker'n Svart 29.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2011 Først kan jeg starte med noe positivt. Det var en praktfull gammel jernbanebru like ved Akkerhaugen: Sauarelva kan beskrives på samme måte som Notodden, dessverre, med ett ord; forfall. Det startet allerede under den fine jernbanebrua. Der lå det flere sykler, her er et par av dem. Tydelig kastet fra brua: Med relativt enkle midler kunne elva vært en perle, men det er det dessverre ikke. Flere steder ble jeg engstelig for å ha valgt feil "led", eller i alle fall feil plassering i elva. Det hadde ikke vært mye jobb for kommunen å slippe ut noen flere bøyer, som kunne rettlede båtturistene. Jeg hadde satt dybdealarmen på 2 meter, og den pep stadig vekk. Det mest frustrerende var da at jeg ikke viste om jeg skulle svinge til babord eller styrbord for å komme ut på dypere vann. Som bildet viser får man litt assosiasjoner til "Brødrene Dal" oppover Overfloden: Flere steder var det bygninger som var delvis ødelagt. Trist at ikke noen tar tak i dette. Beliggenheten ved elven var upåklagelig. Litt mer "forfalls-bilder": Som "gammel-Volvo-mann" så håper jeg at denne blir tatt vare på: Neste stopp er Notodden. På godt og vondt... Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Hansi Svart 29.Juni.2011 Del på Facebook Svart 29.Juni.2011 Kjempeflott reiseskildring. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 29.Juni.2011 Del på Facebook Svart 29.Juni.2011 Både trist og fint på en gang! Flotte bilder Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 29.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2011 Notodden. Største utfordring var å finne en gjestehavn. Det er en båtforening utenfor byen. Der er det en fin gjestehavn, men ikke merket dessverre. Vi ønsket å finne gjestehavnen som var avmerket på kartet. Først passerte vi staslige industribygninger: Deretter kommer bryggene. Flere hundre meter med minst 3 meter høy brygge. Ikke noe for oss med vanlige fritidsbåter. Til slutt fant vi gjestebrygga. Det sto små skilt på en høy steinbrygge. Brygga var tom da vi kom. Det kom 1 båt etter oss, og da var gjestebrygga full! Det fine venteskuret til de gamle kanalbåtene var råttent. Det klødde i fingrene etter å starte restaurering.... Informasjonsplakaten om Telemarkskanalen kunne leses... på 2 meters dyp. Kun tavlen sto igjen. Min personlige oppfatning er at Notodden kunne tilrettelagt for båtturister med enkle midler. Det hadde vært lett å legge ut et par flytebrygger, og merke opp hvor gjestehavnen skulle være. En vannslange hadde heller ikke vært av veien. Byen fremstår nå som lite båt-vennlig, dessverre. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 29.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2011 Et par båtbilder fra Notodden: Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 29.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2011 For de bilnostalgiske kommer her et smykke av en gammel Mazda: Langs vannet til/fra Notodden var det mange fine gårder. Denne får stå som illustrasjon for dem: På vei fra Notodden mot natthavnen passerte vi et nedlagt kvartsbrudd: Tirsdagen sluttet ved en fin klippe kalt "Sandbukta" Dybdealarmen jobbet overtid de siste meterene inn mot land, og sluttet på 0,6 meter, men med fin sandbunn gikk det helt greit. Vi hørte litt trafikkstøy fra tvers over Heddalsvatn, men ellers OK. Vi tok kvelden ved 23-tiden. Hadde sett på værmeldingen for onsdagen at det skulle komme regn utover kvelden. Ønsket derfor å starte ganske tidlig onsdag morgen noe vi også gjorde. Mer om dette i morgen.... Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Key Freak Svart 29.Juni.2011 Del på Facebook Svart 29.Juni.2011 Notodden med båt er jo helt tragisk! Jeg må understreke at jeg aldri har vært der med båt selv, men jeg har vært nede ved havneområdet mange ganger. Bryggene er kjempehøye, som du sier. Og under bluesfestivalen har folk med seg stiger for å komme opp fra båtene sine. Det ser direkte farlig ut. Absolutt rom for forbedring. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Polarn Svart 2.Juli.2011 Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 Nå, åssen går det med Snekker`n? Er været med dere? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.