Jump to content

Snekkerns sommertur 2011 - Planlegging og reisebrev

Snekker'n

Recommended Posts

Dagen i dag, mandag, startet med at undertegnede ble vekket med sang, flagg og blomster. Noe rare greier som skjer hvert år på denne tiden.

Etter en litt sen frokost på Skokleøya satte vi kursen mot Skien.

På veien passerte vi et stykke kulturhistorie.

Det går sikkert ikke lang tid før disse bygningene og kranen blir revet for noe mer moderne.

img_7332.jpg

Mer følger etter middagen....

Buster X med Yamaha 70

Strekningen fra Frierfjorden og oppover til forbi Skien inneholder en mengde med båtprosjekter.

Mange av dem er nok dessverre ikke realistiske. Her følger et knippe bilder av "prosjekter", tatt på ovennevnte relativt korte distanse:

img_7383.jpg

img_7384.jpg

img_7385.jpg

img_7387.jpg

img_7399.jpg

img_7400.jpg

img_7401.jpg

img_7408.jpg

img_7410.jpg

img_7411.jpg

Mer oppløftende bilder kommer i neste innlegg. Følg med!

Håper noen kan komme med kommentar til bildene. Utfyllende info er alltid bra.

Buster X med Yamaha 70

Etter Skien starter Telemarkskanalen.

Ikke akkurat kø-tendenser foreløpig. Vi sluset alene, og møtte kun 2 båter mellom Skien sluse og Løveid sluse.

Først slusen i Skien:

img_7422.jpg

Vi har vært hele kanalen opp og ned i 2007. Har denne gang tenkt å holde oss Løveid - Ulefoss - Notodden. Da blir det heller ikke så mange sluser.

For de som ikke har vært gjennom slusene før, så kan jeg si "Slapp av, det går fint".

Denne gangen brukte vi bare 2 litt store kulefendere.

Skulle vi tatt alle slusene, så hadde vi nok gjort som forrige gang.

Da brukte vi 3-4 vanlige fendere og hadde en 3-4 meters 2x4 planke på utsiden.

img_7424.jpg

Vi har kjøpt båtsportkart for Telemarkskanalen, og synes dette er et "must" for trygg og sikker kanalfart.

img_7429.jpg

Grei merking på vei til Løveid sluser.

img_7439.jpg

Skotfoss kirke ligger vakkert til.

Den er nesten "farlig" der den ligger på styrbord side.

Før du vet ordet av det så skal du svinge til babord for å komme inn i Løveid sluser.

img_7446.jpg

Slusene var opptatt av en annen båt på vei ned, så vi la oss til ventebryggen.

Tok med kameraet og fikk knipset noen bilder av den ikke ukjente kanalbåten som gjorde at vi fikk noen minutters pause.

img_7448.jpg

Og ikke lenge etterpå lå vannveien åpen for oss videre:

img_7459.jpg

Nå hyler magen og vil ha frokost. Deretter blir det tøffing rundt på Norsjø, med innlagt stopp i Ulefoss og Notodden. Mer følger i kveld eller i morgen.

Buster X med Yamaha 70

Gratulerer med gårsdagen. :cheers_wine:

Flotte bilder og beskrivelse. :thumbsup:

Å lese det du skriver er for meg en opplading opp til feiren som kommer.

God tur videre :seeya:

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Kl. 16:50 var min tålmodighet slutt, og jeg utbrøt: Holder det ikke opp å regne innen 10 minutter så blir jeg SUR!!! Temmelig nøyaktig kl 17 falt dagens siste regndråpe(!) Hvorfor i all verden hadde jeg ikke forsøkt dette tidligere....?

Skal du ha mye for å komme en tur opp til vestlandet når jeg går på ferie? :lol:

Kjempeflott tråd du har laget her, jeg hadde min første båtferie på sørlandet i fjor, og det frister til gjentagelse. Artig å se du har tatt bilder av plasser som jeg husker fra egen tur, men ikke selv fikk tatt bilder fra. Super mimring dette :smash:

Veldig spennende å se bilder fra turer andre steder i landet! Man hører jo om steder og turer, slik som telemarkkanalen, men når man ser bilder mm så kommer man liksom "nærmere" og kanskje man en dag selv tar turen. Selv om det er langt fra Sunnmøre til Telemarkskanalen, vet man jo ikke hva fremtiden bringer..

Artig bilde og link til Hydrofoilbåter. Min far jobbet ved Westamarin i 20 år så da jeg nevnte for han at jeg har kommet over et bilde av en gammel båt, så hørte jeg en engasjert stemmen på telefon fra andre siden av kloden.

Da er det tid for neste reisebrev.

Natten mellom mandag og tirsdag ble tilbragt like etter Løveid sluser.

Tirsdagen startet med en stille tur rundt på den lille øya vi hadde overnattet ved.

Kona ryddet opp i tidligere gjesters synder, og søppelkassen fikk påfyll opp av engangsgriller og annet søppel.

Deretter var det tid for litt filosofi:

En gang for lenge siden fant noen ut at akkurat denne øya skulle utstyres med fortøyningsanordninger.

Dette var lenge før bormaskinens tid, så noen ble satt til å lage hull på gamlemåten, med slegge og meisel. Andre omformet det de hadde tilgjengelig av jern på best mulig måte. En skinnebit fra en smalsporet jernbane ble tatt med til smeden og varmet og formet til å passe. Og "vips" hadde man en passende fortøyningsanordning. Et ufattelig slit og stykke arbeid for oss som i dag kan kjøpe en bolt på Maxbo/Maritim, borre et hull på noen minutter, slippe oppi litt epoxy og være ferdig med arbeidet på en liten halvtime, kaffekoppen inkludert.

img_7472.jpg

Mens jeg var dypt inne i disse tankene hørte jeg en motordur, type større, og like etter passerte Viktoria på nytt.

img_7475.jpg

Litt utpå formiddagen (min tidsregning, ikke barnas) satte vi kursen mot Notodden.

Først skulle vi ta hele Norsjø på langs. I 7 knop tok det sin tid, men det var en del å se, og noen betraktninger å gjøre.

Først passerte vi Mikaelshula. Den kom litt brått på, og jeg har angret etterpå at vi ikke stoppet og gikk opp for å se.

img_7476.jpg

Naturen var ganske storslagen, sett med en Oslo-gutts øyne. Fjellene raget opptil 524 meter høye, og gikk rett ned i vannet. Et sted gikk jeg inn mot land for å sjekke dybden. I passe ankrings-avstand fra land var det fortsatt 166 meter dypt. Dårlig feste for ankeret....

img_7486.jpg

Fra tid til annen passerte vi lykter av kjent type, men info fra Telemarkskanalen sa at disse gikk ut av bruk på 50-tallet, så da er de mest for kuriositeter å regne.

img_7490.jpg

Skal sjekke noen flere bilder, og så kommer neste innlegg etterpå...

Buster X med Yamaha 70

Noen synes at jeg (for) ofte tar bilder av gamle ting, gamle bygninger, skrot og søppel.

Det er godt mulig, men det er en form for historisk dokumentasjon som fasinerer meg.

På vei til Akkerhaugen, lengst opp i Norsjø passerte vi dette båthuset.

En eller annen gang har noen sluttet å bry seg om vedlikeholdet. Lurer på hvorfor.

img_7483.jpg

Her er det noen som har svingt både motorsag og hammer, og realiserer sin hyttedrøm:

img_7491.jpg

Etterhvert kom vi til Akkerhaugen. Her slutter Norsjø, og vi startet på Sauarelva.

img_7496.jpg

Den er et kapittel for seg, og følger i neste innlegg.

Buster X med Yamaha 70

Først kan jeg starte med noe positivt. Det var en praktfull gammel jernbanebru like ved Akkerhaugen:

img_7500.jpg

Sauarelva kan beskrives på samme måte som Notodden, dessverre, med ett ord; forfall.

Det startet allerede under den fine jernbanebrua. Der lå det flere sykler, her er et par av dem. Tydelig kastet fra brua:

img_7501.jpg

Med relativt enkle midler kunne elva vært en perle, men det er det dessverre ikke.

Flere steder ble jeg engstelig for å ha valgt feil "led", eller i alle fall feil plassering i elva.

Det hadde ikke vært mye jobb for kommunen å slippe ut noen flere bøyer, som kunne rettlede båtturistene. Jeg hadde satt dybdealarmen på 2 meter, og den pep stadig vekk. Det mest frustrerende var da at jeg ikke viste om jeg skulle svinge til babord eller styrbord for å komme ut på dypere vann.

Som bildet viser får man litt assosiasjoner til "Brødrene Dal" oppover Overfloden:

img_7502.jpg

Flere steder var det bygninger som var delvis ødelagt. Trist at ikke noen tar tak i dette. Beliggenheten ved elven var upåklagelig.

img_7504.jpg

img_7507.jpg

Litt mer "forfalls-bilder":

img_7521.jpg

Som "gammel-Volvo-mann" så håper jeg at denne blir tatt vare på:

img_7508.jpg

img_7529.jpg

img_7525.jpg

Neste stopp er Notodden. På godt og vondt...

Buster X med Yamaha 70

Notodden.

Største utfordring var å finne en gjestehavn.

Det er en båtforening utenfor byen. Der er det en fin gjestehavn, men ikke merket dessverre.

Vi ønsket å finne gjestehavnen som var avmerket på kartet.

Først passerte vi staslige industribygninger:

img_7535.jpg

img_7534.jpg

img_7536.jpg

Deretter kommer bryggene. Flere hundre meter med minst 3 meter høy brygge.

Ikke noe for oss med vanlige fritidsbåter.

img_7541.jpg

img_7545.jpg

Til slutt fant vi gjestebrygga. Det sto små skilt på en høy steinbrygge. Brygga var tom da vi kom. Det kom 1 båt etter oss, og da var gjestebrygga full!

img_7546.jpg

img_7550.jpg

Det fine venteskuret til de gamle kanalbåtene var råttent. Det klødde i fingrene etter å starte restaurering....

Informasjonsplakaten om Telemarkskanalen kunne leses... på 2 meters dyp.

Kun tavlen sto igjen.

img_7549.jpg

Min personlige oppfatning er at Notodden kunne tilrettelagt for båtturister med enkle midler. Det hadde vært lett å legge ut et par flytebrygger, og merke opp hvor gjestehavnen skulle være. En vannslange hadde heller ikke vært av veien. Byen fremstår nå som lite båt-vennlig, dessverre.

Buster X med Yamaha 70

For de bilnostalgiske kommer her et smykke av en gammel Mazda:

img_7554.jpg

Langs vannet til/fra Notodden var det mange fine gårder.

Denne får stå som illustrasjon for dem:

img_7559.jpg

På vei fra Notodden mot natthavnen passerte vi et nedlagt kvartsbrudd:

img_7561.jpg

Tirsdagen sluttet ved en fin klippe kalt "Sandbukta"

Dybdealarmen jobbet overtid de siste meterene inn mot land, og sluttet på 0,6 meter, men med fin sandbunn gikk det helt greit. Vi hørte litt trafikkstøy fra tvers over Heddalsvatn, men ellers OK.

img_7566.jpg

Vi tok kvelden ved 23-tiden. Hadde sett på værmeldingen for onsdagen at det skulle komme regn utover kvelden. Ønsket derfor å starte ganske tidlig onsdag morgen noe vi også gjorde. Mer om dette i morgen....

Buster X med Yamaha 70

Notodden med båt er jo helt tragisk! Jeg må understreke at jeg aldri har vært der med båt selv, men jeg har vært nede ved havneområdet mange ganger. Bryggene er kjempehøye, som du sier. Og under bluesfestivalen har folk med seg stiger for å komme opp fra båtene sine. Det ser direkte farlig ut. Absolutt rom for forbedring.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...