Jump to content

Skatteetaten på båtsvindlarjakt

Sydvesten

Recommended Posts

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det der var på tide. Er noe som har foregått i åresvis.

Litt på siden. Vet at det har vært fokus på Viknes reg. som "fiskebåt" på vestlandet og nordover. Er vist mest sannsynlig en eller flere på Østlandet også.

Kom en viknes 1130 inn til Grebbestad i påsken. den hadde fiskebåt reg. nummer på skroget. Kunne ikke se noe tegn på at den var rigget for fiske. Holder det med bunnsnøre? :giggle:

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hva hvis en leier ut båt og ikke krever fradrag, er leien skattefri?

Dersom utleie av båten ikke er "egnet" til å gå med overskudd er det ikke næring, og heller ikke skattepliktig. Skal du skatte av en inntekt fordi skattemyndighetene pålegger deg det, har du også anledning til å trekke fra alle utgifter som går med til å skaffe disse inntektene. Selvsagt må du trekke fra utgifter i forhold til fordelingen mellom utleie og privat bruk. Renter på evt lån har du allerede fratrekk fra. Men om båten er i privat eie har den ikke i utgangspunktet nedskriving som kan gå til fradrag. Så jeg vil anta at årlig andel av forsikring og vedlikehold dersom du bruker båten 2-3 uker i året selv, beløper seg til kanskje 1-2 ukers utleie. Om du leier ut mer enn det kan det vel fort bli snakk om kapitalinntekt dersom dette foregår i mindre skala (altså tilsvarende en leilighet du leier ut som ikke er skattefri).

Jeg spurte ligningskontoret hjemme om akkurat dette for noen år siden, og fikk ett slikt svar som at utleien antagelig ikke var egnet til å gi overskudd, og dermed heller ikke var pliktig å oppgi som inntekt. Men at jeg måtte skaffe en Bindende uttalelse for å være juridisk sikker på at dette var det jeg kunne forholde meg til. Denne koster bare noen hundrelapper, så jeg ville satt opp ett "budsjett" som viser antatte utleieinntekter, og antatt kostnad forbundet med den andel av båthold som er forbundet til utleien.

Det der var på tide. Er noe som har foregått i åresvis.

Litt på siden. Vet at det har vært fokus på Viknes reg. som "fiskebåt" på vestlandet og nordover. Er vist mest sannsynlig en eller flere på Østlandet også.

Kom en viknes 1130 inn til Grebbestad i påsken. den hadde fiskebåt reg. nummer på skroget. Kunne ikke se noe tegn på at den var rigget for fiske. Holder det med bunnsnøre? :giggle:

Noen som vet hvordan det gikk med disse Viknes-fiskerne? Hørte ikke mer om den saken.

Redigert av haugi (see edit history)

Dersom utleie av båten ikke er "egnet" til å gå med overskudd er det ikke næring, og heller ikke skattepliktig. Skal du skatte av en inntekt fordi skattemyndighetene pålegger deg det, har du også anledning til å trekke fra alle utgifter som går med til å skaffe disse inntektene. Selvsagt må du trekke fra utgifter i forhold til fordelingen mellom utleie og privat bruk. Renter på evt lån har du allerede fratrekk fra. Men om båten er i privat eie har den ikke i utgangspunktet nedskriving som kan gå til fradrag. Så jeg vil anta at årlig andel av forsikring og vedlikehold dersom du bruker båten 2-3 uker i året selv, beløper seg til kanskje 1-2 ukers utleie. Om du leier ut mer enn det kan det vel fort bli snakk om kapitalinntekt dersom dette foregår i mindre skala (altså tilsvarende en leilighet du leier ut som ikke er skattefri).

Jeg spurte ligningskontoret hjemme om akkurat dette for noen år siden, og fikk ett slikt svar som at utleien antagelig ikke var egnet til å gi overskudd, og dermed heller ikke var pliktig å oppgi som inntekt. Men at jeg måtte skaffe en Bindende uttalelse for å være juridisk sikker på at dette var det jeg kunne forholde meg til. Denne koster bare noen hundrelapper, så jeg ville satt opp ett "budsjett" som viser antatte utleieinntekter, og antatt kostnad forbundet med den andel av båthold som er forbundet til utleien.

Heisann

En slik utleie kan jo fort komme opp i 60 til 100 tusen, hvis man leier ut noen uker, tar noen turer med bedrifter. Vil da inntekten bli skattepliktig ?

• 2 uker senere...

Heisann

En slik utleie kan jo fort komme opp i 60 til 100 tusen, hvis man leier ut noen uker, tar noen turer med bedrifter. Vil da inntekten bli skattepliktig ?

Sett opp ett budsjett med inntekt og utgifter som viser at selv med dette så gir dette underskudd. Ett firma kan nedskrive båt (tror 13%) pr år, og dette føres for ett firma som utgift i båtholdet. Om du tar hele året under ett, skriver opp leieinntekt også for egen bruk, så kan du finne ut om båten gr med overskudd de 3 mnd vi har sesong i Norge. Så når du har kommet frem til at dette er en "bedrift" som vil gå med konstant underskudd, så ber du skatteetaten om bindende forhåndsuttalelse på at du kan drive med utleie i denne skala uten at dette skal oppgis som inntekt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...