Jump to content

Mercury 10hk 96mod, skal den ha 1% eller 2% olje i bensinen?

Sturee

Recommended Posts

Hei :flag_bp:

jeg alltid har brukt 2% olje i bensinen og vært sikker på at det er riktig, men første gang jeg fylte bensin i år surret jeg og tok 1% (2dl olje/20l bensin) jeg merka feilen når jeg dro inn for å fylle gangen etter igjen, men, det som var at med 1% slutta den å ryke, noe den gjorde helt forferdelig før, og problemet med at den hoster ble borte. jeg fylte 2%, og da begynte den å ryke og hoste igjen.

Kan det være at det er 1% olje som skal på denne? vet at yamaha skal ha 1%.

Mvh NT

står det ikke blandingsforhold på motoren? pleier jo gjerne stå 1:100 eller noe slik, og det er jo 1%.

Jeg kjører alt av 2 takt med 2% olje, men det er nok mer av gammel vane kanskje. står det 1:100 på så skulle man vel tro at det var 1% som var riktig?

Jepp, vet det står på yamaha motorer, men finner ikke noe på min... er jo ikke store forskjelden på totakt motorer er det? så hvis yamaha skal ha 1% burde vel det kunne brukes på merc også? den holdt jo en hel tank, og gikk finere og sluttet å ryke. lettere å starte var den også, selv om den var lett nok før... 2% har vært en vane for meg også...

jo mer olje man har i bensinen, jo mindre er sjangsen for at motoren skjærer seg da den får mye smøring. På nyere 2 takts motorer er det stort sett 1% som står, jeg liker og bruke 2% for og være sikker. Motoren ryker litt ekstra, men selv har jeg aldri hatt problemer med hosting og harking, men det er klart at det soter mer i sylinderne og på pluggene med mer olje, så det stemmer sikkert at din ble friskere på 1%.

• 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...