Jump to content

Bytte motor på min Unique 833, ny eller overhalt

Halvor Jensen

Recommended Posts

Jeg har en Unique 833 fra 1988 med en VP TMD 30A fra 1986, gangtid 1900 timer . Er veldig glad i båten, den har en unik uteplass som vi setter stor pris på og byggekvaliteten er veldig bra. Motoren starter lett, går fint men jeg får ikke mer enn 3500 omdr/min (3900 er vel normalt) og mangler 5 knop på toppfart. 13 knop er maks fart, oppgitt toppfart med samme motorutrustning er 18 knop. Et annet punkt i vurderingen rundt motor bytte er sikkerhet, har opplevd motorstopp et par ganger tidligere på andre båter og i dårlig vær er ikke dette noen hyggelig opplevelse.

Spørsmålet er om jeg bør vurdere helt ny motor, tenker ca 120 HK diesel motor eller om jeg skal få tak i en overhalt motor av samme type f.eks VP TAMD 30 eller 31. Da får jeg de ekstre HK jeg ønsker, tryggheten ved ny motor og nytt drivverk. Dette vil vel også være det enkleste da jeg kan benytte alt elektrisk og instrumentering direkte.

Neste spørsmål blir jo hvor jeg kan få tak i den mottoren jeg ønsker meg, har fulgt med på Finn over noen mnd og ser ikke noe som frister. Er det verksteder eller leverandører jeg bør kontkate, i så fall hvem...? hva med innkjøp og motorbytte i Sverige. Er dette en mulighet, noe jeg bør tenke på i den forbindelse.

Tips og innspill tas i mot med takk, og jeg vet at dette ikke nødvendigvis lønner seg ut fra et økonomisk perspektiv men det er noe som heter bruksverdi og opplevd verdi og det er jo ofte like viktig.

Halvor

Er ikke din båt sammenlignbar med Nidelv 28 ? Er den det bør du velge en langt større motor enn 120 HK. Har selv hatt to Nidelv 28, den ene med 124 Hk - den andre med 148 HK ( TMD 41 ). Sistnevnte ga en helt annen opplevelse. Kjøp gjerne enda sterkere motor, men det har kanskje også med økonomi å gjøre. Men hvorfor ikke se på alternativer til Volvo og Yanmar. Deutz/Iveco er noe slitere. Lykke til.

Er ikke din båt sammenlignbar med Nidelv 28 ? Er den det bør du velge en langt større motor enn 120 HK. Har selv hatt to Nidelv 28, den ene med 124 Hk - den andre med 148 HK ( TMD 41 ).

Jo det er en lignende båt har Nidelv 28 aksel og ikke drev? i så fall er de like. Litt usikker på plass, har ikke veldig mye å gå på hverken i lengde eller høyde med min TMD 30 motor.

Er forøvrig åpen for andre enn VP og Yannmar.

Halvor

• 1 år senere...

Hei

Har du din 833c ennå?

Hva kom du frem til i din i din "research" for ny eller overhalt motor?

Jeg har også en 833c, 1986 mod.

Og jeg har samme oppfatning som deg, disse båtene har stor bruksverdi.

Min 833 oppfører seg mer eller mindre på samme måte som din, jeg oppnår ikke maks turtall.

Når båten er "ny slippet" så oppnår jeg maks 3450 rpm og jeg ligger på samme fart som deg, dette er en sannhet med en viss modifikasjon da trimkontrolleren er montert slik at jeg ikke får lagt gass/gir spaken helt ned. Men jeg tror likevel at jeg ikke vil oppnå noe i nærheten av maks turtall på 3900/3800. Det skal sies at båten har mye mer utstyr enn orginalt og følgelig er mye tyngre, men jeg/vi skal da oppnå samme turtall selv om den er tyngre vi bare mister fart??

Min motor er nå gått 2200 timer, og ble overhalt ved ca 1000 timer.

Den virker å være bra, så forløpig så vurderer jeg ikke å bytte motor. I såtilfelle vil jeg gå for overhaling av eksisterende maskin eller kanskje heller sette inn en overhalt 31 maskin som passer i sin helhet.

Volvo oppgir at vi kan marsje på 200 rpm under maks, men det er ikke målet for meg da vi tross alt snakker om eldre maskiner. Men jeg ønsker likevel å komme til bunns i hvorfor jeg ikke oppnår maks turtall, og det er ønskelig å kunne marsje (ved dårlig tid) på mellom 3500 og 3700.

Har du funnet ut noe?

Beklager hvis temaet ikke lenger er aktuelt for deg.

Odbor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...