Jump to content

Yamaha 9,9 dårlig tomgang, må ha choke. ellers ok


rwilthil

Recommended Posts

Har en 97 mod Yamaha 9,9.

Den har ikke lyst til og gå på tomgang eller like over. Litt mere gass og den går fint.

 

Jeg kan lure den til og gå på tomgang ved og gi 50-60% choke. Ved belastning (i gir) kan jeg nesten kjøre den ned på tomgang før den stopper.

 

Har hatt fra forgasser, og både membran og ventiler ser ok ut. Blåst dyser etc.

 

For meg så virker det som den ikke får nok bensin ved lite belastning.

 

Noen andre tips?

Link to post

Har du rett blandinsforhold luft og bensin?

Det høres litt ut som at den har litt mager blanding. Prøv med en kvart omdrening inn på blandeskruen, om det ikke hjelper skru tilbake til utgangspunktet.

Redigert av Lykken V (see edit history)

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post

Kan nærmest garantere at det er tettinga på veiva mellom veivhusene som er gåen.Et ikke ukjent fenomen,da dette er en slags gummi-tetting.Du må ut med veiva for å skifte til den nyere utgave i aluminium.

 

 

Å helsike... Vel vel. Nei er nok ikke blande-skrue. Har prøvd og justere litt fram og tilbake der uten noe endring. Får rett og slett ikke nok bensin virker det som. Prøvde litt i dag og. Den struper seg og litt av og til ved max pådrag, går en liten stund så dabber den av. En liten snapp i choke og den kommer igjen.

 

Må splitte motor da regner jeg med? forsåvidt greit det igrunn, men finnes det håndbok på nett?

Link to post

før du atomiserer motoren kan du jo sjekke et par andre enkle ting:

1. er tennplugg ok?

2. er bensinen ny og uten vann?

3. er bensinslagen ok? Kan være du skal bytte den for å være sikker.

4. kjør "systemrens" i bensina for å få ut avleiringer i forgasseren

 

Etter å ha sjekket det kan du kanskje se på de mer drastiske tiltakene tenker jeg.

Link to post

Å ta ut veiva er ikke noe hokuspokus,men veiva må splittes for å skifte tettinga.Det må gjøres på et egnet verksted med kompetanse.

Når du først skal av med forgasseren igjen,så kan du ta ut reedventilen og se om du finner noen små gummipartikler i innsuget.

Symtomene oppfører seg som forgasserproblem,men er dessverre mest sannsynlig ikke det.

Link to post

Hei

 

Jeg akkurat det samme problemet med min motor. Har førsøkt justeringssskruen på tanken som deg, men også uten resultat. Under kjøring på lavt turtall virker det som om pumpa på slangen blir tømt for bensin og at motoren ikke "suger" til seg nok bensin. Det samme gjelder forsåvidt ved tomgang på lavt turtall også.

Når motoren dør ut startes den lett ved å bruke choke ved pådrag og raskt slå av choke, da starter den i gjen.

 

Kan det være slangen som er dårlig?

bensinfilter?

 

hvis det er rusk i tomgangsdysa, hvordan fikses dette?

Link to post

sett motoren i ett kar slik at den får vann, ta ut nederste plugg, start motoren, sjekk om vannspruten står ut plugghølet.

 

om vannspruten står, så er det nok ikke tetningen, da denne motoren er forholdsvis NY, men det du kan sjekke, er ene dekselet på eksos siden, der kan det ha irret høl, slik at undertrykket i motor henter inn vann derfra.

 

har selv demontert min 2004 johnson pga vann i sylinderen, og da var det ikke tetningene på veiv som var synderen.. så mye arbeid for å finne ut at dem var i orden :P

Link to post

Personlig tror jeg ikke det er så stort problem da motoren går som en klokke i gir og dør kunn ved veldig lave turtall. På tomgang slliter den litt mer, men her om dagen gikk den plutselig på tomgang også. Jeg heller vel derfor til at det må være noe som er tett (dyser)og skal forsølge dette.

 

Hva med trådstarter, har du funnet ut noe mer om din motor med det samme problem?

Link to post
  • 3 måneder senere...

-Sørg for å vite grunninnstillingen på tomgangsdysen deres før dere begynner med videre feilsøking. Ikke skru denne i hytt&pine. Neste steg er at drivstofftilførselen er tett og uten mulighet for å suge falsk luft helt fra tank til bensinpumpe. Bensinpumpen blir siste sjekk på fuel-linjen før forgasseren gjøres ren.

 

Skal dere rense forgasser, så sørg for at inntaksventilen i flottørkammeret er uten slitasje eller avleiringer, og at flottøren faktisk stenger denne ved rett nivå.

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...