VIP Startet 5.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2011 Har et 2008 mod Bravo 2 drev på en 315 hk Yanmar Båten er en Bayliner 3058 som veier 5 tonn Utveksling jeg har på drevet i dag er 2.1 Veldig misfornøyd med farten på båten.maks 20 knop Etter mye undersøking og lesing av forskjellige spalter og innlegg her har jeg lyst til å prøve et Bravo 3 drev med utv på 1.8 Det da lurer på er om det holder med å bytte selve drevet og om jeg kan bruke eksiterende transom Og hvilken propell bør jeg da bruke Sitér dette innlegget Link to post
nb800 Svart 6.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 Bravo 1,2 og 3 har samme transom,så du kan bytte bare drevet. Får du maks turtall på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
VIP Svart 6.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 mangler ca 100 omdr. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 6.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 2:1 er utveksling for bensinmotorer. Et alternativ er å bare bytte undervannshuset på drevet til et B3 undervannshus. Når det er sagt er kanskje ikke B3 rette drevet til en så stor og tung båt. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
andersb Svart 6.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 hvor mye turtall har du på maskinen? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 6.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 Har et 2008 mod Bravo 2 drev på en 315 hk Yanmar Og hvilken propell bør jeg da bruke Regner ned du har et X drev. Det holder med å bytte underdelen til 1.80 utveksling. Propell må bli 20 eller 22 pitch. Kanskje du kan finne ut av det her ved å legge inn 320 hestern til Mercruiser hvis de har likt toppturtall..... http://www.mercurymarine.com/propellers/prop-selector/# Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 6.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 (redigert) Prøvde å legge ut et resultat, men fikk det ikke frem Redigert 6.Juni.2011 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Teerex Svart 6.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 Her en tråd om propellberegning for samme båt, effekt og drev https://baatplassen.no/i/topic/39048-propellberegning-bayliner-3058-med-mercruiser-bravo-2/ Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 Bayliner 3058 får orginalt med 2 motorer. Har du kun en motor er det bravo 2 som er kraftigest bygget og det rette til båten. Du kan gire om drevet, da må du også regne med ny propell. Bravo 3 ville jeg slått fra meg. Sitér dette innlegget Link to post
VIP Svart 6.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 Tror nok jeg går for å bytte drev Enten til Bravo 3X utv 1,8 eller Bravo 2X utv 1.8 Som alltid er det like mange meninger som det er innlegg her på denne spalten.så det er vanskelig å bli klok på dette. Båten er 93 mod Bayliner som er noe bredere en de andre 3058 modellene som det går en del av her i landet.Har ikke sett flere av denne typen.vart vist kun produsert i 93 og 94 kanskje derfor jeg har problemer med å få opp farten. motor skal ha maks 3800 og jeg får 3700 Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Yanmar 6LP bør nå et turtal på 3950. På en så tung båt Ville jeg ikke brukt Bravo 3 Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Jeg ville forsøkt å gire om drevet du har, altså bytte noen tannhjul slik at utvekslingen blir endret. Nå det er sagt var det ikke rare turtallet du manglet da. Sitér dette innlegget Link to post
VIP Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Det er delte meninger her. Skal jeg gå for Bravo 2 med utv 1.81 Eller Bravo 3.hvilken utv burde jeg da eventuelt bruke. Blir 5 tonn for tungt for et bravo 3 Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 5 tonn er helt i grenseland for hva Bravo3 tåler.. Helt ytterst i grenseland... det kan for bli en dyr leksjon i momentkurver :-) mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
gunped Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 Hva slags propell har du på Bravo2.Håper det ikke er Mercruiser sin firebladet stål,den er helt ubrukelig. Sitér dette innlegget Link to post
VIP Svart 7.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 Har prøvd 3 bladet cupped og flere forskjellige 4 bladet cupped og ikke cupped Får beste resultat med den jeg har nå 3 bladet 18,5 x 19 Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 Alltid delte meninger på dette forumet, men jeg vet at liberty vet hva han snakker om Yanmar 6LP bør nå et turtal på 3950. På en så tung båt Ville jeg ikke brukt Bravo 3 Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.