ut mot havet Startet 6.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2011 (redigert) Har oppdaga at det forsvinner olje frå giren, etter nermere undersøkelse finn eg ut at det lekker rundt ei luke under giret. Det kan sjå ut som luka er festa med 4 skruer, har prøvd å etterteite desse men dei er faste nok. Spørsmålet er om eg kan løsne denne luka uten fare for at ting ramler ut? trur det må vere pakningen som lek, kan eg bruke flytande pakning? Giret er ein Volvo Penta MS. Ps: er skruene på giren i tommer? Redigert 6.Juni.2011 av ut mot havet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 6.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 Sikker på at det ikke er oljetappingsskruen som sitter påsamme lokk? Det er 14 mm skruer. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
ut mot havet Svart 6.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 Sitter tappeskruen på den luka? er ein del eg ikkje veit skjønner eg, skal få sjekka det. Skal det vere kopperskive på den? Skal i båten å skifte motorolje og filter, skifter olje på giren med det samme så får eg sjekka skruen. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 6.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 14 mm den også. Er nok ikke dumt å ha en kopperskive der nei. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
ut mot havet Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Har lokalisert oljelekasjen til luka der manøverhendelen er, kan eg skru av den luka uten at der skjer gale ting? ser i instruksjonsboka til giret at det er ein o-ring, er det den som skal tette? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Må si jeg ble litt usikker når jeg så den her: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744150-44-345.aspx Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
ut mot havet Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Denne er ikkje lik med giret eg har, på giret mitt er det ei firkanta luke der aksling for manøvrering går inn. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7742100-44-13909D.aspx Denne tipper jeg det er. MS3B med 2,91:1 utvekslingen? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Så fant jeg den her, verkstedmanualen i innlegg 2. https://baatplassen.no/i/topic/16447-volvo-penta-gear/ Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
ut mot havet Svart 21.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Så var giret tett, skrudde av luka og la på flytande pakning. O-ringen som skulle tette såg heilt fin ut så skjønner ikkje kvifor det skulle lekke. Men no er det tett. Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Var sikker på at eg hadde funne lekasjen men der tok eg feil, har no lokalisert lekasjen til simmerring på mannøveraksling. Har no skifta simmerring og o-ring til luke. Håper at det skal gjere susen. Det verkar som det oppstår eit vist trykk i giren når den er i drift derfor lekker den berre når den er i drift. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.