Jump to content

VP DPH styreslanger og D4 sjøvannsfilter, erf m/ garantiordninger?


TICORA

Recommended Posts

Har fått litt merkelige opplysninger i dag:

 

1. Har en 2007 modell D4-260 med DPH drev. Styreslangene på drevet ble byttet på garanti for 2 år siden. Nå lekker det igjen og LaSa sier at joda det er ikke uventet. VP har nå kommet med slanger som skal holde og det tas på garantien MEN VP dekker ikke båtløftet! :headbang: Ingen kritikk mot LaSa som viser god og rask service men hvordan mener VP en skal bytte slangene uten å løfte båten? Andre med samme erfaring?

 

2. Leste i BM at alle D4 med grønt plastlokk på sjøvannsfilteret anbefales å bytte til god gammel glassplate som er terset fast. Det grønne platlokket vil nemlig ikke bli tett igjen hvis en åpner det for inspeksjon. Er det virkelig slik? Burde ikke VP dekke byttet hvis det virkelig er slil at en ikke kan åpne filterlokket? Erfaringer?

 

Mye som tilsier Yanmar på neste båt for meg....

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 29 fots båt med D4 og DPH drev. Jeg har netopp hatt den oppe for vårpuss, og har oppdaget utposing på styreslangene på styrbord side samt litt på ene tiltslangen. Er dette noe som må utbedres umiddelbart? Hva risikerer jeg? Kan det bli plutselig svikt i hele styringen? Kan eventuell lekkasje på slangene føre til dyre følgeskader?

Link to post
Share on other sites

Om motor og drev er mindre enn 5 år, ville eg forlangt slangene byttet på reklamasjon nå.

Har ikke hørt om slanger med ytre lekkasje, med utposing tyder på intern lekkasje i slangene som kan også kan utvikle seg til en ytre lekkasje (hull i slangen).

Link to post
Share on other sites

Godt gjort at du fikk byttet til glasslokk og terser på filteret. Jeg hadde lekasje der i 2009, før det nye lokket kom, og da ble det utette lokket byttet med samme type, sort plastlokk.

Styreslanger er byttet 2 ganger, og siste gang var den av en ny kvalitet så det ut som.

 

Var det mye som måtte byttes ut på sjøvannsfilteret for at det nye lokket skulle festes?

Link to post
Share on other sites

Byttet slanger 3 ganger siden januar 2009, siste gangen fikk jeg nye typen som ser ut og holde. Lokket til sjøvannfilteret kjøpte jeg selv og monterte, kostet 1300,-... Jeg har hatt båt på land x-antall ganger, alltid kranløft og spyling ved behov (drev) inkludert. Imidletid kjenner jeg 1 som nylig også skulle reklamere på styresylindre. de ville se på det og sannsynligvis yte utskiftning på garanti, men båtløftet ville ikke volvo koste.

 

Dette vitner bare om at volvo stadig blir mer og mer gnien, og prøver seg stadig i alle ledd. det er kun vi som kunde som kan presse på. Stå på ditt og gi utrykk for at du har greie på dette. Det som er litt leit er at det er ikke det lokale verkstedene som er problemet, de yter nok gjevnt over god service. men de vil gjerne ikke gjøre jobber med tap. Betalingen må hentes en plass, vil ikke volvo og reperasjon ikke er avklart vil du risikere å ende opp med regningen. Ved reklamasjon har imidlertid verkstedet anledning å ta betalt for tjenesten fra kunden i første omgang, om utført reparasjon ikke er avklart med leverandør, dette har jeg sjekket med forbrukerrådet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da har jeg hatt båten på verksted og fått skiftet styre og tiltslangene (se post 5). Verkstedet kom til at de også måtte bytte styresylindrene. Derfor ble regningen ganske solid. Heldigvis var jeg innenfor reklamasjonstiden. Jeg hadde bare et problem. Etter at båten var satt på vannet igjen så kunne vi ikke finne nummer på skjold og drev. I følge verkstedet var det helt påkrevet for å søke reklamasjon. Jeg har derfor nå fått tatt opp båten på slipp for å finne disse numrene. Drevnummeret fant jeg greit under plastdekselet på drevet. Jeg undersøkte med brukermanualen hvor nummeret skulle være plassert på skjoldet, men er ikke i stand til å finne det. Jeg har tiltet drevet både ut og inn og lett med lys og lykter. Jeg klarer ikke å finne skjoldnummeret. Er det noen som har har tips om hvor dette kan finnes? Drevet er et DPH-A drev.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

I dag ble det konstatert at den ene styresulideren, byttet av LaSa i fjor på garanti, lakk mye. Har byttet slanger 3 ganger og sylindre 1 gang. Nå lekker det igjen. :headbang: Ser ut til at de ordner opp men den tiden en ha brukt på dette er latterlig. Bare flaks at ikke ferier har blitt ødelagt. Fikk vite at VP har gitt beskjed om at utbedringer generelt skal utføres på eiers regning. Flere som opplever gjentatte problemer?

Link to post
Share on other sites

Leverandør av motor har normalt garantiansvar for den komponenten han har levert. Ikke tilleggskostnader som f.eks. båtløft etc. Dette er isåfall en ren ekstraservice. Om noen har fått dekt sådan kan de være svært godt fornøyd, uansett hvor urimelig det måtte føles at man selv skal stå for løftekostnadene. Om det er slike problemer med disse slangene til styresylidere kan det nok lønne seg å få laget egne slanger av f.eks. TESS i en høyere kvalitet men av originalmål for å slippe flere problemer i framtiden. JA det er en Volvogreie å lage skikkelige ting, men på et visst punkt blir man lei og søker en bedre løsning. Ang. hydraulikkslanger sparer man mye i lengden på å velge en spesialleverandør.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...