TICORA Startet 6.Juni.2011 Del på Facebook Startet 6.Juni.2011 Har fått litt merkelige opplysninger i dag: 1. Har en 2007 modell D4-260 med DPH drev. Styreslangene på drevet ble byttet på garanti for 2 år siden. Nå lekker det igjen og LaSa sier at joda det er ikke uventet. VP har nå kommet med slanger som skal holde og det tas på garantien MEN VP dekker ikke båtløftet! Ingen kritikk mot LaSa som viser god og rask service men hvordan mener VP en skal bytte slangene uten å løfte båten? Andre med samme erfaring? 2. Leste i BM at alle D4 med grønt plastlokk på sjøvannsfilteret anbefales å bytte til god gammel glassplate som er terset fast. Det grønne platlokket vil nemlig ikke bli tett igjen hvis en åpner det for inspeksjon. Er det virkelig slik? Burde ikke VP dekke byttet hvis det virkelig er slil at en ikke kan åpne filterlokket? Erfaringer? Mye som tilsier Yanmar på neste båt for meg.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Targa 23.1 Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 Fikk dekket alt da styreslangene mine ble byttet for tredje gang i fjor høst. Byttet ut mitt sorte plastlokk med glasslokk med terser etter en liten lekkasje fra lokket, fikk det også på garantien. Båten min var nesten 2 år gammel da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 Alle dine utgifter forbundet med en reklamasjonssak skal dekkes, Også eventuelle transportkostnader til verksted. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TICORA Svart 6.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 Har tatt opp dette med Lasa nå. Skal se hva jeg får til svar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JensKH Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 Jeg har en 29 fots båt med D4 og DPH drev. Jeg har netopp hatt den oppe for vårpuss, og har oppdaget utposing på styreslangene på styrbord side samt litt på ene tiltslangen. Er dette noe som må utbedres umiddelbart? Hva risikerer jeg? Kan det bli plutselig svikt i hele styringen? Kan eventuell lekkasje på slangene føre til dyre følgeskader? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Targa 23.1 Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 Om motor og drev er mindre enn 5 år, ville eg forlangt slangene byttet på reklamasjon nå. Har ikke hørt om slanger med ytre lekkasje, med utposing tyder på intern lekkasje i slangene som kan også kan utvikle seg til en ytre lekkasje (hull i slangen). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JensKH Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 Takk for tips. Båten er en 2006 modell så jeg er nok på grensen. Datoen for første registrering er jeg faktisk ikke sikker på, så det må jeg undersøke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TICORA Svart 10.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Da gikk VP med på å både bytte lokk på filteret og dekke løft etter påtrykk fra Lasa på mine vegne. Må takke Lasa for god service samt at VP var medgjørlige. Av og til vinnere fornuften Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Godt gjort at du fikk byttet til glasslokk og terser på filteret. Jeg hadde lekasje der i 2009, før det nye lokket kom, og da ble det utette lokket byttet med samme type, sort plastlokk. Styreslanger er byttet 2 ganger, og siste gang var den av en ny kvalitet så det ut som. Var det mye som måtte byttes ut på sjøvannsfilteret for at det nye lokket skulle festes? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Targa 23.1 Svart 11.Juni.2011 Del på Facebook Svart 11.Juni.2011 Litt trangt, men enkelt å montere. Tar bare av plastlokket og trer en flens med fire gjengede skruehull for tersene ned på filteret, som deretter skrus fast. Eg fikk også lokk med terser etter å hatt en liten lekkasje ned på forre bb motorlabb. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 11.Juni.2011 Del på Facebook Svart 11.Juni.2011 Byttet slanger 3 ganger siden januar 2009, siste gangen fikk jeg nye typen som ser ut og holde. Lokket til sjøvannfilteret kjøpte jeg selv og monterte, kostet 1300,-... Jeg har hatt båt på land x-antall ganger, alltid kranløft og spyling ved behov (drev) inkludert. Imidletid kjenner jeg 1 som nylig også skulle reklamere på styresylindre. de ville se på det og sannsynligvis yte utskiftning på garanti, men båtløftet ville ikke volvo koste. Dette vitner bare om at volvo stadig blir mer og mer gnien, og prøver seg stadig i alle ledd. det er kun vi som kunde som kan presse på. Stå på ditt og gi utrykk for at du har greie på dette. Det som er litt leit er at det er ikke det lokale verkstedene som er problemet, de yter nok gjevnt over god service. men de vil gjerne ikke gjøre jobber med tap. Betalingen må hentes en plass, vil ikke volvo og reperasjon ikke er avklart vil du risikere å ende opp med regningen. Ved reklamasjon har imidlertid verkstedet anledning å ta betalt for tjenesten fra kunden i første omgang, om utført reparasjon ikke er avklart med leverandør, dette har jeg sjekket med forbrukerrådet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JensKH Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 Da har jeg hatt båten på verksted og fått skiftet styre og tiltslangene (se post 5). Verkstedet kom til at de også måtte bytte styresylindrene. Derfor ble regningen ganske solid. Heldigvis var jeg innenfor reklamasjonstiden. Jeg hadde bare et problem. Etter at båten var satt på vannet igjen så kunne vi ikke finne nummer på skjold og drev. I følge verkstedet var det helt påkrevet for å søke reklamasjon. Jeg har derfor nå fått tatt opp båten på slipp for å finne disse numrene. Drevnummeret fant jeg greit under plastdekselet på drevet. Jeg undersøkte med brukermanualen hvor nummeret skulle være plassert på skjoldet, men er ikke i stand til å finne det. Jeg har tiltet drevet både ut og inn og lett med lys og lykter. Jeg klarer ikke å finne skjoldnummeret. Er det noen som har har tips om hvor dette kan finnes? Drevet er et DPH-A drev. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 Det står et skilt på innsiden, oppå skjoldet der akslingen går igjennom. Prøv å ål deg inn på babord side. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JensKH Svart 6.September.2011 Del på Facebook Svart 6.September.2011 Tusen takk! Jeg skal se etter i ettermiddag. Jeg tror jeg drar på Clas Ohlson og kjøper meg et sånt lite kamera på fleksibel stang for å begrense ålingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 6.September.2011 Del på Facebook Svart 6.September.2011 Mener det også står oppå motoren hos meg. Dessuten står det på Garantiseddel. Ref styreslanger. Skjer ikke så mye mere en at du mister styringen. Ha med extra olje til styringen og en trakt, så er det bare og fylle på og du har styring igjen. til du kan få båten løftet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JensKH Svart 6.September.2011 Del på Facebook Svart 6.September.2011 Ja, jeg vet at det skal stå oppå motoren og i garantiseddel, men ingenting av dette var ordnet på min båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TICORA Svart 11.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2012 I dag ble det konstatert at den ene styresulideren, byttet av LaSa i fjor på garanti, lakk mye. Har byttet slanger 3 ganger og sylindre 1 gang. Nå lekker det igjen. Ser ut til at de ordner opp men den tiden en ha brukt på dette er latterlig. Bare flaks at ikke ferier har blitt ødelagt. Fikk vite at VP har gitt beskjed om at utbedringer generelt skal utføres på eiers regning. Flere som opplever gjentatte problemer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Sjekk under prob med Dmotorer. Major Andy har båten inne nå for styrestylinder Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 (redigert) Leverandør av motor har normalt garantiansvar for den komponenten han har levert. Ikke tilleggskostnader som f.eks. båtløft etc. Dette er isåfall en ren ekstraservice. Om noen har fått dekt sådan kan de være svært godt fornøyd, uansett hvor urimelig det måtte føles at man selv skal stå for løftekostnadene. Om det er slike problemer med disse slangene til styresylidere kan det nok lønne seg å få laget egne slanger av f.eks. TESS i en høyere kvalitet men av originalmål for å slippe flere problemer i framtiden. JA det er en Volvogreie å lage skikkelige ting, men på et visst punkt blir man lei og søker en bedre løsning. Ang. hydraulikkslanger sparer man mye i lengden på å velge en spesialleverandør. Redigert 11.April.2012 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Targa 23.1 Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Den nye typen slanger som leveres i komplett sett med 4 slanger ser ut til å være bedre... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TICORA Svart 12.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2012 Den nye typen slanger som leveres i komplett sett med 4 slanger ser ut til å være bedre... Det var dette jeg fikk i fjor. Nå skal det sies at det er sylinderne denne gangen...,men de er jo skifta før dw også Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.